Amerikansk påverkan i svensk handel

I ”pappersversionen” av dagens VK finns en bilaga som annonserar Media Markts stora rea som har döpts till ”Black Friday Sale”. Jag blev lite smått stolt att se ytterligare ett exempel på USAs inflytande i världen för att begreppet ”Black Friday” är ett amerikanskt handelsbegrepp till 100 %!

Jag måste ge lite bakgrund för att kunna förklara varför Media Markt kallar sin rea för Black Friday Sale.  Det finns ett talesätt som beskriver ett visst företags ekonomiska tillstånd. Om ekonomin är lite instabil med flera skulder är företaget ”in the red”. Men om företaget går med stor vinst utan större skulder är företaget ”in the black”.

Idag är det ”Thanksgiving Day (tacksägelsedagen) som är en ”röd dag” i USA. Många amerikaner har ledigt för att umgås med nära och kära och äta en traditionell kalkonmiddag. Många tar också ledigt på klämdagen fredag, som enligt amerikansk tradition börjar den officiella julhandelssäsongen.

Miljoner lediga amerikaner går ut och shoppar på dagen efter Thanksgiving Day som gör att den amerikanska handeln får den största vinsten under hela året på en och samma dag. Detta betyder att för första gång på hela året är handeln ”in the black”. Nu vet ni anledningen till att Media Markt har valt att kallas sin rea för Black Friday – om nu Media Markt verkligen känner till den amerikanska bakgrunden.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>