Mona överens med Maud




 








Norrbotniabanan (NB) är ett populärt diskussionsämne. Medfinansiering har varit den stora tvistefrågan. Centerpartiet har fått klä många skott från vänsterkartellen när vi sagt att det är nödvändigt få med de stora företagen på vagnen. Många motdebattörer har klätt på sig offerkostymen och sagt: ”Se där, nu ska Norrlänningarna behandlas orättvist igen!”

 

Därför var Mona Sahlins besked igår på Nolia i Piteå värdefullt. Hon sa enligt Nordnytt att medfinansiering från näringslivet är nödvändigt för NB.

 

(s)-debattörer driver en linje lokalt och en nationellt. I förrgår sa lokala s-politiker att medfinansiering inte var aktuell. Igår är det aktuellt!    

 

 NB behov av medfinansiering är inte unikt. Jag har länge undrat hur den tänker som inte tycker det skulle vara klokt att planera en sån stor investering tillsammans med Boliden, SSAB och ASSI.

 

I regeringens Infrastrukturproposition har 51 projekt medfinansiering. Olika parter – näringsliv, kommuner, regioner – ställer upp med 80 miljarder kronor ytterligare och planen omfattar därför rekordstora 497 miljarder kroner. Medfinansieringen är lokalt utformad. I många fall handlar det om taxeavtal för transporter. I andra fall olika typer av banavgifter, ibland investeringar av olika slag. Men medfinansiering är alltså inte en enda modell. Utan just nu 51 modeller.

 

Trafikverket har uppdraget ta fram samarbetslösningar för Norrbotniabanan. Verket sitter just nu och resonerar konstruktivt för att se efter på vilket sätt respektive part kan bidra till lösningen. Det skedde för Dalabanan och för sträckningar på Västkusten.  Och det pågår nu för NB. Norrbotniabanan bör snart bli den 52’a modellen!

 

Det är bra att den linje som Maud hela tiden drivit nu får stöd av Mona!




Etiketter: , , , ,

4 kommentarer

  1. maria kr

    Kunde inte sagt det bättre själv. Det är oerhört viktigt att vi hittar nya sätt att lösa olika behov. Både då det gäller infrastuktur men även då det gäller samhällsservice i stort.

  2. Leif Stenberg, Hedemora

    Den så kallade satsningen på Dalabanan är ett skambud. Trafikverket tillskjuter inte ens en promille av sitt anslag för nybyggande år 2010-2020 till Dalabanan. Det behövs mycket mer pengar till Dalabanan, totalt cirka 3 miljarder, för att DJ:s nya tågen inte skall behöva köra mycket långsammare än vad är byggda för att klara. (SJ har köpt 20 nya tåg som kan köra 200 km/timme)

  3. Nisse

    Att bygga järnväg är otroligt resurskrävande och jobben går inte alltid till kommunerna där den uppförs! Man måste vara medveten om att det finns andra behov som folk vill ska prioriteras, Jag anser att det är brukarna av järnväg som ska betala för resande och transporter och vi andra får kanske sänkt skatt eller …

  4. Lars Weinehall

    Svar till Leif Stenberg, Hedemora (2010-08-11 22:23)
    Leif,
    Jag har sökt detaljer kring din fråga, men då jag inte är insatt i de avtal som reglerar Dalabanans medfinansiering, föreslår jag att du tar direktkontakt med Region Dalarnas ordförande Anders Ahlgren ([email protected]) för att resonera vidare. Ursäkta dröjsmålet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.