Billigare drivmedel och borttagna energiskatter…

…har någon tänkt på det att det samtidigt ger fler jobb och även inte ökar utsläppen. Jag tror det är helt fel väg att gå som nu Sverige varit ledande i snart 100 år. Skatter på skatter, här främst energi och drivmedel. Ser vi till hur länge drivmedlet, det fossila skulle räcka har det länge sagts det ska ta slut ”om 50 år”. Det sa man redan för 50 år sedan och är det slut? Tvärtom med den prissättning som vi svenskar har och många andra länder kommer det i verkligheten räcka bra länge än. Desto mindre konsumtion som eftersträvas i form av olika skatter leder bara till att bränslet från jorden kommer att räcka ännu längre än vad vi trott. Resultatet kan bli det motsatta, det blir ett överskott om måste därför reas bort. Det bästa man kunde göra vore att slopa bränsleskatten helt, liksom på el och annan energi. Vi skulle få betydligt fler arbetstillfällen, billigare frakter, ja allting skulle bli billigare. De pengarna kunde vi sedan göra något bra av alla besparingar som kunde ske inom både stat, regioner och även kommuner. Mindre bidrag och fler i arbete.

Är det någon som tänkt på detta? Det närmast idiotiska system vi nu har som bedrivits främst av de som haft makten i Sverige längst och som även införde det, vad har detta lett till? Vissa sektorer har vuxit, främst de som inte bedriver någon produktion alls utan av de medel och pengar som produceras på andra håll och inom andra områden. Denna rundgången måste i grunden ändras om vi ska komma någon vart. Det mest tokiga idéer eller som kan låta och uppfattas som det kan var det bästa. Det kommer inte leda framtiden till något bättre som vi inbillat oss den väg vi nu försöker staka ut..

Punkt

4 kommentarer

  1. Rolf

    Det finns ett problem med ditt resonemang: Det bygger helt och hållet på att bränslebolagen INTE höjer sina priser efter en bränsleskattesänkning… Du vet väl att alla bränslebolag är aktiebolag, och aktiebolagens enda skyldighet är att garantera aktieägarna avkastning (och helst högre och högre för varje år). Så min fråga blir därför: Vad är bättre, att dina skattekronor används inom landet, till skola, vård, omsorg, infrastruktur med mera, eller att de kronor du fått i skattesänkning (och som bränslebolagen då tar ut i ökad vinstmarginal) går till att ytterligare berika utländska koncerner?
    Jag vet vad jag föredrar i det valet….

    • edor, Vilhelmina (inläggsförfattare)

      Ja den fungerar ju bra, vård, skola omsorg men även infrastrukturen. Främst skolan, för att inte säga vägarna främst i Norrland och Norrlands inland. Hur skulle det se ut utan skatter 🙂
      Speciellt friskolorna är det mest synd om när de inte kan göra vinster från våra skattemedel 🙁
      Samma sak med bostäderna vi subventioner och bygger till de invandrartäta områdena där de gängkriminella frodas. Mycket bra använda skattepengar.
      Ser vi till V-mina och andra små orter har det ju skett en fantastisk utveckling med skolorna. Alla nedläggelser. Visst gör skattepengarna enorm nytta.

    • Jörgen K

      Som svar till Rolf
      Detta resonemang om att oljan till just Sverige skulle vara unik på något sätt i förhållande till resten av världen är naivt och enfaldigt. Det är en förenklad och förljugen bild som förs i politiken idag som på intet sätt är relevant.

      Råoljepriset är globalt, priset efter raffinaderiet och utleveranserna av fraktionerna kan skilja mellan olika länder med avseende på raffinaderikapacitet och infrastruktur.

      Tar vi bara Dieselpriset i världen så är i snitt priset strax under 9.50, alla länder köper in för ungefär samma peng. I Sverige är resten av priset skatter.

      Resonemanget att ”utländska koncerner” skor sig, ligger inom dessa 9.50 samt de som jobbar i Sverige också skattar i Sverige och Internationella bolag med verksamhet i Sverige också bolagsskattar i Sverige.

      Att Sverige beskattar skatt är vi i praktiken ensam om i den omfattning som görs, det är kontraproduktivt genom att ju hårdare vi skruvar åt skatterna desto sämre självförsörjandekapacitet får vi som land. Detta kan exemplifieras genom jordbrukets skenande kostnader, det är billigare att köpa utifrån än producera själv.

      I dag så är det staten som jublar mest över dessa skenande energipriser, de är de enda som garanterat vinner på detta oavsett hur man vrider och vänder på siffrorna. Den som alltid får betala, titta i spegeln!

      Detta skapa klassklyftor och det mest märkliga är vilka som medverkat till detta helt utan eftertanke.

      • Rolf

        På vilket sätt förhindrar ditt resonemang bränslebolagen att höja sin del av priset om skatterna sänks? Eftersom bränsle är en nödvändighet handlar det om tillgång och efterfrågan, när efterfrågan är hög kommer priset att stiga då det är en grundbult i det kapitalistiska systemet.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.