Längre och tyngre fordon ute ur bilden?!
Jag är ju ingen större vurmare för de här stora och långa lastbilsekipagen som jag ju tidigare uttryckt. Jag ska inte närmare gå in på dessa orsaker, jag tror att jag skrivit fullt tillräckligt om det. Är det någon som missat varför så kan ni ta kontakt med mig så kan jag förklara närmare.
Jag träffade Lena Ek som snabbast i Karlstad under Centerstämman som varit under veckan. Tog upp frågan med Henne eftersom det var nämnt i stämmohandlingarna om ev. miljöfördelar med dessa ekipage. Hon försäkrade att det inte var aktuellt inom överskådlig framtid, eftersom det fanns alltför stort motstånd både inom och utanför våra gränser.
Dessutom sa hon -Största problemet är inte att bilarna är för små, det största problemet är att lastresurserna bara utnyttjas till i snitt 40%. De flesta bilar går halvtomma.
En sak till jag tog upp med henne var det här att timmerbilarna går förbi varandra på väg till sågverk och massaindustrier. Man tycker ju att i miljöcertifieringarnas förlovade land skulle det gå att samordna på något vis.
Då berättade hon att på en del ställen hade man börjat med att byta ihop virke med varandra för att hålla nere transportkostnaderna och utsläppen.
Det kunde ju vara något att tänka på för de som har hand om transporterna inom skogsbolagen.
Senaste kommentarerna