6 smarta och goda mellanmål

 Makrill i tomatsås
En enkel och nyttig måltid som bara är att öppna och äta. Den är lätt att ta med eftersom burken är så väl försluten och har bra hållbarhet.  Ett bra alternativ. Här får du protein och fett i en bra balans.
• Avokado
Ett smidigt mellanmål eller del av måltid som du enkelt tar med i väskan. Dela och ät den som den är med en sked.
Här har du mycket antioxidanter, enkelomättade fetter som är en bra fettvariant för hjärta och kärl samt kalium som är bra för blodtrycket.
• Soltorkade tomater
Ett bra tilltugg att äta direkt ur burken. Fungerar bäst i kombination med något mer, som en ostbit eller lite skinka.
Soltorkade tomater är jättebra. De innehåller mycket antioxidanter. Men det innehåller väldigt lite protein så kombinera gärna med keso.
• Räkor på burk
Perfekt mat att köpa med sig när det ska gå fort och vara enkelt.  Smidig och nyttig mat. Om du vill går det förstås bra att göra detta själv och lägga i behändiga små burkar för att ta med.
• Yoghurt med bär
En fet yoghurt i behändig storlek samt lite färska bär är smidig mat att köpa med sig när man är på språng och vill äta något snabbt.Fungerar bra som mellanmål. Det räcker med yoghurt där fetthalten ligger på tre eller fyra procent.
• Rökta musslor
Rökta chilenska blåmusslor i olja. Klara att äta direkt ur burken. Vill du variera är ett tips att rulla in musslorna i tunna ostskivor och fästa med tandpetare. Ett godkänt alternativ. Bra protein¬källa samt mycket vitaminer och mineraler. De innehåller även en viss mängd omega-3.

macka, lisbet olofsson, onlinekurs

 

Som ni säkert förstått har jag mer börjat jobba med min hemsida och mina mer seriösa inslag hittar ni där på
HälsoZam

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>