Volvo Cars nyemmission?

Igår morse när jag tittade såldes/köptes aktien för 56 kr. Jag vet inte hur den utvecklats sedan, jag är i alla fall inte intresserad. Frågan är om man kan ”lura” tillräckligt många köpa den med den tillgjorda ”uppblåsta” stämningen som de arrangerat. Med ”de” menar jag även här regeringens representanter ingår. Baylan syntes i faggorna, liksom även Wallenberg d.y och givetvis själva chefen som försökte se optimistisk ut.

Saken är den att den tidigare svenska biljätten hamnat på efterkälken och ska nu genom nyemissionen försöka kasta sig in i elbilsmarknaden. Konkurrenterna ligger närmast 10 år före. Elbilarna är inte längre skyhögt dyra utan börjat falla i pris. Det är främst den asiatiska marknaden (Kina ej medräknat här) som formligen spottar ut i sina modeller. Det tidigare helsvenska märket Saab som också togs över av kineserna med namnet Nevs riskerar nu bli av intet. Det är en av världens största fastighetsbolag i Kina som äger det och nu kollapsat.

Bilmarknaden ligger under hård konkurrens och alla tror på elbilarna, nu även Volvo Cars. Här kan vi inrikta oss på den svenska modellen som gjort Volvo så stort. Det vi nu ser håller formligen på kollapsa. De tidigare tillverkningsställena och Göteborg den största ligger i förfall när folk där samlats och det blivit näst intill slumkvarter och arbetslöshet. Det är likadant nästan överallt i våra större svenska städer, slummen och arbetslösheten växer fram. Sverige håller inte måttet längre och ligger i förfall, eller de delar som tidigare kunde ha arbetsbrist har det nu blivit det motsatta. De gamla industrierna är alldeles för omoderna och har hamnat efter till följd också att jobben inte finns i den utsträckning som tidigare.

Regeringen försöker uppehålla sitt sken som det gamla Arbetarpartiet där de kunnat utnyttja arbetarna. Här har de gått i ledband med Wallenbergarna. Jag menar att visst kan människor fått arbete och inkomst under den tiden när tekniken inte hunnit ifatt och där arbetena på dessa industrier bestod av människokraft. Facket hade också en central roll i hela detta spel och i slutändan har de själva avreglerat sig. Ingen har längre råd betala en arbetare med de löner de förhandlat till sig. Det som nu sker inom industrin, framförallt bilindustrin är ett robotsystem som tillämpas. Tesla exempelvis har utvecklat sin tillverkning nästan uteslutande med robotar och här finns stora kraftiga som lyfter en hel bil på den plats man vill ha den.

Vi skryter om den svenska modellen, trygghet, pensioner och en bra ålderdom. Men hur är det egentligen, vilka har pensioner som är något tala om. Är de arbetarna som stått vid de löpande banden och slitit ut sig och överlever de ens innan de får sin pension. Här klappar sig inte minst Socialdemokraterna sig själva på bröstet, när i själva verket de utnyttjat sin röstskara. Tjänstemännen och de som inte alls behövt slita ut sig är de stora vinnarna. Sedan kan vi undra om de 2 stora partierna, något av dessa egentligen är regeringsdugliga? Mycket gammal skit hänger fortfarande kvar som de måste göra sig kvitt om de ska ha en chans överleva.

En ny tidsera väntar.

Skulle Volvo satsa på gengas istället 🙂

Eller från dieselsuggan till ett försök med mjölkkor.

En kommentar

  1. Brorson

    Det här kan vara första steget mot en nedläggning av kinesiskägda Volvo i Sverige. Kineserna är väl inte dummare än att de utnyttjar die dumme schweden (med kinesiska skrivtecken) till att ta för sig av svenska rikedomar tills allt av värde är har plundrats. Se bara vad som händer med den svenska naturen, när el ska produceras till de nya fossilfria Volvo-suggorna.

    Bilar med 100 % eldrift kan ju inte ha någon framtid i ett land som Sverige, med sina långa avstånd. Nu fattas bara att Per Bolund, som så villigt går bilindustrins ärenden, köps över av Toytota, så kommer japanerna med sina mer realistiska koncept (elhybrider) att ta över den svenska bilmarknaden. Nu har Toytoa tydligen börjat med laddhybrider, så att bensinmotorn bara behöver användas vid långkörningar utanför storstadens hank och stör.

    Med samma naivitet, som svenska aktiesparare trodde att egyptiern Reefat El-Sayed var en superintelligent och superrik saudisk oljeschejk som gjort en stor uppfinning, tror de nu att kinesiska kapitalister – som är det kinesiska kommunistpartiets lydiga undersåtar – har nyckeln till framtiden för Sverige. Enligt Bilweb, som är en marknadsplats för nya och begagnade bilar har en fyra år gammal Toyota elhybrid 33 % mindre bensinförbrukning och 32 % mindre CO2-utsläpp än en jämförbar bil med enbart bensinmotor. Andra japanska biltillverkare har inte varit sena att ta efter. Vad har kineserna lärt sig av Volvo? Möjligen formgivning, för visst är en begagnad Volvo snyggare än en ny Toyota…

    Minskad energiförbrukning och sänkta utsläpp, som är vägen till koldioxidneutralitet, tillhör framtiden snarare än ”fossilfritt”, som bara leder till rovdrift på ändliga råvaror enormt energislöseri och storskalig naturförstörelse – allt det som Miljöpartiet varnade för, när partiet var nystartat. Inget parti har svikit sina egna ideal lika grovt som MP. Den våldsamma naturförstörelse, som regeringen nu försöker påtvinga kommunerna, kommer att vara en ekonomisk flopp inom ett par decennier, när teknik för att infånga koldioxid och omvandla den till nya motorbränslen och råmaterial har utvecklats.

    Om dessa nya motorbränslen blir dyrare än de nuvarande, kommer sänkt bränsleförbrukning – som Toyota alltså har uppnått med sina elhybrider, att vara en avgörande konkurrensfaktor. Toyotas ingenjörer är bara att gratulera med att ha lyckats med något som svenska järnvägsingenjörer lyckades med redan under 1900-talets första decennium, då de konstruerade järnvägsfordon med dieselelektrisk drift.

    MP:s andra projakt, när partiet bildades, att skapa en ny slags politiker, för vilka politiken inte skulle vara ett livstids-yrke, har däremot varit ett katastrofalt misslyckande. Omogna snorvalpar, utan kontinuitet bakåt, har hamnat på betydelsefulla uppdrag, t.o.m. som ministrar. I stället för en mer verklighetsförankrad politikertyp, som det var tänkt, har man skapat en ny form av mutkolvar, som får sina belöningar efter den politiska karriärens slut, när de tillträder sina nya befattningar som ”miljöchefer”, hos de företag, som de har gynnat som politiker.

    Inget tvivel om att Per Bolund går den smutsigaste bilindustrins ärenden. Dags för lokala miljöpartister i Västerbotten att visa sina rätta jag. Säg ifrån!

    Svar inläggsförfattare:
    Precis som du säger tillverkas ny elhybrider på löpande band. Både plug-in men också är trenden vanliga, självladdande hybrider. Det är bara att titta en runda på olika bilmärken, förutom Volvo att även bränslemotorer inte allas slutat tillverkas. Då kan få en alldeles sprillans ny bil med manuell vxl-låda för under 200 000. Nu har både japsen och även asiaterna, deras modeller ingår automatlåda utan prosökning. Ska du köpa exempelvis en Volvo får du lägga till omkring 60 000 extra. Hade inte Volvo Renault skulle deras försäljning drastiskt sjunkit. Se vilka som leder rally numera, RAC. Det är Toyota och Hyundai.

    Att helt gå över till eldrift kommer inte fungera för hela Sverige, inte heller i världen i övrigt. Bränsle kommer finnas kvar långt fram i tiden. Det är bara i Sverige man dömer ut det. Det som ändå måste till är minskat bilåkande, främst i de stora städerna världen över. Amerika är ett sånt land som kommer få stora problem om inte de minskar utsläppen.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.