Ett korporativt Sverige

Silhuetten av ett framväxande korporativt samhälle framträder allt tydligare för den uppmärksamme. Att näringslivet trycker på för en snabbare nedrustning av vår välfärd och har fräckheten att föreslå sänkta studiemedel för humaniststuderande bekräftar med all önskvärd tydlighet att den nuvarande politiska och ekonomiska makten allt mer smälts samman. Med tanke på vilken idesfär som ligger bakom de mest publika förslagen – lägre skatter, inskränkningar i allemansrätten, försämring av strandskyddet och utförsäljningen av samhällsnyttiga verksamheter – kommer försämringar av studiebidragen som ett brev på posten.
Nu utkrävs hämnd för de sekelgamla oförrätter landets ekonomiska elit anser sig utsatt för av arbetarrörelsen. Klockan ska omedelbart – med benäget bistånd av handplockade räknenissar inom den politiska makten – på kortast möjliga tid vridas tillbaka och då är alla medel tillåtna. Att nu studiebidragen ska koncentreras till de praktiskt inriktade yrken som arbetarklassens barn ska destineras till och sänkas för studier i ”de sköna konsterna” betyder att den humanistiska världen ska återföras till de ungdomar vars föräldrar har god ekonomi. En baktanke med detta är naturligtvis att även utvecklingen av det konstnärliga uttrycket ska anpassas till den gamla samhällssynen.
Man kan bara hoppas att stolpigheten hos de endimensionella ingenjörerna i de brunaktiga Timbro-liknande verkstäderna blir tillräckligt uppenbar för var och en innan valet 2014.
Gonatt!

Etiketter: , , , , ,

6 kommentarer

  1. Markus Uvell

    Hej!

    Vad menar du egentligen med din passus på slutet om ”brunaktiga Timbro-liknande verkstäderna”?

    Vad syftar ”brunaktig” på? Och vilka skulle dessa ”verkstäder” vara?

    Markus Uvell
    VD Timbro

  2. Pär Andersson

    Det samhällsbygge jag spekulerar om i inlägget förutsätter ett inflöde av idéer. Högerpartierna i Alliansen har inte – efter att ha legat i träda under årtionden – själva den kreativitet som krävs för att hålla detta stora maskineri igång. De tvingas således köpa idéer och timing från reklambyråer. Med tanke på vad som nu sker i landet, staten går i armkrok med den ekonomiska makten och skapar ett samhällsklimat som liknar Tysklands 1930-tal i modern tappning. Den korporativa idén om att de starka, dvs de rika bereds – bl.a. på grund av föreställningar om att folk i grunden är lata och inte vill arbeta i deras företag (arbetslinjen) – möjlighet att påverka hur samhället ska gestaltas. Grundbulten i detta är att den förvirrade och ideologibefriade samling politiker som vunnit de två senaste valen verkar ha en förkärlek till byråer med brun anstrykning i sin iver att vrida klockan tillbaka till den tid som var före rösträttens införande. Företagsnamnen på dessa byråer är enligt min mening egalt. Timbro får därmed duga som samlingsnamn eftersom er svansföring är mest iögonenfallande…

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.