Google works in mysterious ways

För en stund sedan googlade jag på ”armeringsjärn” och naturligtvis dök de välkända leverantörerna upp på skärmen. Firmor som flimrade upp var XL Bygg och Bygghemma och efter en stunds penetrerande bland olika företag satte jag både dator och mig själv i vila och tog mig en kopp kaffe. Döm om min förvåning när jag nu återvänt till dataskärmen och hittar en annons från just Bygghemma på min facebooksida samt XL Bygg på aftonbladet.se. Var ska detta sluta när giganterna på nätet har sådan koll på vad vi kan tänkas vilja köpa? Säljmetoderna har nu förfinats till den grad att man måste tänka sig för vad man kollar efter på nätet. Det om något borde i den bästa av världar innebära att det skapas nya sökmedier som fokuserar mer på användaren än på krämarna…
P.S. Detta stod att läsa i tisdagens VK.

facebook_xl

facebook_xl2

Etiketter: , , , , ,

3 kommentarer

  1. Kerstin Sjöström

    Jag blev medveten om samma sak idag – var inne och tittade på olika tapetdekorationer – och vips när jag var inne på FB några timmar senare så dök det upp reklam för just de tapetdekorationer som jag tittat på 🙁

    • Pär Andersson (inläggsförfattare)

      Jag vet inte vad du tycker, men själv är jag lite skrämd av hur dessa aktörer utnyttjar internet. Men som jag antyder i inlägget ställer jag mitt hopp till framtida innovatörer. Jag skulle hellre betala en slant för en sådan tjänst än att bli nättvättad av Google.

  2. Hasse K

    Det är ju som dubbelt det där. Samtidigt som jag kan bli irriterad så kan jag ibland tycka det ger lite ”service” att jag får lite erbjudanden… Men, så gillar jag ju reklam också. 🙂

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.