Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Olika bud om tågen


Ena tidningen skrev i går att tågleverantören Alstom inte lever upp till kraven i upphandlingen. Den andra att det mesta håller på att vara löst.

Inte minst störande verkar det vara att hjulen måste svarvas om titt som tätt och att tågen då måste köras till Västerås. Varje omgång tar totalt sju dagar. En luleålösning ska vara på gång.

Oavsett vilken tidning som har rätt lär det knappast bli så att tågen returneras. Annars vore det nog ett framgångsrecept att åka till Schweiz på studiebesök. Snölandet där tågen går och går. Och i tid.

Etiketter: , , ,

5 kommentarer

  1. lf

    Men herregud det har ju körts tåg i Sverige i hundra år.
    I jättekallt klimat och mycket snö.Min farfar var järnvägsrallare.Han och många andra byggde järnväg.Den finns kvar och med en del slipersbyten m.m finns den kvar.
    Rälsen är det inget fel på.
    Varför kan inte odugliga tåg returneras? Då en politiker viker ned sig som du gör,då blir det ingen ordning.
    Medverka till att SJ tar tillbaka det övergripande ansvaret för tågtrafiken och ge i uppdrag till våra svenska industrier att tillverka tåg för Svenska förhållanden.
    Skicka Alstomtågen till Sydafrika.

  2. Jan Nilsson

    Svar till lf (2013-01-17 18:11)
    Jo, finns mkt bra äldre tåg i Sverige. Men det är sämre med utveckling och produktion av nytt.
    Jag får än en gång tacka för ditt stora förtroende, men besluten om tågen tas inte i Vännäs kommun där jag är verksam. Jag tror inte heller avtalen är skrivna så att tågen kan skickas tillbaka.
    Annars är det möjligt att du har rätt i att de skulle fungera nog så bra i Sydafrika. 😉

  3. lf

    Nej,jag menar inte att du behöver fatta några beslut men du har ju kompisar i trafikutskottet och kanske ända upp i regeringen.Har du talat om för dom vad du tycker?
    Menar du på fullt allvar att en vara som inte håller måttet inte går att reklamera?

  4. Jan Nilsson

    Svar till lf (2013-01-18 18:51)
    Du överskattar min påverkansförmåga och mitt kontaktnät. Skulle inte säga att jag är kompis med några ministrar. Sen har regeringen heller ingen beslutsmakt i sammanhanget.
    Hur villkoren ser ut kring köp, ägande och uthyrning kring dessa tåg vet jag inte mer om än andra tidningsläsare. Det vi läst är att man håller inne betalningen på grund av att tågen inte fungerar dom förutsatt.

  5. JonasE

    Det är nästan så att man saknar gamla SJ, för säga vad man vill, men SJ kom i alla fall fram!!…..det kan man inte säga om dagens entreprenörer!!.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.