Vem är jag, egentligen?
Jo, jag fick mitt första barn vid den unga åldern av 20 år. När så pojken var liten så ville jag ge honom en mor som kunde försörja honom vilket jag hade svårt att göra som ensamstående, lågutbildad, ung mor! Så jag beslöt mig för att börja läsa in mina katastrofala betyg från det enda år jag gick på Gymnasiet. (trots att det i sin tur gav mig en vårdbiträdesutbildning) Sagt och gjort, jag läste och läste. Träffade mannen i mitt liv (förutom mina underbara små barn då)och fick fler barn. Hela tiden med siktet inställt på att jag skall få en bra utbildning och ett bra jobb så att mina barn har goda förutsättningar att lyckas här i livet.
En tid så läste jag heltid på dagtid samt en kvällskurs i Svenska samtidigt som jag arbetade extra både inom vården och inom andra verksamheter. Jag hade hela tiden siktet inställt på att läsa upp mina betyg för barnens skull och för min egen naturligtvis. När jag äntligen fick behörighet att söka på Universitetet var lyckan total. Jag hade inte bestämt mig vad jag skulle läsa än men ett roligt, intressant jobb där jag känner att JAG betyder något stod högst upp på önskelistan.
Samtidigt som mina universitets studier så arbetade jag hela tiden extra för att dryga ut det snåla studielånet så att vi någon gång skulle känna att vi var en normal familj.
Vad har jag läst då?
Jo:
· Pedagogik A och B. Vad är då pedagogik? Inom ämnet Pedagogik så studeras bland annat fostran, lärande, undervisning, utbildning, genus och jämställdhetsfrågor, rättvisefrågor osv.
· Sociologi A. Som kortfattat är läran om hur man förstår de sociala regler som verkar i vårt samhälle. både de små möten människor emellan eller arbetsrelaterade möten. vilka värderingar som formar vårt liv. Maktrelationer, genusrelationer, social ojämlikhet för att bara nämna en liten del av sociologins enorma bredd.
· Litteraturvetenskap A & B där en del av kurserna gick ut på att kritiskt granska texter av olika slag. Att i lära sig att läsa mellan raderna för att kunna förstå vad författaren egentligen menar med sin skrivna text samt att genom litteraturens början utveckla en förståelse inför den moderna litteraturen.
· Bibliotek och Informationsvetenskapsprogrammet. Där informationen står i centrum, vad är information? Vem söker information? Hur skall den utformas? Hur är kan jag lättast selektera bort det som inte är nödvändigt för den information jag är intresserad av? Vilka sökverktyg skall användas, hur presenterar man informationen på bästa sättet?
Sammanfattningsvis så kan man säga att min utbildning har resulterat i att jag är Pedagogisk, förstår relationer mellan människor, chefer och de anställda. Jag kan läsa genom raderna, både det skriftliga eller det outtalade. Jag kan lätt se orättvisor, ojämställdhet eller samt vet hur man på bästa sätt förmedlar information, läser information eller presenterar den ovanställda.
Fyra och ett halvt års studier har gett mig all denna kunskap. Detta gjorde jag, inte bara för min skull, utan även för mina barns skull för att jag skulle känna att jag betydde något. Att all denna kunskap skulle komma till nytta på ett eller annat sätt!
Varför? Varför i hela världens namn skriver jag detta nu? Jo, de senaste dagarna har det uppstått situationer som i sin tur gjort att jag har ifrågasatt mina val. Var det rätt beslut? Behövde jag verkligen en utbildning om det inte resulterar i något positivt? Jag behöver få hela min utbildning, hela mitt liv på pränt för att jag måste veta att jag faktiskt har en utbildning, jag är något eller någon, jag betyder något. Jag kan.
Nå, nu vet ni det…Jag är någon! Jag kan faktiskt något.
Senaste kommentarerna