Dags att Umeå kommun tar krafttag mot välfärdsbrottslighet!

 

Igår var det en artikel i VK om misstänkt assistansfusk. En rullstolsburen man i inlandet misstänkts ha fuskat till sig över 2,5 miljoner kronor från Försäkringskassan. Tillsammans med sju andra – varav flera är familjemedlemmar – ska han ha skickat in falska uppgifter till myndigheten. Bland annat ska den assistansberättigade ha befunnit sig i Spanien men hans assistenter i Sverige.

 

Igår deltog jag även i ett längre seminarium om ämnet som Länsstyrelsen Västerbotten genomförde igår förmiddag. Det var väldigt bra information och man gick tydligt igenom vad som exempelvis kännetecknar en oseriös respektive seriös aktör på assistansmarknaden.

Det är otroligt frustrerande hur dessa personer utnyttjar våra skattepengar och välfärdssystem och det är bra att dessa frågor nu hamnat i ljuset samt att man börjar sätta dit dom som fuskar.

För en månad sedan skickade jag in en motion där jag tycker att Umeå kommun behöver ta fram åtgärder mot välfärdsbrott och otillbörlig påverkan. 

Jag hade även en debattartikel i VK i lördags som behandlade denna motion.

Kommunen har smått börjat arbeta inom detta område men jag tycker nu att det skyndsamt behövs tas fram nämnd- och bolagsövergripande åtgärder mot välfärdsbrott och otillbörlig påverkan.

 

Här är motionen i sin helhet:

 

”Välfärdsbrott innebär att offentliga resurser och skattemedel felaktigt beviljas och betalas ut till personer och verksamheter, som de inte är menade för. Otillåten påverkan innebär till exempel påtryckningar, trakasserier, hot, eller mutor av myndighetspersonal. Undersökningar från Sveriges kommuner och landsting (SKR) och Brottsförebyggande rådet (BRÅ) visar att välfärdsbrott och otillåten påverkan ökar i Sverige och uppskattningsvis rör det sig om ca 14-28 miljarder årligen. Välfärdsbrottslighet påverkar tilliten till Sveriges demokratiska system och det leder till att det uppstår parallella samhällen med kriminalitet. Kommuner och regioner behöver därför arbeta aktivt för att förebygga brott och säkerställa att det finns en tydlig process för att hantera problemen om de uppstår.

Välfärdsbrott och otillbörlig påverkan sker förmodligen mer än vad vi tror i vår egen kommun. Hot och påtryckningar på tjänstepersoner som handlägger olika ärenden blir fler och i individ- och familjenämnden har vi haft flera fall de senaste åren där vi upptäckt välfärdsbrott och krävt tillbaka skattemedel från den eller de som har utnyttjat systemet. Förmodligen är detta bara toppen på ett isberg, inte bara i individ- och familjenämnden utan även i andra delar av kommunens nämnder och bolag.

Det bör därför anses ytterst angeläget att Umeå kommun inte är naiv när det kommer till väldfärdsbrott och otillbörlig påverkan. Därför bör kommunen skyndsamt undersöka mer huruvida välfärdsbrott och otillåten påverkan förekommer i kommunens verksamheter och bolag samt hur behovet av insatser, rutiner, riktlinjer och kunskap ser ut i kommunen. Ett självändamål bör vara att kommunens alla verksamheter och anställda har tillgång till samma relevanta verktyg och relevant kunskap, för att förebygga, upptäcka och agera mot välfärdsbrott och otillåten påverkan. ”

 

Med bakgrund av detta yrkas därför att kommunfullmäktige

  1. ger kommunstyrelsen i uppdrag att skyndsamt genomföra en övergripande risk- och konsekvensanalys av välfärdsbrott och otillbörlig påverkan i kommunens nämnder och bolag
  2. ger kommunstyrelsen i uppdrag att skyndsamt ta fram nämnd- och bolagsövergripande åtgärder mot välfärdsbrott och otillbörlig påverkan

 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
Senaste kommentarerna
Kategorier
RSS Nytt från vk.se