1/2 Hur säker är elbilen?

Det enda vi får veta om elbilen är att den inte släpper ut några avgaser. Tidigare under årens lopp har krocktester och säkerhet varit satta fokus på. Bilar som ansett säkra vid krockar kan ha vunnit den s k ”Årets bilpris”. Jag är ingen olyckskorp som försöker nedgöra elbilen på så vis men tittar man på den här bilden kan man fundera vad den är gjord av och hur den kan brinna upp i princip helt. Det går även läsa texten till.

Jag har tidigare ifrågasätt hur olycksrisken kommer bli med elbilar, eller varför de skulle vara undantagna. Det är klart desto mer elbilar som kommer i omlopp desto större är risken de blir inblandade i olika olyckor. Vi vet inte heller (jag vet inte) hur vätgasbilar klarar olika krockar och olyckor. Blir det lika dåligt som bilden visar av elbilen kan de ju direkt vara farliga färdas i. Det skiljer naturligtvis i driften, en har ett närmast högexplosivt och brandfarligt batteri som även sprider gifter vid brand. Vätgasbilen har ju inte detta så den borde vara säkrare ur den synpunkten.

Vi ser hur man försöker sänka hastigheterna efter vägarna, eller de som man anser inte håller ”måttet”. Stora riksvägar kan höra dit och inte minst norrlandsvägar. Här har underhållit varit dåligt i många år och jag vill nästan säga det blev radikalt sämre när man lade ner det gamla Vägverket till Transportstyrelse. Speciellt i början fungerade det inte alls. Nu snart minst ett decennium sedan fungerar det så där, men inte fullständigt. Vilket vi kan avläsa på många av våra vägar hur de kan se ut. Det gamla uttrycket ”kostigar” är inte alls drastiskt ta till.

Hur går det nu då Norrland ska expandera, alla jobb som ska bli. Ska människor färdas på dessa ”kostigar” då? Men naturligtvis, man räknar förstås att människor ska bara färdas mellan Norrland största städer efter kusten. Och här har vi ju också den nya tågbanan som väntas revolutionera åkandet.

De gamla grusvägarna kunde vara krokiga och smala, men det skedde regelbundet underhåll och det var faktiskt inte mycket sämre än vad dagens asfalterade kan vara som den norrländska tjälen direkt bryter sönder och gör dem närmast oframkomliga.

Vi vet hur de gav sig på husbilarna och påstod de var farliga och kunde lätt skrynklas ihop. Följden blev de var på väg förbjudas (i korkade Sverige) och istället infördes en högre beskattning på dessa. Allt i syfte att få in pengar? Visst kan man också ifrågasätta den miljöpolitik som sker och ibland kan vi undra om den inte gått överstyr.

Man löser ett problem, men får ett nytt annat.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.