Satsa på järnväg, bortkastade pengar?

Det satsas stora summor på att bygga ny tågförbindelse mellan Umeå och Luleå. Gott kan man tycka, men kommer den sträckan bli utnyttjad som det är tänkt? Tillika har vi den stora satsningen som man tidigare gick ut med, en ny snabbtågförbindelse. Det skulle bli den mest revolutionerande nybyggnad av tågsträckning som genomförts i Sverige. Fes den tanken av sig nu då det inte finns cement att tillgå, eller kommer att bli? Samma sak med vindkraften. Den förlängning nu som skedde av fortsatt produktion av Cementa för de tillstånd de redan hade att de får fortsätta kan vara en del i att inte stoppa vindkraftens utbyggnad. Miljöpartiet självt som var den stora aktören till att de skulle läggas ner, ändrar sig nu plötsligt. Bara fundamenten till vindkraftverken kräver enorma mängder betong. Vi kan undra vad det är för miljövänlig energi här som byggs?

Går vi tillbaka till tågen och järnvägen, det är trots allt bara den gamla järnvägen med den uråldriga rälsen man bygger vidare på. Jag anser att man lika gärna kan ha de tåg vi nu har, X2000 eller vilken beteckning de har. De fungerar ypperligt på den sträckning Sverige har. Här i norr, inland och närmast till S-svall räknat har vi ju knappt några förbindelser med järnväg. Ser vi till den järnväg vi har är det Inlandsbanan, men vilka trafikerar den och vilka åker den? Det är väl mestadels turister och mera säsongsbetonat.

Ser vi till vad nu svenskarna gör, eller vissa av våra människor (kvinnor sägs det) köper de begagnat. Begagnade bilar sägs gå åt som smör i solsken, så vad är då vitsen med straffavgifter på nya icke elbilar? Minskar utsläppen nu på det sätt man försöker inrätta oss svenskar i? Jag tror allting är bara en våt dröm och att det endast är till nytta för våra städer. Främst de som ligger vid kusterna. Räkna även in våra största här.

Innan vi får vätgas och allt vad de pratar om, ökar bara utsläppen. Det är ju de stora industrierna man måste komma åt och varför inte alla som tillverkar bilar. Återigen har man fastnat i ett moment 22.

Vill man också säga något negativt om vänstern, Sveriges mindre kommunistparti är inte heller de lämpliga föra talan i miljöfrågor. Att de är för kollektivet och deras rörelse har sin grund i mycket av Sveriges stora industrier. Varför inte Volvo och Göteborg? Vi har även Umeå där Jonas Sjöstedt verkat. De drar fram kollektivet som deras lösning. Jag håller inte alls med om detta. Sedan kan V givetvis ha en del som också kan vara bra, men totalt vet jag inte om landet skulle gå framåt.

Vilka har tagit Sverige framåt för att inte säga världen. Är det inte alla som kommit med uppfinningar och nya idéer. Kollektivet är bara en massa som följer med. Att de skulle tillföra innovation och nytänkande har jag svårt att se. Sedan kan vi undra vart vi alla i världen är på väg, men det skulle kanske skett oavsett.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.