Psykologisk marknadsföring

Lugn…. jag är inte ett dugg intresserad av att anmäla mig till någon dejtingsajt! Jag råkade bara se den här reklamen när den visades längs sidan på min webb-baserade e-post "Yahoo". Jag har sett den här reklambilden förut och den ökar mitt blodtryck varje gång… men absolut inte för anledningen att ni kanske misstänker.

Reklambolagen är väldigt medvetna om att konsumenter är lätt påverkad av bilderna, musiken, färgarna och framtoningen på reklam. Det finns därför en omfattande vetenskap angående olika sätt som reklambolag kan bäst utnyttjar mänsklig psykologi för att locka blivande konsumeter till deras produkt eller service. 

Det finns överhuvudtaget inget fel med dejtingsajter. Reklambilder på de flesta dejtingsajterna visar nyförälskade par som går hand i hand eller som sitter på restaurang och tittar kärleksfullt på varandra. Men jag misstänker att precis den HÄR bilden är ett sätt att locka framför allt män med antydan att "här hos oss" kan man hitta en lika snygg kvinna som gillar att stoppa saker i munnen. Jag tror (och hoppas) att jag inte behöver förklara vidare vad jag menar. 

Det som ett kärleksfullt par göra bakom stängde dörrar är helt o.k. (och roligt!!) Men att utnyttja kvinnor som bete och därigenom antyda att kvinnor är leksaker örkar alltid mitt blodtryck.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.