Maglev-tåget

Maglev (Magnetic levitation). Tåget går mellan Shanghai i Kina till stadens internationella flygplats. En sträcka på 30 km som tar 7-8 minuter. Maxhastigheten ligger på 431 km/h. Snitthastigheten på sträckan skulle bli ungefär 250 km/h. Borträknat tiden för start och stopp. Med Taxi eller bil skulle det ta uppemot en timme.

Banan går även genom hårt trafikerad mark men genom att den är uppbyggd på pelare om vardera 30 m avstånd går den passera under. Tåget ”svävar” således i luften men bara på ett spann av 10 mm från den fasta grunden där den elektriska banan under tåget går. Strömmen är bara i funktion just tiden under tåget hela tiden den är i rörelse. Sensorer ser till att tåget kan sväva och hålla det exakta avståndet på 10 mm.

Det är det enda i sitt slag i världen som går reguljärt. Genom att strömmen endast förbrukas när tåget är i rörelse och driver det framåt sker inga effektförluster. Huruvida Kina ändå tillverkar sina enorma behov av ström står i stjärnorna. Mycket kol används fortfarande. Att Sverige skulle få ett sånt tåg är väl mera en utopi. Det klart det är mycket dyrt bara bygga en funktionsduglig bana, men vem vet, kanske det kan bli framtidens tåg även för oss. Tänk att ”sväva” fram mellan Luleå och Stockholm på omkring drygt 4 timmar.

Flyget torde inte gå konkurrera ut på längre avstånd, det vi i Sverige har mellan norr och söder. Det man nu vill bygga, snabbtågen är i den södra delen och främst mellan de stora städerna. För mig får de göra vad de vill, jag kommer varken åka flyg eller tåg under min resterande levnad. Då skulle det bli en akut sjuktransport i en helikopter. Men det hoppas jag givetvis inte.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.