Thomas Hartman

Passiv regering skadar landet

SAAB. Högerregeringen och dess näringsministers sätt att hantera krisen i den svenska fordonsindustrin visar på samma arrogans som vi sett i hanteringen av a-kassan och senare i frågan om sjukförsäkringen.

Att frågan är allvarlig råder det inget tvivel om. SAAB berör 8000 jobb i fordonsindustrin och hos dess underleverantörer. Enligt tillväxtverket tillkommer 12000 jobb som indirekt påverkas i näringar indirekt beroende av bilindustrin.

De pengar detta kostar att hantera i form av arbetslöshet är en allvarlig sak. En annan handlar om frånfallet av skattemedel till välfärden som dessa människor betalar. Viktigast ändå att de personliga konsekvenser som uppstår i en miljö med 11 %-ig arbetslöshet och idag 35 lediga jobb att söka. För att inte tala om slaget mot det som brukar kallas viktiga svenska industrikluster vilket föder innovationer inom andra områden.

Det finns alltså åtskilliga skäl för att agera. Tror man att politik inte kan underlätta för marknaden att göra jobbet så hamnar man i dessa ideologiska låsningar. Att en (s)-regering hade haft kompetens, erfarenhet, nätverk och förmåga att hantera detta bättre råder det inget tvivel om.

THOMAS HARTMAN

Etiketter: , ,

3 kommentarer

  1. inlandare

    ”Imponerad” av din kompetens inom alla områden , nu även inom fordonsbranchen. Vore intressant att höra hur du agerade när din S-regering bejakade utförsäljningen av saab? Har vi inte problemet där?? Eller vad säger du? Vad ska Sverige göra nu?? Köpa Saab? (S)ansa dig Hartman! Please.. Socialdemokraternas kompetens om näringspolitik har vi fått nog av!

  2. Thomas Hartman

    Gabono: Min senaste bil var en Volvo. Jag har ofta valt SAAB som firmabil och letar nu en Volvo igen. Så var det med den saken.

    Inlandare: Det är naturligtvis bra för Sverige om Svenskt näringsliv äger strategiska kluster av vikt för landets kompetens och kunnande. Men går inte det är det ingen nackdel med utländskt ägande. Det viktiga är ägare med styrka, vision, kompetens och intresse. Försäljningen av Investors del i bolaget tycks inneburit att fordonsbolaget hamnat hos ännu en ointresserad ägare. Jag tycker det är rätt uppenbart att regeringen måste se frågan i ett vidare perspektiv.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.