Jan Nilssons blogg

En välda blandning...

Äldrefientliga system angår dig

Så mycket har blivit bättre på 30-40 år. Fler sjukdomar upptäcks och behandlas framgångsrikt och livslängden har ökat markant. Betydligt färre dödas och skadas i trafiken trots att den ökat ofantligt. Barn och vuxna med dyslexi och andra funktionshinder behandlas i regel mycket bättre. De som drabbats av funktionshinder har mycket mer hjälp. Det finns många exempel på förbättringar.

Vi har också mycket som upplevs sämre. Det positiva har också med sig nya kostnader som ska betalas av oss alla och gör att vi måste avstå annat. 

Många äldre upplever att vardagslivet blir svårare. För några kom en ny sorg idag. Parkeringsplatserna på Umeås bostadsområden ska avgiftsbeläggas och man kan inte betala med pengar eller kort. Parksterappen, sms eller en talsvarsfunktion är det som gäller. 

”Utvecklingen” glömmer gärna att 20 % av befolkningen inte använder Internet. Alla har inte smart mobil och många som har kan inte hantera den. Jag träffade nyss en med tresiffrigt antal anställda som bara ringer med sin.

Att kontanterna får begränsat användningsområde och flertalet banker inte fattar sin moraliska ”kontantplikt” känns som en strypsnara för många äldre. Att avancerade parkeringsrutiner  gör att man inte kan ta bilen och hälsa på sina vänner, eller inte få besök, kan vara en dramatisk försämring av livskvaliteten.

Jaja, det gäller inte så många säger du. Kanske inte, men andelen äldre ökar dramatiskt. Umeå kommun kunde ha infört parkeringsskiva på bred front om man inte kan hantera tjuvparkeringen i sina bostadsområden. Skivan är i alla fall härligt analog.

Vi bör vara äldrevänliga och förenklingsbenägna där vi kan. En del av dem som bara ler lite överseende åt det här och rusar vidare kan själva få uppleva stora svårigheter med ny fiffig teknik om några år när kognitiva färdigheter börjar begränsas en smula.

Vi bör ha som öronmärke att göra systemen extremt enkla och användarvänliga. Det gynnar alla, på sikt. Ibland är det också den bästa affären att inte ta betalt.

Etiketter: , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , ,

2 kommentarer

  1. Lennart V

    Ja, vad säger man? En bank i min närhet (vill inte offentligt säga vilken) gav mig beskedet i går att för att få sätta in sina egna kontanter på sitt eget konto i fortsättningen måste man vara ”totalkund” hos dem. Det betyder i klartext att man ska ha bra mycket mer än ett lönekonto där… Snart finns det inga banker värda namnet kvar, dvs sådana som har kontanthantering. Och det där med parkeringsautomaterna… Jag kommer inte att få parkera där, då jag inte ens äger en ”smartfåne”. Och nej, så gammal är jag inte, har inte ens fyllt 50 än!

    • Jan Nilsson (inläggsförfattare)

      Ja där ser man.
      Min bank hanterar fortfarande kontanter, fast jag vet inte vilka regler man tillämpar. Skulle även den sluta skulle jag för medkänslan med äldre och företagare kunna tänka mig att lämna den. Trots att jag varit där mest hela livet.
      Vi ska gynna verksamheter som tänker på de äldre och som strävar efter enkelhet och inkludering. Och vi får trycka på politiken att göra så där den har något inflytande.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>