Alliansens partier i IFN står upp för våra funktionshindrade

Individ- och familjenämnden beslutade i onsdags om bland annat förändringar inom funktionshinderomsorgen för att klara nämndens uppdrag. Detta utifrån den ekonomiska situationen och bristen på personal. Rent konkret handlar det bland annat om byggande av gruppbostäder i två plan, slopade matsubventioner, daglig verksamhet till personer utan beslut samt insatserna kontaktperson och ledsagning. Det handlar även om att samplantera personalen och att de ska arbeta på flera olika gruppboenden.

Företrädare för funktionsrättsorganisationerna, Abbas Haghjo och Lena Renlund från FUB riktar framför allt kritik i artikel i Folkbladet mot att de inte har blivit aktivt involverade. Det förstår jag verkligen.

I stora och ingripande beslut är det oerhört viktigt att inkludera intresseorganisationer som berörs av besluten. Jag ser därför allvarligt på att ingen samverkan skett med funktionsrättsorganisationer – vilket jag håller med Abbas Haghjo om – måste ses som ett brott mot rättighetslagstiftningen LSS och FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Vi som tillhör Alliansens partier i nämnden (L, M, KD och C) yrkade på återremiss som skulle ge tid till både samverkan med intresseorganisationer samt komplettera ärendet med en fördjupad risk- och konsekvensanalys. Vidare ansåg vi att genom att utforska upphandling av alternativa driftformer lokalt så kan bristen på t ex LSS boenden avhjälpas. Genom att bejaka andra alternativ kan nämnden klara sitt grunduppdrag och infria löften till de som idag har LSS.

Såklart avslog Socialdemokraterna med ordförande i spetsen våra yrkanden. Vi tycker att det är beklagligt för de som drabbas värst av besluten, det vill säga våra brukare. S var dock snabba med efter att ha hört vårt återremissyrkande om att yrka på ett eget tillägg i sitt eget förslag – att dialog ska föras med berörda intresseorganisationer om besluten som nämnden tagit. Som om det skulle vara plåster på såren. Och hur schysst är det? Att ta beslut först och sedan prata med dem det berör.

Hela det här ”besparingspaketet” har pressats fram på kort tid av en stressad förvaltning och tid har inte funnits att ha dialog med dom det berör. Det jag har med mig från att ha läst bland annat en master i ledarskap och organisation på universitetet och där jag studerat en hel del projektledning är att man alltid ska involvera intressenter tidigt i processen. När man inte gjort det har vi politiker har ett ansvar och möjlighet att bromsa upp, vilket vi i Alliansen yrkade på.

Jag vill säga till alla politiker som sitter på högre ort i kommunens ledning att låta bli att pressa individ- och familjenämnden mer. Nu är vi alltså inne på skelettet på nämnden och naggar, för att få en ”ekonomi i balans” beordrad av kommunledningen. I själva verket är nämnden underfinansierad sedan många år och har behövt tillskott i sin budgetram.

Men det är S som styr kommunen och sätter ramarna. Som man bäddar får man ligga, som man brukar säga.

 

 

6 kommentarer

  1. Helena Nilsson Springare

    Ja, jag som morsa till en ”snart ung vuxen” inom LSS kommer ju aldrig att sluta kriga om det visar sig att vi kommer att få mindre inflytande.. vi som anhöriga till målgruppen kan och vet en hel del. Tyvärr mer om det som ”inte fungerar”.

    Rädslan för framtiden blir i alla fall mindre när vi kan vara med och påverka. Hejja Hanna! ❤️

    • hannalun (inläggsförfattare)

      Hej Helena! 🙂

      Du och andra föräldrar, ni är så många som krigar och jag önskar att det inte hade behövt vara så <3

      Är du själv engagerad i någon funktionsrättsorganisation eller någon slags sammanslutning av anhöriga? Du får gärna maila mig om du vill berätta något mer eller någon personlig erfarenhet om du inte vill skriva här: [email protected]

      God jul på dig!

  2. Basic Rules

    Uräkta en vanlig medborgare, men vad ’är detta fokuserande mot ”miniorer”, alla dessa ”minoriteter” av alla slag, feminister, klimataktivister, ”miljöpartister”, jag tror på intent sätt dessa är eftersatta grupper definitivt inte aktivisterna, det kanske ingår i klimatanpassningen 🙄 – stolligt ja men sån är politiken Tvärtom gör nog kommunen ett bra jobb på handicapping.
    Satsa på de ”stora talen” dvs skola och äldreomsorg i stället för det som inte ger resultat i praktiken.
    Det är så förbannat typiskt svenskt att förstöra det generationer byggt upp , jämställdhet, feminism, genus, etnicitet, massinvandring, könsbyte, sexualiseringen av barn, statsstyrda ”sanningar” kring klimathot, krigspropaganda som de ska proppas med.
    Ta tag i de stora problemen i samhället, i stället för satsa på de områden som är till 80-90 % uppfyllda.
    Tecknen finns i skyn och mer än så, att vårt Europa är på väg mot sin historiska, kulturella och ekonomiska upplösning, och vi gör det frivilligt eller vem/vilka styr oss ?
    Vad har då detta med ”funktionshindrade ” ATT GÖRA, JO JUST DET ATT VI SOM NATION HAMNAR JUST DÄR, i det dysfunktionella samhället där individen är inget värt.

  3. brorson

    ”Pojken omhändertogs (av socialförvaltningen i Linköping) vid 14 års ålder och förekom redan då i 28 ärenden hos polisen som bland annat rörde rån, misshandel och utpressning.Då hade pojken berättat att han fick gratis droger, pengar och beskydd av en kriminell grupp, enligt Correns granskning.I stället för att komma bort från de kriminella kretsarna och droganvändandet blev det tvärtom. Förra hösten greps han haschpåverkad och nu sitter han häktad misstänkt för tre mord i Foxtrot-konflikten. I somras hittades en 14-årig pojke, som också omhändertagits av Linköpings kommun, mördad i ett skogsområde i Upplands Bro. Han hade också rymt från det familjehem kommunen placerat honom i.”

    Socialförvaltningens agerande behöver inte utredas, säger en chef vid förvaltningen, som tycker att förvaltningen inte gjort något fel, Men nog har socialförvaltningen i Eslöv gjort fel, sin anlitat en konsultfirma för nyndighetsutövning mot enskilda (den ättiksskadade flickan)?

    1. Ett klart tjänstefel av Eslövs kommun, Tvångsomhändertagande av ett barn, som inte själ v har begått något brott, är ytterst ingripande myndighetsutövning, som ska handläggas av myndighetens egen personal, dessutom den mest kvalificerade personalen .Ett felaktigt beslut (oavsett om ett tvångsomhänfertagande, som inte borde ha gjorts ändå har gjorts, eller om ett tvångsomhänertagande, som borde ha gjorts, inte har gjorts – eller har gjorts för sent) kan få ytterst förödande konsekvenser.

    2. Socialtjänsten borde ö.h.t. inte vara någon brottpåföljds-verkställande myndighet för äldre barn och ungdomar. Det borde vara en uppgift för Kriminalvården. Inte undra på att socialtjänsten inte hinner med sina egentliga uppgifter. Regeringen är helt fel ute, när man vill i ännu högre grad göra socialtjänsten till en repressiv myndighet, som ska bekämpa brott. Om Kristersson, som står bakom dumheterna, på fullt allvar menar att socialtjänsterna har övertalig personal, varför inte flytta denna personal till Kriminalvården?

    3. Kristersson har inte klarat uppgiften som regeringschef, när han låter Strömmer ensam böra ansvaret för både lagstiftningen och rättsväsendet och har gjort Ebba, som uppenbarligen saknar grundkunskaper i elektricitetslära, till energiminister, Pourmokhtari behärkar det ämnet bättre. Pehrson, som är utbildad jurist med viss domstolsprakt bakom sig, är en katastrof som arbetsmarknadsminister. Arbetsmarknaden ska inte vara en slavmarknad. Jag har faktiskt träffat Pehrson och bedömer honom som mycket kompetent i just rättsfrågor. Jag föreslår följande ändringar:

    a) Pehrson får nytt jobb som biträdande justitieminister.
    b) Busch tar över som arbetsmarknadsminister.
    c) Pourmokhtari flyttas upp som energiminister.
    d) Elsa Widding (vilde, f.d. SD) tar över som miljöminister.

  4. brorson

    Socialtkänsten ska vara till för laglydiga fattiga och andra laglydiga hjälpbehövande. Hjälp till krimella ska ges för samma slags problem, i den mån de har sådana, Ska socialtjänsten dessutom vara en repressiv myndighetm som ska verkställa påföljder för brott, kommer socialtjänsten inte att klara alla sina uppgifter. Kristersson, som har varit socialborgarråd i Stockholm, vill göra om socialtjänsten till en slasktratt för ”övriga årenden”.

    Räcker det inte med alla omsorger, som har förts över från landstingen till kommunerna? Tanken med detta var ju att funktionshindrade inte är enbart vårdbehövande sjuklingar, utan har en frisk sida också., som ska stärkas genom de sociala insatserna. Klarar socialdtjänsten detta? Nej inte när den ska vara slasktratt. Och det är de funktionshindrade, som inte har begått några brott, som drabbas värst av socialtjänstens tillkortakommande, eftersom det inte är någon risk att de skadar andra, av socialtjänstens brister.

    Men vi läser också om en 17-åring, som mördade en polis, när han var på rymmen från sin LVU-placering. Och två 14-åringar, som hade rymt från Sis- respektive familjhmspladering, och blev mördade för att de själva vägrat mörda. Du kan läsa om den ena av dessa 14-åringar i citatet i min förra kommentar. Det är väl inte direkt ovanligt att brottslingar måste låsas in både för att hindras att själva begå nya brott och för att skyddas mot att själva bli brottsoffer. Det är ett fullkomoigt vansinnigt system att en enskild kommuns socialbudget ska avgöra skyddsnivån för unga brottslingar. Funktionshindrade tvingas processa mot kommunerna för att få de hjälpmedel de har rätt till.

    Det är uppenbart att Strömmer inte hinner med allting, som han måste göra, att det behövs en biträdande justiteminister. De utlovade ungdomsfängelserna, med högre säkerhetsnivå än Sis-hemmen border redan ha varit på plats. Det hade ju bara varit att flytta bort de icke-kriminella ungdomarna från de Sis-hem som är mest lämpliga för en högre säkerhketsklass och göra om dem till fängelser. Med samma personal och annorlunda befogenheter för denna personal. Och med Kriminalvården som huvudman samt statlig finansiering av verksamheten.

    Ett annat problem, som belyses i citatet, är att äldre tonåringar (under 18 år) och unga vuxna (över 18 år) trots tidigare brott. går fria och värvar icke straffmyndiga till att begå de grövsta brotten. Det räcker inte med skärpta straff, slopade straffrabatter och dubbla straff för gängkriminella, typ fängelse i åtta i stället för fyra månader. Trots att förvaring finns med i Tidö-avtalet har hittills ingentin hänt i den frågan.

  5. brorson

    Minderåriga rekryteras för att begå grova brott för att anstiftarna av brotten ska slippa straffm som hade varit mycket långa om de själva hade begått brotten. Anstiftan av grova brott är visserligen också ett brott, som kan ge långvariga straff. Men ven som är anstiftare kan vara svårt att utreda och bevisa, i synnerhet om ordergivning har skett i flera led. Om så inte hade varit fallet hade minderåriga inte använts som utförare av brotten. Vistelseförbud – en ny lag som väntas träda i kraft om drygt en månad – är ett nytt verktyg för att komma tillrätta med problemet, men inget särskilt kraftfullt verktyg. Straffet för överträdelse av vistelseförbudet, böter eller fängelse i högst sex månader, är inte heller kraftfullt.

    Regeringen ägnarf sig åt rent önsketänkande, när man tror att tidiga insatser av socialtjänsten, ska förhindra rekrytering till kriminella gäng tio år senare, exempelvis att ett slags språkförskola för fyra-åringar ska fungera som ett slags vaccin mot utveckling av kriminellt beteende hos 14-åringar. En vanlig värvningsmetod (se citatet) är att bjuda den som ska värvas på knark. Värvarna måste bort. De måste låsas in under lång tid – i många fall under betydligt längre tid än straffet för de senaste brotten, som de bevisligen har begått. Förvaring behövs som en extra på följd efter avtjänat straff för särskilt farliga återfallsförbrytare, som kan befaras att begå nya brott av allvarligt slag, inklusive anstiftan.

    Javisst, om straffet på max sex månader för överträdelse av vistelseförbud hade följts av förvaring under tio – tjugo år.Det måste bli slut på halvmessyrer, Det måste bli slut på användningen av socialtjänsten som en slasktratt för lösning av till synes olösliga problem.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Arkiv
Senaste kommentarerna
Kategorier
RSS Nytt från vk.se