Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Läsning och utveckling


Fick igår höra något som gjorde mig lite ledsen och kanske förklarar en del av bristande resultat i svenska skolan. I PISA:s lästest för 15-åringar låg vi ju i topp i läsförståelse på 70-talet, började falla kring 2000 och hade halkat ner rejält till 2009.

En sak fastnade särskilt. Föräldrarna i Sverige, Finland och Norge sades i genomsnitt spendera ungefär lika mycket tid med barnen. Det är däremot skillnad på hur mycket man läser för sina små barn. Här ligger Sverige klart lägre. Vi satsar mer på att skjutsa barnen till olika aktiviteter.

I Finland läser föräldrar i genomsnitt relativt mycket för sina barn. Utan att gå in för djupt i frågan om skolresultaten erkänner de flesta att Finland ligger bra till. Norge hade klart fallande skolresultat när man satte in en motoffensiv med satsning på läsandet och har nu klättrat uppåt i resultat.

Här spelar många olika saker in. Men vågar vi i Sverige tänka att kontakten med orden och berättelserna de första åren och på fritiden har en hel del med skolresultaten att göra?

Etiketter: , , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Carl-Axel Otterhall

    Hej Jan.
    Jo det är nog många parametrar som spelar in. Hur föräldrar engagerar sig i sina barn är nog det viktigaste. Men väldigt mycket blev sämre i och med kommunaliseringen av skolan! Och jag tror – observera TROR – att de försämrade resultat som numera presteras kan spåras till början av 90-talet. Vore intressant att hitta lite forskarresultat runt detta.

  2. Jan Nilsson

    Svar till Carl-Axel Otterhall (2012-09-05 23:12)
    Jag tror att det kommer undersökningar och forskning som kan kasta ljus över saken framöver. Men, som du säger i början så är stödet hemma och hemifrån inte direkt oviktigt.
    Den supporten kan vara av olika slag. Minns en skolutvecklare från England som berättade om en mormor i en invandrarfamilj som framgångsrikt hjälpte sina barnbarn fram i skolan fast hon inte kunde språket undervisningen hölls på. En viktig sak är nog att barn känner att de som älskar det värderar kunskap och undervisning och drar åt samma håll som skolan.
    Hos oss har det funnits jämförelsevis mycket av skol- och lärarförakt och det har inte gynnat barn, land och framtid.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.