Är det en kovändning under galgen?

Nu verkar det som att regeringen insett det horribla i att genomföra en skatt på avstånd, som skulle göra den Svenska glesbygden glesare, eller helt tom.

Vad man undrar är ju, varför de ändrat sig så tvärt, ett förslag som för bara en vecka sen var svaret på alla problem, är helt plötsligt ”inte bra”. Nä!! det är ju det Jag och många med mig hävdat hela tiden!!

Istället har folk från ”den röda sidan” hävdat att man inte förstått det genialiska, det finns ju inga andra vägar att gå. Nu skulle man ju få full kontroll på både vägslitage samtidigt som man skulle kunna kontrollera den utländska trafiken och få den att betala för sitt slitage.Man skulle också få över transporterna från väg till järnväg.

Man undrar ju vad som hänt den senaste veckan som öppnat ögonen på våra regeringspartier.

Om de verkligen insett vad vi andra sett hela tiden är det ju bra och hedervärt, Som Magdalena Andersson sa,”Man ska ju inte lägga fram ett dåligt förslag”. Och det har Hon ju helt rätt i, och ska ha heder av. Men vad har varit så svårt att förstå av kritiken? Bristerna har påtalats hela tiden!!

Har vi en regering som har svårt att förstå hur verkligheten ser ut??

En annan sak är alla ”småpåvar” som stått och hoppat och hejjat på sina stora förebilder i Stockholm. Har NI också insett hur dåligt förslaget är?! Eller fastnade hurraropen i halsen mitt i ett upphopp?! Hoppas Ni inte slår er när ni kommer ner på jorden igen. Eller insåg Ni också, i samma sekund som Magdalena att det var ett dåligt förslag? Det kanske var en kollektiv insikt som gick genom atmosfären helt plötsligt.

Det finns tyvärr en egenhet att helt utan kritik anamma det som kommer uppifrån, lite av ”klubben för inbördes beundran”. Den egenheten finns tyvärr både här och där i samhället, och är inte partibundet.

Nåväl Jag hoppas det här förslaget är skrotat för evigt. Men det är bra om man fortsätter jobba för att få över långväga transporter på järnväg, då skulle man kanske få bort de korta EU trailerdragarna från våra vägar. För där har vi en stor trafikfara.

Man kunde lämna mycket av sina vagnar/varor när man kommit in över gränsen och skicka dem via tåg norrut, för att frakta via lastbil Öst/väst, där det inte finns järnväg.

 

 

En kommentar

  1. Johan Granlund

    Ja Ronny,
    Det är bra att regeringen redan i förväg tar avstånd från utredningen som läggs fram imorgon 28/2.
    Tyvärr fortsätter ärendet beredas internt på regeringskansliet, med mål att presentera nytt förslag om kulometerskatt inom denna mandatperiod.
    Dvs faran är inte alls över, som regeringen vill påskina.

    Bra förslag mot de halk-känsliga EU-tradarna. Det du skriver är väl så som semitrailers var tänkt att användas. Gärna med stålcontainer så man minskar inbrotten och slipper frakta trailerchassin på järnväg; tågvagnarna har fullt tillräcklig dödvikt i sig själva. Fokus på godset/nyttolasten.

    Önskar dig en toppendag!
    Johan

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>