Maxade tankar

Köptrohet?

Detta blir mitt första inlägg under den nya portalen. Det blir ett inlägg som nog kan låta lite gnälligt.

Jag har ibland diskuterat med olika personer om vikten av att vara köptrogen i våra butiker här i Vilhelmina. Jag brukar försöka handla lokalt så långt det går. Visst finns det gränser för hur stor prisskillnaden får vara. Att det kan vara lite högre här reagerar jag inte över. Men om vi vänder på tankegången, hur viktigt är det med en bra serviceanda från våra handlare? Jag skulle påstå att det är enormt viktigt eftersom det är där de kan få en stor konkurrensfördel gentemot internethandel eller handel på andra orter.

Tyvärr har många inte förstått den saken. Så länge man handlar av de varor som finns hemma i butiken är det inga problem, tvärtom, då kan man få enormt bra hjälp.

Men om den vara jag vill ha inte finns hemma eller om jag vill ha en prisuppgift/offert då blir det rent uruselt i många fall. Just nu väntar jag fortfarande på en prisuppgift som jag önskade få för 2½ vecka sedan, trots 2 påminnelser. Tyvärr har tiden nu runnit ut för den beställningen som är ordnad på annat sätt.

Just nu kan jag summera ihop 9 olika tillfällen från de senaste åren på samma fenomen från olika försäljare, ibland har det varit små summor ibland större belopp. Ibland saker som man lovat beställa, ibland uteblivna offerter. Den affär som missar sådant riskerar ju att missa även kommande försäljning/beställningar.

Nej, nu får det vara nog med gnäll för idag, snart är det midsommar och årets kortaste natt. Ha en riktigt trevlig helg alla oavsett om Ni är lediga eller jobbar. 🙂

4 kommentarer

  1. karin fjällstedt

    Jag förstår dig. På en liten ort är det viktigt att handlaren tar en på allvar och gör sitt bästa. Man kan förstå om andra lämnar sina svar sent, men flummiga ursäkter godtas inte. Stå på dig, kanske du kan ändra attityden. Kram Karin.

  2. Max Fredriksson (inläggsförfattare)

    Nja, jag har små förväntningar att jag skall ändra nån atityd. Jag tror det ligger fördjupt rotat.

  3. Suzanne

    Jag håller fullständigt med dig. Det tråkiga är att det verkar som att en del företag tycker att det är besvärligt om du som kund vill ha prisuppgift eller att de ska ta hem något som inte finns i butik.
    Värst är när de är positiva och säger ” Naturligtvis, visst kan vi fixa det ” eller ”jo men jag beställer och hör av mig när det kommit” Jag väntar fortfarande på svar på rätt många beställningar som gjorts under sista åren. Då är det justare att de säger på en gång att dom inte kan tillhandahålla den servicen. Numera blir det så att jag handlar vissa varor som jag behöver utanför hemorten. Som kund vill man ha klara besked och kan dom inte leverera så är det bättre att säga det på en gång. Får man vänta och vänta och vänta gör man det en eller två gånger sen struntar man i den butiken. Vilket jag tycker är jättesynd eftersom jag vill handla lokalt så mycket som möjligt.

    • Max Fredriksson (inläggsförfattare)

      Jaa. Jag undrar hur mycket i omsättning man egentligen har förlorat att göra på detta viset.

Lämna ett svar till Max Fredriksson Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.