Maxade tankar

Varför blogga?

 Varför bloggar jag med flera? En fråga som man måste ställa sig när man skriver små offentliga alster. För min del är det enkelt. Jag bloggar när jag känner att jag har något att säga. Ibland helt triviala saker, t ex när man får semester eller mer allvarliga saker som att kunna ge sin bild av en politisk händelse. Tidigare har vi varit helt hänvisade till att läsa vad som skrivs i media eller det som sägs ryktesvägen men nu finns ytterligare ett sätt att få till sig subjektiv eller objektiv information. 

 
Jämför jag den utvecklig som skett av media sen min korta karriär inom det journalistiska skrået så har viljan att skriva objektiva granskningar av det som sker ändrats till att skriva på det sätt som drar mest läsare. Vad drar då mest läsare – jo det är när något kan beskrivas som en stor konflikt. Jag ser det helt tydligt här på denna blogg (och även andra bloggar där jag skrivit). Detta inlägg kanske får 200-300 träffar men min förra blogg om val i fullmäktige ligger nu uppe på 750 träffar. 
 
Om man hade uppfattat tidningsartiklarna som mer fullödiga hade behovet att få ge sin bild av något varit mindre men jag kan tycka att det är tur att man kan få förstahandsinformation från de som är inblandade. Sen får läsarana naturligtvis göra sin bedömning om hur trovärdig man som skrivare är. Därför kan jag ju undra över varför så många faktist INTE skriver.
 
En andra sida av skrivande är ju kommentarsfunktionen som just nu diskuteras mycket. Jag har alltid försvarat rätten att få skriva anonymt men samtidigt påpekat att som anonym har man ett högre krav på hur man formulerar sig för att kunna bli förstådd och trodd. Tyvärr sker inte detta utan anonymiteten används alltför ofta till att kunna vräka ur sig påståenden, förklenande omdömen mm som man annars inte vågar säga. Nu ser vi också resultatet av detta då möjligheten att anonymt få skriva börjar på att beskäras. Här på min blogg kommer jag även i fortsättningsvis att godkänna anonyma inlägg under förutsätningen att det inte är personangrepp och att det tillför en debatt något – och det behöver inte vara åsikter som stämmer med mina. Hitintills har jag bara tagit bort två inlägg så jag är inte speciellt ansatt. 

28 kommentarer

  1. MaxL

    Är det så vedertaget idag att blogga att det är tillåtet av arbetsgivare att anställda, politiker m.fl på arbetstid kan ”vara på nätet” i timtal ? Är det så att debatten är flyttad till Bloggen och alla tyckare

    Varför blogga??…… det är många som missar debatten pga okunskap om dator mm.(min Mor 83 år)

  2. Toni Appelqvist

    Hej Max.
    Jag för min del förstår inte varför folk är så fega att man inte törs stå för sina åsikter. Utan måste gömma sig bakom trams-nick. Föt att skriva sina mer eller mindre hedervärda inlägg.
    Är man så feg att man inte törs stå för det man tycker så tycker iaf jag att man ska vara tyst.
    Om du sen tycker det är ok med anonyma är så klart helt upp till dig.
    Jag kommer aldrig att acceptera detta som etiskt och moraliskt riktigt.

  3. Max Fredriksson

    Svar till MaxL (2011-09-01 15:48)
    Hej Max!
    Hur man har gjort upp det med sin arbetsgivare får nog vara upp till var och en. Det beror alldeles på vilket arbete man har. För min del är jag ju min egen arbetsgivare via mitt eget företag så i princip gör jag ju som jag vill under förutsättning att jag utför de arbetsuppgifter som min uppdragsgivare vill att jag skall göra. Men på många ställen har man t ex blockerat facebook så generellt tror jag inte att det är accepterat. Sen ser jag inte att debatten flyttats till bloggar, tidigare skedde debatten över köksbordet men det är nu närmare till olika förtroendevalda.
    Sen att inte alla har dator ÄR ett problem ibland då den gruppen lätt kan bli utanför men fortfarande finns de gamla informationsvägarna kvar som alltid har funnits mina föräldrar är också gamla och det är helt otänkbart att de skulle lära sig använda datorn.

  4. Toni Appelqvist

    Sv: MaxL.
    Det är arbetsgivaren som sätter gränserna för vad deras nät får användas till.
    Arbetsgivaren leder och fördelar arbetet efter eget gottfinnande. Detta står i avtalen mellan facken och Almega.

  5. Max Fredriksson

    Svar till Toni Appelqvist (2011-09-01 16:36)
    Hej Toni!
    Så länge man kan hålla en god ton i debatten har jag inget problem med anonyma men jag vet att du och jag sedan tidigare inte har samma åsikt där. I slutändan handlar det ändå om var och ens personliga ansvar och tyvärr tar inte många som vill vara anonyma detta ansvar.

  6. Toni Appelqvist

    @ Max.
    Ja detta är ett gammalt ”trätoämne” mellan oss 🙂
    Men det må så vara. Man gör efter sitt eget tycke och smak.
    Men tyvärr så är det som du också anger ett sätt att slippa ifrån att stå för sina ord som anonym.
    Och undslippa ansvar för sina handlingar och skrivelser blir inget bra i förlängningen.
    Jag har aldrig och kommer aldrig att gömma mina åsikter bakom en falsk fasad.
    Och självklart får jag en del stryk pga detta.
    Men det tar jag med ett gott samvete att jag varit ärlig och uppriktig.

  7. Viveka Abramsson

    Sällan är väl media så snabbt på plats som när de vädrar konflikter, braskande rubriker verkar tyvärr mer viktigt än undersökande journalistik.
    Jag har också försvarat möjligheten att skriva anonymt, men kommentarsfunktionen på artiklar är jag emot. Det vore bättre om man stängde den möjligheten och istället hade en ”ordet fritt” eller ”Folkets röst” där insändare och kommentarer fick florera.
    Som det nu är så matas trollen genom att några under olika alias eldar på konflikterna och många gånger så spårar diskussionen ur och handlar om helt andra saker än det som artikeln egentligen har att berätta. Kommentarer i stil med ”alla partier och alla politiker är lika god kålsupare”, ”pajkastning och sandlådefasoner”, ger dessutom bara bad-will för kommunen. De skrivs förmodligen av personer som inte vet hur det egentligen går till i det politiska arbetet eller de som vill plocka poäng till förmån för den ena eller andra sidan.
    Av och till läser jag om de som ondgör sig över att vi lämnade Vilhelminabloggen och startade en egen blogg, att vi sluter oss för oss själva och inte tillåter andra att komma med synpunkter. Sanningen är ju den motsatta. På VB kan bara medlemmar skriva och på nätupplagorna måste man uppge sin e-mailadress, men hos oss kan man skriva anonymt och behöver inte uppge sin adress. Däremot så tar vi oss friheten att plocka bort kommentarer med oförskämda inlägg och personangrepp, men det ansvaret tycker jag att vi har för att det inte ska spåra ur fullständigt.
    För övrigt så tycker jag att ni som bloggar gör det bra, oavsett vad ni skriver om, så fortsätt med det.

  8. Max Fredriksson

    Svar till Viveka Abramsson (2011-09-02 16:05)
    När det gäller kommentarsfunktionerna tycker jag att samma regler borde gälla som för en insändare i tidningen. Där kan man skriva men tidningsredaktionen måste ha namn och adress på den som skriver.
    Det du skrvier om VB kontra vår egen blogg hade jag inte tänkt på men du har ju helt rätt. Sen tycker jag inte det är så konstigt när vi bytte även om jag kan förstå den kritik som uttrycktes utifrån vem som uttryckte den. Men ur vår synpunkt var det ju ingen skillnad som att man handlar sin matkasse på en annan affär om man är missnöjd med varorna där man handlar idag. Det gör ju alla människor egentligen.
    När det gäller mitt bloggande så är jag ganska ojämn. Vissa perioder skriver jag mer och vissa perioder är lusten mindre men så får det vara.

  9. Toni Appelqvist

    @ Viveka.
    Du får ursäkta mig, men försök inte slå i mig att inte kommentarer loggas med IP-nummer. För det gör det oavsett vad du tror eller skriver.
    Det är default att det är så nämligen.
    Och i er databas samlas alla dessa IP-nummer för senare kontroll om ni önskar detta.
    Sen om man slipper ange e-post eller annat så har det inte med saken att skaffa.
    Och man är aldrig helt anonym på nätet.
    Har man bara rätt verktyg och kunskap så går det mesta att spåra. Tro mig som omväxling 🙂

  10. Max Fredriksson

    Svar till Toni Appelqvist (2011-09-03 16:22)
    Jo, vi ser vilket IP-nummer ett inlägg kommer ifrån men sen finns ingen databas där dessa samlas. Och att koppla ett IP-nummer till en speciell person det går inte att göra med mindre att man har ett domstolsbeslut, om nu du inte har sätt som vi inte känner till.

  11. Toni Appelqvist

    @ Max.
    Jo det finns någon form av databas. Det ligger i själva strukturen. Hur tror du annars ni skulle se dessa IP-nummer ?
    Och att slå upp ett IP-nummer behöver man inget domstolsbeslut för. Inte förrens du ska åtala/anmäla någon.
    Det finns ypperliga fria verktyg på nätet för dessa ändamål Mer eller mindre bra så klart.

  12. Max Fredriksson

    Svar till Toni Appelqvist (2011-09-03 19:26)
    Det är klart att det finns en databas precis som det finns en telefonväxel när man ringer. Men sossarna i Vilhelmina har ingen databas över vilka som skriver på sidan mer än att vi ser ip-numret i samband med inlägget. Om man sen skulle söka på ip-numret får man ju bara fram leverantören och det säger oss inte så mycket om leverantören av en inlägg är telia osv. Vi har ingen möjlighet att koppla det till en viss användare.

  13. Toni Appelqvist

    @ Max.
    Andra kanske du/ni kan lura vad gäller det nät-tekniska, men inte mig 🙂
    Jag har, utan att vilja lägga fram bevis, med tämligen enkla medel tagit fram namn/ort/adress från IP-nummer.
    Och kan jag så kan nog många fler med mig. För jag är bara en enkel amatör.

  14. Max Fredriksson

    Svar till Toni Appelqvist (2011-09-03 23:07)
    Nu är kag inte helt uppdaterad på vilka lagar som gäller men jag har för mej att det tom är olagligt att få tag på vilken användare som är kopplat till ett visst ip-nummer. Om du kan det så är det mer än vad nån kan inom mitt parti – så långt jag känner till det.

  15. Max Fredriksson

    Svar till Anonym (2011-09-04 09:30)
    Nä, det är vi inte intresserade av. Det är ett av de rykten som sprids av våra antagonister som börjar få karaktären av en vandringssägen.

  16. Toni Appelqvist

    @ Max.
    Läste du inte vad jag skrev tidigare ?
    Det är inget olagligt att slå upp ett IP-nummer.
    Men för att använda det som bevis i en rättegång behövs tillstånd.
    Så mao så kan du garantera att ingen socialdemokrat någonsin försökt att slå upp ett IP-nummer ?
    Men då blir jag lite konfunderad av det du skrivit tidigare. ”man för bara fram leverantören. T.ex Telia”
    Då har ni försökt helt klart.
    Ertappad med fingrarna i kakburken tydligen 😀

  17. Viveka Abramsson

    Du får ursäkta mig Toni;-), men jag begriper inte vad du talar om. Jag gjorde bara en jämförelse med andra ”bloggar” och det jag ser när jag loggar in är IP-numren. Det säger mig inget annat än att det finns många med samma IP-nummer som skriver under olika alias.
    Vårt parti har ju ingen IT-man som kan sitta och spåra skribenterna och jag tror inte att det är någon som är intresserad av att snoka i vem som skriver så länge som tonen är acceptabel.
    För övrigt så tycker jag att dina kommentarer ang bojkotten av fullmäktige har varit klockrena. Tro mig som omväxling;-)

  18. Viveka Abramsson

    En annan sak som förbryllat mig Max, är att en del som ondgör sig över vår flytt och säger sig inte vilja befatta sig med vår blogg, påstår en massa saker som de omöjligt skulle kunna känna till om de inte själva drabbats och/eller tagit del av det som sker.

  19. Max Fredriksson

    Svar till Toni Appelqvist (2011-09-04 13:35)
    Nej, inte olagligt att slå upp ett IP-nummer men tveksamt att försöka få fram slutanvändaren och där får inte internettleverantören lämna ut dessa uppgifter. Och det är klart att jag sökt på mitt eget IP-nummer för att se vilken information som är möjlig att hitta.

  20. Max Fredriksson

    Svar till Viveka Abramsson (2011-09-04 23:08)
    Det jag också reagerat på är att vi fick skit när vi flyttade men jag vet åtminstone ett annat parti som också flyttade till ny blogg men detta har det varit helt tyst om. Skillnaden är kanske att vi talade om varför och smög oss inte ut bakvägen. Jag tycker ändå att det är ärligare att tala om när man är missnöjd och förklara vad det beror på.

  21. Toni Appelqvist

    @ Max.
    Tveksamt att spåra IP-adresser ?
    Bygger din slutsats på antaganden eller fakta ?
    Det bygger på vad du anser och inte i lagens mening.
    Men du kanske menar att det är tveksamt rent moraliskt. Och det kan du väl ha lite rätt i.
    Nu är detta ingen stor fritidsyssla för mig att sitta och spåra. Jag har gjort det när det funnits speciella orsaker.

  22. Toni Appelqvist

    Även om detta är ett intressant ämne så har vi nog kommit till vägs ände.
    Vi kan kommentera ihjäl oss angående IP och anonyma.
    Och jag kan garantera både dig Max och Viveka att om jag skulle skriva i er blogg så behövde ni aldrig fundera på som skrivit 🙂
    Sen detta med att fler partier lämnat VB. Det är väl inte så många att välja på som varit där. Vilket parti är det som smugit sig därifrån ?
    Min ypperliga slutledningsförmåga säger Folkpartiet iof. Men det kan kanske vara fel.
    Centern och KD skriver fortfarande, men det är länge sen jag såg något från Folkpartiet.

  23. Max Fredriksson

    Svar till Toni Appelqvist (2011-09-05 10:16)
    Du skall absolut ha heder av att du skriver med riktigt namn. Jag håller med att vi inte kommer längre med denna diskussion. Det parti som jag tänkte på är PA. FP och M i Vilhelmina har väl aldrig varit några bloggare annat än just vid valrörelsen.

  24. Max Fredriksson

    Svar till Anonym (2011-09-05 10:21)
    Det är en sak när Åke visar på hur ett annat parti (med hjälp av faktahänvisningar) använder ett socialt media för att försöka skapa en bild av opinion som kanske inte är med sanningen överensstämmande och framför allt inte speglar den lokala opinionen. Men en helt annan sak att påstå att vi sysslar med nån slags åsiktsregistrering.

  25. Toni Appelqvist

    @ Max.
    Moderaterna har väl aldrig bloggat i Vilhelmina vad jag vet.
    PA har som ni gjort hänvisat till en egen blogg av någon märklig orsak.
    FP har aldrig varit några bloggare att pratat om. Ytterst lite som kommit därifrån.
    Men du har lite rätt att det var väldigt på ropet vid valrörelsen. Det är lite dåligt att inte kunna underhålla sina väljare även fast det inte är valår.
    Och då menar jag där dom absolut flesta läser. Nämligen vilhelminabloggen.

  26. Viveka Abramsson

    ”Anonym” är ute och cyklar och blandar äpplen och päron.
    Den blogg han/hon refererar till, som ursprungligen låg i min blogg på VB och som jag senare skrev en följdblogg till, har inget med anonyma kommentarer och IP-adresser att göra.
    Jag skrev om ”beställningsjobb” som man kan göra via sociala medier.
    Maria kristoffersson, som sen länge hade haft sin blogg stängd för icke medlemmar, öppnade upp den under kort tid för att ge sina partikamrater i landet möjlighet att backa upp henne.
    Personerna var inte anonyma och de gick att hitta på internet.
    Det handlade alltså inte om att spåra IP-nummer och mail-adresser eller lokalisera anonyma personer, det handlade om hur man på ett effektivt sätt kan nyttja social medier för att nå ut med sitt budskap och få back-up på olika sätt.
    Jag är inte intresserad av att veta vilka som skriver anonymt. Många, även de som har en annan uppfattning än jag, är dessutom sakliga och tillför debatten något. Däremot så ser jag ett mönster när ”Trollen” dyker upp och drar mina slutsatser utifrån bl a vad som skrivs, hur det skrivs och när.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.