Fettinlagring

Man blir fet när för mycket insulin är i omlopp i kroppen.

‘För er som är bekant med processen:
Kroppen lagrar fett; glukos från främst kolhydrater i kosten omvandlas till Acetyl-coenzym-A. Detta ämne går normalt in i citronsyracykeln och ger energi till kroppen. Detta är inget problem om man rör på sig tillräckligt för att förbränna energi. Men glukos i blodet gör att insulin frisätts och vid tillgång på insulin omvandlas Acetyl-coenzym-A istället till fettsyror. Tillsammans med glycerol bildas fettsyror(svansar) som sitter fast på glycerolmolekyl. Det är triglyceriderna som utgör fettlagren i fettvävnaden.

Summan av kardemumman är alltså: Insulin stimulerar lipogens (nybildning av fettsyror) dvs man blir fet när för mycket insulin är i omlopp i kroppen.’

Det man kan lära sig av detta är alltså att man inte bör äta sånt som stimulerar insulinfrisättning – om man inte vill bli fet som till exempel sumobrottare.

Enligt en studie av Nishizawa och medarbetare lever sumobrottare på i snitt 67 energiprocent kolhydrater och endast 12 energiprocent fett.

Enligt Livsmedelsverket håller vi oss smala och friska på en kost med mycket kolhydrater och fett????

Enligt sumobrottningens mer än tusenåriga erfarenhet uppnår man istället maximal bulkfetma med en sådan diet. Sumobrottare har cirka 10 års kortare medellivslängd än genomsnittsjapanen och drabbas oftare av diabetes och hjärtsjukdomar.

När de kokar sin stuvning flyter fett vartefter upp till utan vilken hela tiden skummas bort. Förmodligen resonerat man så att man kan äta mer om maten är mager. Fett ger mättnadskänsla utan att insulinfrisättningen kommer igång och utan insulin blir det svårare att lagra fett. För att stimulera insulinfrisättningen bör man äta blodsockerhöjande mat som innehåller kolhydrater i form av socker och stärkelse.

Stärkelse kan i många fall vara mer blodsockerhöjande och därmed insulinfrisättande än socker om vi tänker på det vita vanliga sockret. Ta till exempel en bakad potatis vilken till stor del består av stärkelse; den höjer blodsockret mer än vanligt socker. Lika illa är det med de flesta brödsorter.

Man har alltså på senare trid upptäckt att det finns funktioner i kroppen för att göra om socker till fett.

Begränsa sockerintaget.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>