”Vi måste alla sätta oss ner”

De personer i förtroendeställning som använder detta uttryck har förmodligen något i sin ryggsäck som bör "pudlas". Gör man sedan det i samband med försöken att komma tillrätta med problemen med infrusna tåg är det verkligen uppseendeväckande. Vårt land har haft järnvägstrafik i över hundra år och när man som hr Bergkvist kommer dragande med "att sätta sig ner" och "titta på" hur tåg fungerar i vårt kallt klimat utmanar man sin publik.

Saxat ur dagens VK:
Erik Bergkvist (S) ordförande i Region Västerbotten ser det som viktigast nu att försöka få trafiken att fungera.
– Sedan måste vi få i gång en diskussion om lagstiftningen. Nu skyller alla på varandra och ingen tar ansvar. Trafikverket skyller på Norrtåg och Norrtåg på Trafikverket. Det skylls också på den som upphandlat inköpen av tågen. Vi måste alla sätta oss ner och diskutera hur tågtrafik ska kunna fungera i kallt klimat, säger Erik Bergkvist.

Skulle inte den frågan ha ställts redan innan man beställde fordonen?

P.S. Tågen hyrs av "företaget" Transitio och därmed borde problemet i den bästa av alla avreglerade samhällen vara löst; man säger upp de avtal som inte fyller kraven och vänder blicken mot en andra uthyrare.
Gomorron!
 

Etiketter: , , , , , ,

5 kommentarer

  1. Pär Andersson

    Svar till Thomas Hartman (2013-01-08 10:43)
    Fokus på att lösa problemen borde ha funnits där redan från start, och om det nu är så att fokus hela tiden legat där så ser det inte direkt lovande ut för Botniabanan i framtiden. Slutklämmen på Bergkvists uttalande visar väl att det aldrig funnits något fokus på själva trafikeringen av banan. ”Vi måste alla sätta oss ner och diskutera hur tågtrafik ska kunna fungera i kallt klimat” visar på att det är först nu man ska ta reda på vilka tåg som kan vara lämpliga att hyra.

  2. Thomas Hartman

    Riktigt så enkelt är det inte. Upphandlingen av tågen har skett tillsammans med Sveriges ledande tågexpertis i Transitio AB som hjälper alla offentliga tågtrafikbolag. Ett dilemma i sammanhanget är att man inte köper tåg på samma sätt som en bil. Köper du en ny bil idag så är den redan från början byggd för, och testad i, snart sagt alla klimatförhållanden. Att bygga och utrusta tåg på samma överdimensionerade sätt skulle ligga utanför alla ekonomiska gränser varför alla tåg säljs i en basversion som sedan utrustas med de funktioner som köparen anser nödvändiga. Därefter tar säljaren fram teknik som lever upp till dessa funktionella krav. I detta har vinteranalyser gjorts.

    I fallet med dessa tåg har många krav ställts förutom vinteranpassning också krav på högre komfort med bättre säten och mer förvaringsplats så att cyklar och skidor ska kunna medföras ombord. Det har också lagts stor vikt på tillgänglighet i samarbete med handikapporganisationerna.

    I samband med detta gör olika experter beräkningar på om säljarens lösningar kan leva upp till kraven. Dessa görs komponent för komponent. Att sedan få en fullständig överblick hur dessa komponenter fungerar tillsammans i varje unik situation är i praktiken omöjlig att helt förutse. Ett sådant exempel är den ventil i tågets toalett som genom sin placering gjort att toaletterna fryser, att detta kan ske är omöjligt att på teoretisk nivå förutse utan måste korrigeras i efterhand. Samma sak gäller för stålet i slitytorna på hjulen som idag endast har en tredjedel av den livslängd som var beräknad. Varje omsvarvning av hjulen tar cirka tre dagar och gör tåget indisponibelt under tiden.

    Nu gäller det för inblandade parter att lösa detta på kort sikt för att senare fundera över framtid och kommande vintrar. Det är också det Erik Bergkvist har sagt.

  3. Sixten

    Sanningen är nog att länstrafiken är en ny aktör när det gäller att driva
    spårbunden trafik i egen regi och den kompetens som krävs saknas.
    Läs nsd.se ett reportage där ansvarig chef från malmbanan gett sin syn
    på saken.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.