Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Barn och utbildning

Idag har det varit en Vännäsdag med barn- och utbildningsnämnden. Det uppdraget är ett av dem jag behållit och försökt uppehålla under min period i Bjurholm. Dels pga att jag känner att jag kanske kan bidra en smula och för att Vännäs Tomas Åström är en klippa i skolchefsbranschen. Det finns helt enkelt en del ”samordningsvinster” att göra som politiker i ena kommunen och tjänsteman i den andra.

Men det finns också faror. Förr såg jag inte några direkta problem med att arbeta inom samma område som nämnden om det bara var olika kommuner, men det finns saker man måste passa sig för. Även om man inte är chef.

Idag handlade det bl.a. om budget och tilläggsbudget, om trångboddhet på Vegaskolan, om glädjande ökning av antalet barn och de konsekvenser det har med sig. Det blev också debatt kring öppettiderna på förskolorna och om tågpendlingen kräver test med tidigare öppning. Nämnden vill vänta med beslut i den frågan tills perrongen i Vännäsby kommit på plats i höst. Enligt en enkät är intresset för tågpendling drygt dubbelt så stor i Vännäsby som i Vännäs, om man tar hänsyn till invånarantalet.

För övrigt har dagen visat att det kan ha följder att jobba tre riktigt långa dagar i sträck. Hjärnan kan ha gått ner i viloläge i slutet av en sån period och då ska man passa sig riktigt noga och tänka över det man gör. 🙂

Etiketter: , , , , ,