Kost, sommar, gräsklippning och vila

Summan av kardemumman – av all information om kost jag har givit er är:

- Vetenskapliga bevis på att man blir inte fet av fett utan av transfetter och kolhydrater.

Denna kunskap hade bönderna förr i tiden som visste/såg att man blev fet av för mycket potatis (socker/stärkelse) och spannmål (mjölmat) men som inte nådde den stora massan med sin gamla kunskap.

Många undersökningar är ‘köpta’ av margarinbolag och ‘socker’bolag, men visar bara upp det som man vill visa. Just nu har svenska folket äntligen fått upp ögonen på att aspartan (som är ett litet nervgift) och konstgjorda sötningsmedel och ratar alla lightprodukter.

BRA svenska folket – nästa steg är ett svårt steg. Att få alla att börja äta riktigt fett – sånt som vi i två generationer försökt äta lite/snålt av. Istället dra ner på socker, potatis, pasta och godis. Något som ingen tänker på är att när äter vi mängder med FRUKT får vi i oss mycket fruktsocker vilket i sin tur också kan höja blodsockret och insulinutsöndring som i sin tur gör att vi lagrar in.

Svenska folket måste tillbaka till den ‘gamla’ kosthållningen utan snabbmat, kolhydratladdningar i vardagen, mängder med ‘sockerdricka’, godis, ej överhoppade måltider utan regelbundna måltider och snabba genvägar i kosten.

Just nu är kostråden, bantning något som översköljer oss. Det är veckotidningar, månadstidningar, kvällstidningar, bilagor och dagspressen som har sina sommarspecialer.
Det är ursvårt att veta vilka man ska tro på och vilka man ska strunta i.

En sak är säker – något är fel i vår nuvarande kosthållning. Annars skulle inte så många människor i Sverige vara överviktiga. Skulle bantningskarusellen funka, skulle råden funka, skulle maten och matrekommendationerna funka så skulle inte så många vara överviktiga….. eller hur.

Att skylla på männsikors enskilda ansvar över sin hälsa håller inte längre för uppenbart är det något som inte funkar. Något måste göras för FOLKHÄLSAN för den enskilda individen är fast i kostträsket – det som gör oss feta.

Japp, nu är det sommar och gräsmattan växer så det knakar. Året har varit hektiskt så jag kommer att trappa ner, göra något annat med min hjärna som behöver ta en rejäl paus för att inte bli överhettat.

Så jag kommer att skriva lite sporadiskt här ett tag och återkomma med stor energi mot hösten.

11 kommentarer

  1. Ingen godisråtta trots allt...

    Jag ska hoppa pà GI har jag tänkt, jag tror definitivt att det är intressanta rön dessa runt kolhydrater. Men, en sak som känns lite trist är ju ändå sockret…. En god efterrätt, en paj eller nåt, det måste ju till socker… Och om sötningsmedel heller inte är okej, ska man bara lära sig att rata vår baktradition, eller har du nåt tips?
    Vispgrädde och jordgubbar är ju gott på sommaren, men en bit kladdkaka eller så är ju ganska trevligt framåt hösten… Är alla sötningsmedel ika dåliga?

    (ps-godis har jag helt slutat äta, så det är inget bekymmer…)

  2. Lisbet

    Great…..vad glad jag blir av svar.

    Att helt avstå från något gör en inte glad – helst när det gäller glass på sommaren. Det är som alltid – ät med förstånd. Varje dag blir ingen njutning utan snabbt en vana.

    Såg ett recept på chokladbollar (dagligt tal kallat negerbollar) som jag kan leta reda på.
    Choklad är rätt ok om den är mörk etc.

    Sötningmedel är inte smart för det är gör kroppen sugen. Men håll mer igen på potatis, pasta och ris – byt ut det mot quinoa, matvete etc på veckorna.

    Det finns en bra dessertbok som heter nått med:

    Klaras desserter som är GI.

  3. Ingen godisråtta trots allt...

    Ok, ska jag tolka dig som att det är bättre att äta riktigt socker i liten mängd i god kaka då och då än att till exempel ta canderel?

    Jag har tex ett fantastiskt recept på en chockladkaka där man har smält mörk choklad, smör, ägg, mald mandel (och inget mjöl alls), men, även lite socker…
    Gör jag alltså hellre en sån sällan med riktigt socker än ofta med sötningsmedel?

    Tack för snabbt svar!

  4. Smulan

    Glöm inte att kroppen även behöver träning. Idag får ju inte våra kroppar den naturliga motion som dom en gång fick i begynnelsens tider. Som vi lever idag så är vi mer stillasittande än i rörelse vilket kanske mest bidrar till fläsklägget runt våra arma kroppar.

    Promenera är riktigt bra men vi behöver även se till bibehålla våra muskler. Att äta sunt och bara promenera ger en hel del i viktnedgång och kondition men……det är våra muskler som håller vår kropp uppe och ger oss en bra hållning som kan förhindra många skador på våra kroppar.

    Utan muskler blir vi benrangel som skramlar fram på vägen.;-)

  5. Lisbet

    Jag skulle klart välja riktigt socker än sötningsmedel.
    Men sedan kan du gradvis försöka minska på socker.

    Vad man är ute efter är att få ut så lite insulin i blodet som möjligt dvs om man äter mycket socker och stärkelse så rusar det insulin ut i blodet för att ta bort sockret. Så insulinet gör att vi lagrar in mycket mycket lättare.

    Om man undviker att få in så mycket socker i kroppen så ligger insulinet på en låg nivå och man lagrar inte in.

    JA…vill gärna ha ett recept på en bra chokladkaka. JÄTTEBRA……

  6. Lisbet

    YES…det är bra att du trycker på att man bör motionera.

    Man kan gå ner i vikt utan motion men det går ju fortare om man sätter kroppen i rörelse. Sedan är det viktigt att skaffa sig muskler runt våra leder och benbitar så vi orkar stå upp eller jobba.

    Lite kondition så vi orkar hålla tempot uppe mellan varven gör att vi orkar med dagen mycket bättre.

  7. Smulan

    Osså lite av livets njutning. En god romchoklad till kaffet nån gång som definitivt höjer det hela. Man måste unna sig njuta av det goda som finns också. Choklad hör ju ihop med kärlek och romantik. Och mår kärleken bra så mår vi också bra.;-)

  8. Rolf

    All träning är av godo i dubbel bemärkelse omman vill gå ner i vikt.

    - Dels sker i princip all förbränning (ämnesomsättning, alltså) i kroppen i musklerna. Ju mer muskelmassa vi har, desto högre förbränning. Skivstången är en bra kamrat när man ska gå ner i vikt.

    - Dels ökar ju förbränningen tack vare att man rör på sej.

    - Dels – sist men absolut inte minst! – är det lättare att tycka om sej själv när man ser en kropp som blir spänstigare och snyggare i spegeln för varje dag när man tränar litet. Det sporrar helt klart ansträngningen med att lägga om och gå ner i vikt.

    Om socker och sötningsmedel: Sötningsmedel triggar insulinproduktionen också, och stänger därmed av fettförbrännngen.

    Det viktiga är att man måste hålla isär fett och kolhydrater. Det är när man äter fett och kolhydrater som man blir fet. Och det är därför som wienerbröd och kakor i olika former är litet förbjudna – där har vi ju den olyckliga blandningen av socker och fett.

    Men samtidigt måste man njuta av livet. Och om kakor och wienerbröd är njutningen i livet, så ät kakor och wienerbröd. Håll nere på antalet gånger i veckan bara.

    Rolf

  9. Smulan

    Egentligen så är det som skrivs i denna tråd inte någon större nyhet. Att man framförallt ska vara vara försiktig med socker det har vi lärt oss och även vissa fetter. Så den biten tror jag dom flesta vet numer. Och dom flesta har även någon form av vetskap vad det vi stoppar i oss gör med våra kroppar.

    Det har skrivits otaliga böcker om detta ämne. Och veckotidningarna tjocknar av information i ämnet och reportage i olika fromer vad gäller bantning. Det är lite av det jag menar som kan vara av ondo. Information är bra men allför mycket kan göra att folk ger upp och tycker det spelar ingen roll vad man stoppar i sig för man inte riktigt vet vad eller vem av alla dessa skribenter som har rätt. Så man fortsätter äta som man alltid gjort.

    Istället kanske man mer skulle kunna fokusera på hur vi ska kunna få folk att lägga om både kost och få folk börja röra sig mer. För det är just den biten att få folk att orka hålla ut och att få dom att tycka det är roligt och framförallt inte alltför omständigt att lägga om sina kostvanor.

    Roligt i köket med god enkel lättlagad mat och roligt och trevligt då man tränar skulle locka många fler till att åtminstone försöka ännu mer än vad man kanske tidigare gjort.

    Att träna är ett sätt att vara social också. Man kan få träffa många trevliga människor på dom olika träningslokaler som finns. Men som jag ser det så skräms många av att överhuvudtaget träda in i dessa lokaler som många gånger är fyllda av skuttande kroppsfixerande människor. Kanske en idé vore att öppna ett gym för enbart seniorer? Kanske någon dag i veckan avsetts till just kvinnor? Och såklart med ledarledda träningar. För man kan behöva bli coachad för att lära sig se positivt på det som kräver ansträngning av oss.

    Tankar och idéer finns.:-)

  10. Lisbet

    Kan inte mer än hålla med. Skulle vi hitta ”koden” till en motiverande och inspirerande livvstil som får svenska folket att ändra på sina vanor så skulle vi bli upphöjda till skyarna.

    Såg en siffra att det är 2 års väntan på att göra en ”ihopsnörpning” av magsäcken etc. Och det är många som vill göra den.

    Det är vi som är intresserade av ämnet som tycker att det är rätt enkelt. Det är de som inte är intresserad, tycker bättre om datorspel eller att sitta mycket framför datorn med olika grejor, handarbeta framför TV, läsa böcker som är svåra att nå.

    Man är helt enklet inte intresserad.

  11. Smulan

    Det är så sant så som du säger där Lisbet. Man är helt enkelt inte intresserad därför att det kostar på att hålla kroppen i trim när man inte är van att göra det. Och jag har full förståelse för det. Det sorgliga i det hela är att det är först när något allvarligt händer med kroppen som man börjar reagera. Det är aldrig försent att ändra sina dåliga vanor för att bättre ta hand om sig men det kan vara så mycket bättre att göra det innan kroppen tar för mycket stryk av dom dåliga vanor man lagt sig till med.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>