Empatbyråkrater
…
Har tillbringat dagen på Folkets Hus i Umeå med andra tjänstemän från Umeås kranskommuner.
"Förenkla helt enkelt" heter utbildningen som SKL (Sveriges kommuner och landsting, inte Statens kriminaltekniska laboratorium!) och Tillväxtverket erbjuder kommunerna. Jag tycker det har varit en bra dag med några aha-upplevelser och en hel del bekräftade tankar.
En sak som förvånade lite är vilka krav t.ex. livsmedelslagen, förvaltningslagen, Plan- och Bygglagen och Skadeståndslagen ställer på myndigheternas information, service och rådgivning till företag och allmänhet. Det är inte småpotatis och inte bara krav åt ena hållet. Skatteverkets förbättrade inställning klargjordes genom ett sådant här uttalande därifrån: "”Folk vill ju göra rätt. Då ska vi hjälpa dem med det.”
Några föreläsare lyfte fram det positiva ursprung som ordet "byråkrat" har. Det var ordet för korrekta, icke mutbara tjänstemän som följde lagen, utan att böja den efter vilken man hade framför sig.
Det är inte meningen att kommunernas chefer och handläggare ska bli "fixande konsulter", men inte heller att de ska vara stelbent strikta byråkrater. Dagarnas mål, vi ska utbildas även i morgon, är att bl.a. att vi ska gå vidare som empatiska professionella. Eller som empatiska byråkrater. "Empatbyråkrater" kanske man kan säga?
Återkommer kanske i ärendet.
Senaste kommentarerna