Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Hur är det, Lennart?

När jag kom hem ikväll såg jag att Lennart Holmlund är ute och svingar vänsterkroken mot mig. Så här skriver han:

"I morse såg jag att predikant Jan Nilsson farit ut med en lögn om kilometerskatten för skogsindustrin."

Jag länkar i stort sett till en artikel som Skogsindustriernas vd Marie S Arwidsson skrivit. Anger inte en siffra, däremot att artikeln är en partsinlaga, "men läsvärd", Jag har läst det jag skrivit några gånger innan jag nu svarar och jag undrar vad han menar är "lögn". För mig är lögn ett mycket starkt ord i slutet av skalan. Är det någon som är mer skarpsynt än jag  så hjälp mig gärna hitta lögnen, ljuga vill jag inte. Så här lyder hela blogginlägget "Kilometer(s)katten":

"Skogsindustrins bidrag till vår välfärd är fortfarande mycket större än folk förstår.

Ta bort skogens bidrag till vår välfärd och det skulle synas på varje vårdcentral och sjukhusavdelning, på varje skola, förskola och äldreboende.

Därför är det särskilt allvarligt när det parti som tills nyligen var störst i Sverige tillsammans med V och MP hotar stora delar av skogsindustrins konkurrenskraft med ett ogenomtänkt förslag.

Jag hade missat den här DN-artikeln om konsekvenserna av SVMP:s föreslagna kilometerskatt för tung trafik. Den är en partsinlaga, men läsvärd. Trots lite (S)micker."

(Klicka och läs artikeln jag länkar till, den är kort)

Det fluffiga talet om att skatten ska differentieras och att skogsindustrin ska hållas skadeslös är intressant. Vissa saker ser positiva ut, t.ex. att man kanske skulle kunna uppnå vissa rättvisefördelar mellan svenska och utländska bilar. Men, talet om "differentiering". Ska skillnaderna i kilometerskatteskalor baseras på var åkeriets huvudkontor finns eller vart den aktuella bilen kör? Hur skulle man dra gränserna mellan olika sorters transporter när det gäller timmer och t.ex. sågade produkter? Det här  förslaget kan skapa många byråkratarbetstillfällen kan man tänka.

Hur blir det med våra långa transporter med andra varor till och från Norrland? En långtradare som kör 20 000 mil per år ska vad jag förstår extrabeskattas med 280 000 per år. Ska det betalas eller inte? Industrin hålls förstås skadeslös i slutänden hur som helst, det är vi konsumenter och dem som arbetar inom industrin som lär få betala.

Vi måste både få fram alternativ till både dieseln och vissa lastbilstransporter, men det här förslaget har potential att slå hårt mot främst Norrland.

Lennart skulle kunna vara lika frågande till det här "förslaget" som många av oss andra. Kanske t.o.m. en smula frustrerad över vad samarbetet med miljöpartiet får för konsekvenser.

Kilometerskatten på Sveriges och främst Norrlands lastbilstransporter är väl en.