Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Tågmöten


Det tänks många tankar om tåg just nu. Säkert inte minst bland dem som tillbringat några hundra tusen mil på järvägsspåren. De som kör tågen och har kört dem ett tag.

Idag på ICA (f.d. Stinsen) i Vännäs blev det tre intressanta samtal om järnvägen. Tre ärrade veteraner sa var för sig några intressanta ord om läget. Två betonade bl.a. snörörjningen, att den inte kan förväntas ske av de gods- eller personförande tågen själva. Att det blir för mycket isproblem med bromsarna av den policyn.
Två sa att avregleringen av gods- och persontrafik inte var något problem men avregleringen av spårhanteringen blev fel. En annan var riktigt less på att höra felaktiga beskyllningar om ansvaret för denna avreglering. Han sa med eftertryck att den var ”socialdemokraternas fel” eftersom den gjordes under deras ansvar 1988. Idag låter det väldigt ofta som det var Alliansen som utformade och utförde avregleringen av järnvägen.

Vi behöver en fungerande tågtrafik. Vi behöver inte dogmatiskt tänkande vad gäller tågen. Inte åt något håll. Det som fungerar bäst i statlig ägo ska helst få göra det, det som fungerar bäst i konkurrens ska få göra det.

Vad gäller själva tågen tycker jag vi ska lära av de kloka norrmännen där tågen går och det i tid. I dagens VK står att man i Norge snart ska byta ut dieselloken som trafikerar banorna i norr. Norrmännen tittar inför detta byte på tåg som trafikerar banor med förhållanden som mest liknar våra, Schweiz och Österrike. Jag undrar om vi har valt mellan tåg som normalt rullar på det kontinentala plattlandet där snö och tvåsiffriga minusgrader är en sällsynthet.

Snart kommer de 40 år gamla, nyrenoverade och uppgraderade ”pågatågen” som ska trafikera sträckan Vännäs-Umeå-Holmsund. De sägs vara driftsäkra. Jag hoppas att det inte bara gällde skånska förhållanden, utan också gäller i nordsvensk vargavinter.

Etiketter: , , , , , , , ,

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.