Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Empatbyråkrater

Har tillbringat dagen på Folkets Hus i Umeå med andra tjänstemän från Umeås kranskommuner.

"Förenkla helt enkelt" heter utbildningen som SKL (Sveriges kommuner och landsting, inte Statens kriminaltekniska laboratorium!) och Tillväxtverket erbjuder kommunerna. Jag tycker det har varit en bra dag med några aha-upplevelser och en hel del bekräftade tankar. 

En sak som förvånade lite är vilka krav t.ex. livsmedelslagen, förvaltningslagen, Plan- och Bygglagen och Skadeståndslagen ställer på myndigheternas information, service och rådgivning till företag och allmänhet. Det är inte småpotatis och inte bara krav åt ena hållet. Skatteverkets förbättrade inställning klargjordes genom ett sådant här uttalande därifrån: "”Folk vill ju göra rätt. Då ska vi hjälpa dem med det.”

Några föreläsare lyfte fram det positiva ursprung som ordet "byråkrat" har. Det var ordet för korrekta, icke mutbara tjänstemän som följde lagen, utan att böja den efter vilken man hade framför sig.

Det är inte meningen att kommunernas chefer och handläggare ska bli "fixande konsulter", men inte heller att de ska vara stelbent strikta byråkrater. Dagarnas mål, vi ska utbildas även i morgon, är att bl.a. att vi ska gå vidare som empatiska professionella. Eller som empatiska byråkrater. "Empatbyråkrater" kanske man kan säga?

Återkommer kanske i ärendet.

Etiketter: , ,

4 kommentarer

  1. Krister Klermalm

    Det är just det här jag har sökt febrilt och förmedlat fram att detta ska dem göra hos olika instanser/myndigheter.
    När jag har kritiserat får jag bara nöten av tjänstepersonalen och cheferna trots jag har rätt till det hela, på hur och vad de gör tvärs emot det vi har kommit överens om.
    På detta kritiseras jag av andra för att jag skulle vara mer mötesgående och ha tålamod. Något som är just det skär sig hos dessa då det inte gör sitt jobb och jag gör rättfärdigt rätt precis de vill att du ska göra.
    Myndigheterna kan ställa krav och vi ska bara fascistisk följa deras direktiv. När det uppstår missförhållanden av myndigheten så får vi på käften när vi ställer krav och nya vägar för kompromisser.
    Mådde detta ger bra resultat att det verkställts som det ska vara.

  2. Malin Österlund

    Krister: Det låter som om du blir felaktigt behandlad av myndigheter. Mitt tips till dej är att se till att alltid får tydliga beslut i dina ärenden och sen överklaga dessa så att du får dem överprövade om du anser att det varit felaktiga. Eller så är det dina kollegor du menar, det är lite otydligt. Är det kollegor så verkar ert kontor/er myndighet behöva kompetensutveckling. Lycka till med det.

  3. Jan Nilsson

    Svar till Krister Klermalm (2012-01-19 00:02)
    Det är inte säkert att en ”empatisk byråkrat” kan göra som jag vill, men förhoppningsvis försöker hon eller han sätta sig in i min situation. Kanske får jag i alla fall en förklaring till varför det inte kan bli som jag önskar.

  4. Krister Klermalm

    Det jag har erfarit om är att det gäller inte enbart att du alltid får tydliga beslut i av ärendena. Utan begär allt på papper vad som har sagds och begära i handen om det. För i journaler redigeras det, en överenskommelse som inte kan bekräftas av felaktigheterna och motarbetning så blir du stämplad änn mer att du inte klarar av samarbetet med dem – trots tvärtom det är.

    Vissa saker är så uppbenbara saker som inte ska behöva överklagas och det värsta är att det har satts i system att göra sådan som egentligen bryter lagen eller regelverken i deras uppdrag, även bland chefer. Varför avskrivs en arbetssökande där mötet inte ledde till något resultat?! Jo AF kör över en av att inte kan göra vad som dem ska göra, att vara en aktiv tredjepart mellan anställningsbara personen och arbetsgivaren. Varför kan staten ihop med myndigheten ställa krav på medborgarna där organisationen är passivt konstruerad och inte tillåter medborgar ges samma rättighet till att ställa krav?
    Ställa krav på att betala när inte ens kommunerna själv betalar sina fakturor.

    Tilltron att överklaga besluten är vanligt, dock ger föga ändringar till ändra beteenden och nya direktiv. Trots prickar ifrån högre instans kör kontoren vidare på som tidigare har gjort. Det krävs en förstärkt brottsstraff vid återkommande tjänsteutöver som kränker och missbrukar lagar och med människors liv. Det här är inte enskilda falls ärenden utan ren orättfärdigande tjänstutövning här bryter mot sverige undertecknande av FN konventionerna.

Lämna ett svar till Krister Klermalm Avbryt svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.