Wetterstrand på gyngfly




Jag lyssnade på en spänstig miljödebatt idag i StudioEtt mellan miljöminister Andreas Carlgren (C) och Maria Wetterstrand (Mp). Mot en ganska yvig Wetterstrand stod Carlgrens lite mer eftertänksamma sätt att resonera.  Man trätte förstås. Det var det som var meningen. Skillnaderna låg inte i engagemanget. Inte heller i kompetensen.  

 

Men Maria Wetterstrand var påtagligt besvärad av att inte längre äga miljöfrågorna. Och stressad av att Carlgren krävde att få veta mer om generösa Mp-löften.

 

Mp lovar att Sverige 2020 – jämfört med 1990 – ska fixa en utsläppsminskning med 22,5 miljoner ton koldioxid, medan Alliansen åtgärder klarar en minskning på 13,5 miljoner ton. Trots att Mp ’köpt’ Alliansens alla 13,5 miljoner ton saknas 9 miljarder ton (= Wetterstrand för sin del tyckte att Mp redan uppnått 2/3 av sitt mål genom att köpa Alliansens åtgärder).  

 

Mp:s förslag om bensinskattehöjning, kilometerskatt och vissa klimatinvesteringar ger en tiondel av mellanskillnaden. Men resten då frågare Carlgren? Och här hade Wetterstrand inget besked. Hon tyckte att kravet på redovisning hur Mp ska lösa frågan, var ’fånigt’!?

 

Här hamnade Wetterstrand ordentligt på gungfly. Om Mp inte tycker att man behöver redovisa underlag för sina förslag , varför inte då lova dubbelt eller tredubbelt så stora utsläppsminskningar?

 

Alla kan förstå att det blir obehagligt när Mp’s förslag äntligen granskas närmare och folk inser att 9 tiondelar av klimatlöftena saknar täckning, vilket motsvarar ungefär tio kronor skattehöjning på bensin och diesel eller ett pris vid pump på 23 respektive 22 kronor.

Etiketter: , , , ,

6 kommentarer

  1. Fredde

    Att dubbla banavgifterna lär ju göra mirakel för koldioxidutsläppen. Det är tydligen det ni tycker miljön behöver. Mer lastbil, flyg, bil och buss.

  2. Lars Weinehall

    Svar till Fredde (2010-09-07 21:26)
    DN:s uppgifter om fördubblade banavgifter handlar om utvecklingen över en 10-årsperiod. Och pengarna går tillbaka i järnvägsinvesteringar.

    Uttryckt i priset på en tågbiljett Stockholm-Göteborg kan det vara fråga om en prishöjning på 20 kronor.

    Eller som Tågoperatörernas vd uttryckte saken: ”några procent på biljettpriserna”

  3. Malin

    Hur tycker du att människor i glesbygd ska anpassas till att oljan är i sin och att bensinpriset kommer att akut öka de närmaste 10-20 åren? Som ansvarsfull politiker i ledande ställning gäller det ju att jobba med tydliga styrmedel får att nå målen med politiken.

  4. Lars Weinehall

    Svar till Malin (2010-09-09 00:39)
    Det som du beskriver är en av de viktiga bevekelsegrunderna varför Centerpartiet såg det som en absolut nödvändighet att åstadkomma en långt kraftfullare satsning på alternativutvecklingen än vi tidigare sett. Landsbygden kommer att vara centrum för utvecklingen.

    Sverige har nu Europas mest ambitiösa klimatpolitik.
    – Bioenergin har gått om oljan som största energikälla.
    – Vindkraften har tredubblats och kommer att tiodubblas innan 2020.
    – Med alliansens politik har försäljningen av etanol åttadubblats och vi gått från 23000 miljöbilar 2005 till 330000 miljöbilar.

  5. Malin

    Jag är dock orolig för att en alldeles för liten andel av miljöbilarna köps av folk i glesbygd och kanske speciellt i norr. Jag har vårt för affischerna med budskapet ”utsläppen bort, bilarna kvar”. Det känns som att de bilberoende glesbygdsväljarna invaggas i falsk trygghet istället för att börja söka nya transportssätt.

  6. Lars Weinehall

    Svar till Malin (2010-09-09 22:28)
    Jag har svårt att se att det i större utsträckning skulle finnas alternativ för bilen i glesbygd. Allmänna kommunikationer som bas i all ära. Men glesbygden/landsbygden behöver den flexibilitet som bilen ger individen. Vi måste därför fortsätta utveckla bilarna på så sätt att det ger dramatiska minskningar av utsläppen. Utifrån vad som hänt sedan 2005 när det gäller miljöbilar är jag optimistisk inför framtiden.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.