Jenningsskolans själ

 

Alla har vi minnen av vår skolgång. Dofter av våta kläder, klapprande från klackade skor mot hård yta, rispet mot den svarta tavlan, lätt nackspärr när man tittade framåt mot läraren. Frusna tår, vristanspänningarna från skridskor, anmärkning med röda bock, uteslutning ur vissa grupper och kylan som sipprade in från otätade fönsterbågar. Likså hettan när solen låg på och man tvingades böja sin nacke mot uppgifterna i boken. Alla har vi en hatkärleksrelation till vår skola och den själ som satt i väggarna som mötte en varje dag.

 Men även trygghet, man visste var man var och vad man gjorde varje dag. Tills man en dag stod där och inte hade någon skola alls bakom ryggen och man puttades brutalt mot den kalla hårda verkligheten som kallas LIVET.


********************** 

 Jenningskolans själ och liv var nära att vika sig för politikernas beslut. Jag låter bli att fundera över varför och hur utan försöker med lösningsbaserade tankar att hitta en väg till att få tillbaka eleverna.

 Jag känner att mitt hjärta brinner mest för industriprogrammet eftersom eleverna som gått fått jobb redan innan de avslutat sin utbildning. Jag vet att det är akut – att man behöver elever till hösten.

 Fick en tanke när jag lyssnade på Jämställdhetsdirektör/särskilt sakkunnig i jämställdhet,  Helena Österlind när hon berättade om JämLys som Länsstyrelsen arbetar och utbildar i.  Hon reser runt och utbildar människor i olika organisationer, företag och annan verksamhet hur man kan arbeta mot ett mer jämställd arbetsplats. (min reflektion; jämlik utbildning/skola)

 Jenningsskolan borde bjuda in henne för en föreläsning, Lägga till Ingrid Hanke ordförande i IF Metall Norra Västerbotten som jobbat med samma frågor inom fackförbundet samt Curomed som med EU-medel tittat på samma frågor inom ..jag tror det är åkeribranschen. De har gjort ett betydande jobb med titta på varför man väljer de jobb/utbildningar som man gör.

 Tillsammans med oss som brinner för Jennings, personal på skolan, Verkstadsindustrin etc göra en plan på hur vi ska locka fler människor av kvinnligt kön till skolant. Det finns enorm kunskap genom ovannämda aktörer att ta vara på.

 Visa upp fler tjejer som gått programmet som förebilder, använda medieprogrammet och gör reklamfilm. Använda annat i vårt samhälle som lockar tjejer till Robertsfors.

 Företagarna Robertsfors, medan jag var med, jobbade ju häcken av sig för att få ett entreprenörsprogram men fick aldrig riktigt komma tillskott p gr av alla rektorsbyten. Idag har var och varannan skola detta på schemat. Försökte även få en friskvårdsinriktning men det föll inte heller i god jord.

 Så vad säger ni?

Hur ska vi bevara Jenningsskolans själ bäst

  

  

 

Mitt sista inlägg om "själen" 

HANÄBÄST

Etiketter: , , ,

7 kommentarer

  1. Anne-Marie Mäkelä

    Både pojkar och flickor behöver förebilder, det är helt klart. Men nog känns det att behovet är störst bland tjejerna. Vad är det de ser och hör; jag vill bli (tjusig) programledare, jag vill vara med i dokusåpa – elände, elände, elände. Vi har så många duktiga kvinnor, varför är det så svårt att lyfta fram dem, varför syns de inte?

  2. Lotten Lindström

    Det viktigaste för skolan tror jag dock att man gör en helhjärtad satsning och inser att sådant heller inte varar för evigt, utan måste underhållas. När skolan startade var de först m bärbara datorer, lokalerna var nybyggda och skolan hade spunk. När jag var där slogs vi för fler lokaler, för vi hade för få klassrum. SPråkeleverna åkte till resp målspråksland och det fanns en känsla av framåtanda. Vet inte hur det är nu, men något har ju uppenbarligen hänt. Tror dock att detta startar i kommunhuset. De måste tro och satsa på skolan.

  3. Lisbet Olofsson

    Svar till Anne-Marie Mäkelä (2010-03-07 10:04)
    Jag hörde på en generationsforskare som sa att de kommer att vända. Nu vill ungdomarna gifta sig, skaffa barn tidigt och få ordning och reda igen. Snacka om att det svänger.

    Det är sånt som Jenningsskolan måsta ta till sig och utveckla. Tycker jag.

    Skön måndag..

  4. Lisbet Olofsson

    Svar till Lotten Lindström (2010-03-07 21:21)
    Allt byte av rektor. Lärare som fick på skallen när de försökte utveckla sin elever och göra något kul. Diskussioner om keps/mobiltelefoner på lektioner etc. Mycket sidoverksamhet som satte käppar i hjulet för dem.

    In mee nya fräscha idéer istället för de som redan finns.

  5. Hans Lindgren

    Du har alldeles rätt, det har också funnits förslag på många bra saker ”att göra” men hela nedläggningsdebatten har lamslagit skolan.
    Extra synd är det också när vi äntligen har fått en rektor för skolan som faktiskt engagerat sig och sina medarbetare på ett fantastiskt sätt.
    Nu hoppas jag bara att beslutet i fullmäktige ska ge skolan den chans som den faktiskt förtjänar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.