Edward Riedl (M)

Streetrace på allmän väg är alltid fel

Det numer omtalade streetracet på lördagsnatten har resulterat i en del märkliga sidodiskussioner. I dagsläget har jag ingen uppfattning om hur stor en laglig biltävlingsverksamhet skulle kunna vara i Umeå eller lämpligheten i att med skattepengar stödja den typen av verksamhet liknande den för andra sporter.

Men som jag ser det är alla desa frågor helt underordnade det själva faktum att det som idag sker är olagligt och dessutom sätter andra människors liv i fara. För i slutändan är det precis vad det hela handlar om – Ingen står över lagen och det finns inga ursäkter till att medvetet på det här sättet bryta mot den. Polisens uppgift är givetvis att se till att våra lagar efterlevs.

Den som vill ha en laglig tävlingsverksamhet får givetvis verka för det inom lagens ramar.

Edward Riedl, gruppledare i landstinget (M).

Etiketter: ,

18 kommentarer

  1. Fredrik

    Knastertorr moderat logik.. ”märkliga sidodiskussioner” är det som kallas en nyanserad debatt av andra som inte tror på det konservativa hyllandet av poliser som ofelbara människor, mc-polisen hade en kamikaze-pilot inställning till att stoppa tävlingen, vilket jag finner rätt omdömeslöst också, Edward.

  2. ALBIN KRAMER

    varför ska det inte finnas en legal bana?
    Det enda minus är att det kommer kosta skatte-pengar. men den kan ägas av kommun (umeå) som får in pengar då av medlemsavgifter och bankort för att få köra där. Plus så finns det för lite för de motorintresserad ungdomar runt om umeå. Det sattsas för mkt på fotboll och dylika sporter. Vi motorfolk har alltid fått minst, men det finns fortfarande ungdomar som håller på med att meka bilar, trimma bilar. och jo varför blir det illegala race i umeå? jo för det finns ingen anläggning vi kan hålla till på. Vi ska vell ändå inte sträva emot ungdomars instresse, om ungdomar har ngt dom brinner för ska ni politiker ändå stötta dom och puscha dom i rätt riktning. Det g¨r har kurser där om säkerhet i traffik och lära alla ungdomar massa vett så vi förstår bättre mo traffiken. Jag tror det skulle bli mindre illegala race runt om umeå om vi fick ett sätlle att hålla till på. Vars kommer alla konstgräsplaner ifrån i umeå? jo från skattepengar. Folk säger vi vill inte betala från våra skattepengar till en motornbana, men ville vi motorintresserade betala till konstgräs? näe, tror inte det. Men det blev ändå eftersom det är ett sort intresse i umeå. och lika så är motorsporten.

    Mvh Albin Kramer 18årig motofantast

  3. Nicklas Lindgren

    tycker det är konstigt att såna som du bestämmer vad som ska göras och inte i umeå , finns ett OTROLIGT stort intresse för motorsport och det verkar inte ens vara lönt att diskutera när folk är så insnöade som ni är fast det är kring 1000 personer som kollar på dom här ”olagliga” racen som är oannonserade , tänkt dig hur många som skulle fara på ett lagligt , och det skulle gå bättre än vad ISHALLEN gör utan problem då folk inte är snåla och betala för att se folk utöva sporten.
    jag säger inte att det är okej att köra olagligt men det har funnits här i umeå längre än du levt i princip och bara för en polis inte har något omdöme hörde själv på polisradio att ”passa dig nu för nu kör dom” men ändå så är han dum nog att bara trotsa ordern och häva sig ut på vägen fast polis har bett han stå kvar. nog om det ! vad tror du lösningen är på problemet om jag får fråga? för sluta köra görs det inte tack vare lite uppståndelse, tack för mig

  4. Bosse

    Måste bara fråga, av vilken anledning skulle detta inte stödjas? hade det behövts en ny fotbolls plan så hade det hänt direkt!

  5. Ratzz

    Kanske läge att du uppdaterar dig lite Edward på vad dina eventuella väljare bland Umeborna gillar. Alla är inte älskare av passiv kultur nere på stan. Har du lagt märke till Wheels träffarna eller hört om dom race som körts i sådär en 30 år nu. Det är inte några enstaka som gillar dom aktiviteterna, det är en seriös del av Umefolket i alla åldrar. Dags att du tar det politiska ansvaret och hjälper till att lösa det här på ett positivt sätt. Gott om företag som säkert sponsrar…

  6. Edward Riedl

    Svar till Fredrik (2009-09-15 20:44)
    Poliser är inte ofelbara. Varken jag eller någon annan har så vitt jag förstår påstått detta. Däremot är det deras uppgift att upprätthålla våra lagar och regler i samhället. I det aktuella fallet bröt ett antal personer medvetet mot dessa lagar. Dessutom utsatte dessa personer sig själva och sin omgivning för stor fara. Allt annat än detta självklara faktum är i nuläget sidodiskussioner av mindre betydelse.

    Därmed inte sagt att motsvarande laglig verksamhet även med skattepengar inblandat skall uteslutas för framtiden. Men sådan uppvaktning har inte vad jag känner till förekommit. Men det är två helt separata diskussioner. Det är inte ok att bryta mot lagen och utsätta medmänniskor för risk bara för att man inte i dagsläget har en laglig bana i Umeå.

  7. Edward Riedl

    Svar till ALBIN KRAMER (2009-09-15 21:43)
    Jag har inte påstått att det inte skall finnas en laglig tävlingsbana. Men det har inget med den olagliga verksamheten att göra. Det är inte ok att bryta mot lagen bara för att det i dagsläget inte finns en laglig bana. Är intresset för en laglig bana tillräckligt stort kommer det i slutändan säkerligen att finnas både privata och offentliga pengar involverade.

  8. Edward Riedl

    Svar till Nicklas Lindgren (2009-09-15 21:48)
    Polisen skall efter bästa förmåga upprätthålla lagar och regler i vårt samhälle. Alternativet vore åtminstone för mig otänkbart. I det aktuella fallet valde några personer att medvetet bryta mot våra lagar och utsätta sina medmänniskor för livsfara. Det är polisens uppgift att stävja detta.

    Finns det ett tillräckligt stort intresse för den här typen av laglig motorsport kommer det i slutändan att finnas både privata och offentliga pengar involverade. Men jag har i dagsläget svårt att bedöma om det finns ett sådant intresse och engagemang för detta. Som du skriver så är det ingen skillnad mot fotbollsplaner och liknande när det gäller stöd med skattepengar för olika typer av idrottsutövande. Men oaktat den diskussionen finns det ingen ursäkt för att bryta mot lagen och utsätta medmänniskor för livsfara.

  9. Edward Riedl

    Svar till Bosse (2009-09-15 22:16)
    Jag har aldrig påstått att den här typen av laglig verksamhet inte skall stödjas. Finns ett tillräckligt stort intresse kan det i slutändan vara både privata och offentliga pengar involverade i sådan verksamhet.

    Men motsvarande olaglig verksamhet i avsaknad av detta är inte ok. Om skytteklubben inte har någon skjutbana kan inte de heller utöva sin sport i avvaktan eller i missnöje ute bland andra människor.

  10. Edward Riedl

    Svar till Ratzz (2009-09-16 03:29)
    Jag är en inbiten båtmänniska men tillhör alltid en av åskådarna under Wheels. Jag beundrar både det otroliga engagemanget och de fantastiskt vackra bilarna. Jag tror dessutom precis som du att om intresset är tillräckligt stort så kan det i slutändan finnas både privata och offentliga pengar involverade i sådan verksamhet.

    Allt detta oaktat. Det är inte ok att under tiden eller i brist på legala banor köra på allmän väg och utsätta medmänniskor för livsfara och bryta mot lagen.

    Jag tillhör absolut inte försvararna av skattefinansierad kultur i alltför stor utsträckning. Däremot har jag inget till övers för de som medvetet bryter mot våra lagar och utsätter andra för livsfara.

  11. Amstaff

    Du verkar reagera hårt på Streetrace, men jag tror att du inte inser hur stor motorkulturen är.

    Som nämnt tidigare, Wheels te.x, det är motorkultur, avslutningar på Nolia också med bilutställning.

    Men varför reagerar du inte över att folk kör 100 gånger farligare i trafiken på dagarna?

    Vad är farliga, att nå 201m fort (ca 130-140km/h med en snabb bil) eller att köra 60 på 30 vägar förbi skolor i Umeå och stressa till jobbet efter E4:an i 160 varje dag?

    Kanske dags att öppna ögonen?

  12. Edward Riedl

    Svar till Amstaff (2009-09-16 09:10)
    Polisen avsätter årligen stora resurser på att övervaka trafiken. Både hastighet och nykterhet kontrolleras. Precis som du skriver är det mycket olämpligt och farligt att köra för fort på 30-sträckor där skolbarn och gamla finns i riskzonen. Av det skälet övervakas också detta av polisen. Dessutom pågår olika arbeten för att trygga trafiken från de som är narkotikapåverkade.

    Det sker mycket farligt i trafiken dagtid. Men inget av detta gör det mindre olämpligt att medvetet bryta mot lagen och utsätta medmänniskor för livsfara på natten så som du skriver.

    Jag har inget emot motorkulturen som du vill påskina. Men det är under förutsättning att den sker under lagliga former och inte utsätter medmänniskor för livsfara.

  13. Amstaff

    Men om deltagare stänger av en väg och polisen håller sig undan, vem utsätter man då förutom den enskilda individen som utför gärningen för fara?

    Många skyller på att ”jamen då blir det extra kostnader för vården om de olyckas”.

    Vad är skillnaden på att denne skadar sig i en streetrace tävling eller skejtar nerför ett parkeringshus och skadar sig?
    Eller att personen ifråga stjäl en moped och kör ihjäl sig?

    Hur man än vänder och vrider så är det alltid extra kostnader, oavsett om det är lagligt eller inte.
    Men det är ju inte lagen som avgör vilka som skadar sig eller inte.

    Sedan så är säkerheten i streetrace bilar betydligt högre än i standardbilar. (Starkare / bättre bromsar, bättre hjulupphängning etc)
    Miljöpåverkan är minimal eftersom de flesta kör med Etanol som ger högre effekt.
    Så att skylla på att motorsporten belastar miljön är skitsnack. Det är motorsporten som tar fram framtidens hybrider, etanolmotorer och elmotorer.

    Det känns som att alla som försöker kommentera något negativt med motorsporten aldrig själv inser hur framskriden denna bransch är, många biltillverkare följer motorsporten och dess utveckling för att sedan tillämpa detta i en tillverkning.
    Och ja, Streetrace har en stor påverkan på detta eftersom det är just den där ”hemmaknåparen” som har hittat en avgörande lösning för att förbättra något.

    Men att hitta någonstans att prova denna förbättring blir svårare.

    Sedan ska man inte dra alla streetrace förare över samma kam, det finns de som ägnar helger åt att testa bilen mot en motpart på an avskild väg, däribland jag.
    Men jag gör det aldrig om det finns en risk för att andra ska skada sig eller i trafik.
    Sedan finns det ”anhängare” som bygger bilar och Ser ut som streetracare men i själva verket aldrig kör hårt på allmänna vägar någonsin, utan endast följer kulturen.

    Precis som i helgen, där det var kanske 150st bilar inblandade i köerna men i själva verket endast ett tiotal som tävlade, resten är publik.

    Så jag frågar dig, vad skiljer en streetracare från en vanlig individ som kör i trafiken dagligen, vem tror du bryter mot lagen mest?

    Igår begav jag mig mot mediamarkt, och eftersom min bil ser ut som en typisk sportbil, så kör jag lagligt på dagarna.
    Bakom mig hade jag en medelålders svensk gubbe som körde någon äldre Audi som bara var tvungen att försöka tävla mot mig. Han låg tätt intill och tryckte och försökte pressa mig att gasa på.

    Och det är just det jag vill komma fram till, även fast man har en sportbil så betyder det inte att man beter sig som en idiot varje dag i trafiken eller på kvällarna, det är snarare andra medmänniskor som försöker provocera fram denna bild när de själva inte tillhör streetrace kategorin.

    Jag blev inte invinkad vid universitetet heller vid en laserkontroll igår vid 15 tiden.
    Däremot såg jag ett tiotal ”vanliga” bilar göra det.

    Sedan vill jag bara kommentera att de som sysslar med bilsport och med bilar har betydligt bättre körvana än den normalsvensson som kör till jobbet dagligen.
    Vi tar ju reda på bilens gränser & brister, och det är ju detta som ger bättre kontroll över fordonet.

    Att lära sig att sladda på ett speciellt sätt i djupa kurvor på bana eller att bromsa in bilen mot hinder (som te.x isbana) är sådant som räddat mig från att krocka med älgar på vintern.

    En vanlig person som inte vet hur bilen beter sig fryser av skräck och krockar.

  14. Edward Riedl

    Svar till Amstaff (2009-09-16 11:04)
    Du slåss mot väderkvarnar. Det mesta av det du skriver har jag inte framfört som argument. Jag har inget emot motorstort som du tycks tro – Tvärtom.

    Däremot är det inte ok att medvetet bryta mot lagen och utsätta andra för livsfara. Inte ens om man själv tycker man är duktig på att köra bil fort. Att andra gör dumheter är inte heller det goda argument för att göra det själv.

  15. Nicklas Lindgren

    Nä du edward , det här har ALDRIG varit livsfarligt som du kallar det förän polisen gjorde det till livsfarligt.
    det har aldrig ens i närheten av varit farligt då alla tar såna säkerhetsåtgärder och det finns fan så mycket farligare folk i trafiken , detta sker 2 ggr per år och har ALDRIG i historien hänt en olycka men ändå dör 1000 personer varje år i trafiken i sverige och du kallar det här livsfarligt ? man når en hastighet på 130-140 km/h , typ som en svensson omkörning på e4an , folk kör det varje dag till jobbet och inte bara 4-5 sekunder som detta race går på , det är inte hastigheten utan accelerationen som är det som krävs som du nog vet kör man 402 meter i vanliga fall men på gata 201 pga säkerhet.

    man kan juh gå å vara rädd för allt i hela världen och inte gå utanför dörren för influensan och inte gå på banken för där finns det rånare , det finns så måna scenarion man kan dra upp , men fakta säger att det är farligare att gå på krogen än på ett streetrace helst i umeå då det funnits lika länge som dig och aldrig hänt nåt.
    vi kan inte finnansiera en hel bana själva och det vet ni , konstigt att ishallen , fotbollsplanar och sånt får så mycket stöd och pengar, vi är många många tusen i bara umeå regionen , och ALLT det här sprider sig runt hela sverige som löpeld genom internet , forum och kontakter.

    det är skrattretande att polisen försöker sätta dit killen för mordförsök , jag var LÄNGST fram , man ser ryggen på mig på bilden som var på första sidan och polisen agerade så fel man kan göra i princip och det hördes på polis radion sen skyller dom på föraren som RÄDDADE hans liv i princip.

    vet inte om ni bryr er om några tusen röster men det kommer nog bli antingen imot eller med er beroende på vad som händer nu.

  16. Edward Riedl

    Svar till Nicklas Lindgren (2009-09-16 12:10)
    Att olagligt stänga ner E4 för att genomföra en tävling är självfallet förknippat med livsfara för både inblandade och allmänhet. Polisens uppgift är otvivelaktigt att förhindra och stoppa sådan verksamhet. Huruvida detta gjordes på bästa tänkbara sätt eller inte kan jag inte uttala mig om. Men att polisen ingrep är självklart.

    Jag bryr mig om både de som röstar på mig och mitt parti men även dem som inte gör det. Jag har inte på något sätt uteslutit att skattepengar tillsammans med privata i framtiden kan finnas med i lokal motorsport på samma sätt som för annan idrott. Men det innebär på intet sätt att olaglig verksamhet är ok i brist på legala alternativ.

  17. Amstaff

    Men du skriver ju att du inte vill förenas med något som är en livsfara.

    Motorsport ÄR en livsfara, det är även den dagliga trafiken, att hoppa fallskärm och också livsfarligt och att dyka likaså!

    Är väl bara någon vecka sedan en rallyförare i Norge körde över en flicka som dog direkt.

    Sådant händer inte på Streetrace i västerbotten, och har aldrig gjort.

    De enda som förhindrar säkerheten och riskerar liv är polisen.

    Så med andra ord, jag får inte stå still på en väg och gasa till 110Km/h på 110 väg, för det är ju exakt det streetrace är, alltså sker det dagligen i sverige på allmänna vägar med folk runtomkring, överallt, hela tiden, dygnet runt.

    Det finns ju ingenting som skiljer den dagliga trafiken från streetrace förutom att det är 2 bilar som kör iväg på en sträcka, precis som i en dubbelfilig väg.

    Vad är det som är olagligt då? Att jag har en människa som vinkar av mig där jag starta?
    Precis som en vän som står i en korsning och vinkar mitt på dagen när man glider på stan.

    Det finns så mycket annat som är livsfarligt men de sakerna tycks glömmas bort när det handlar om diskussioner om Streetrace.

    Så tänk på det nästa gång du går ut, du kan ju bli överkörd innan du ens nått bilen, när du väl klivit i så finns det alltid en risk att du halkar av vägen och krockar. När du kliver ut vid Ica så kan du bli rånad, och innan du ens är hemma så har ditt hus brunnit upp.

    Ja, att leva är farligt.

    Varför höjer du inte rösten när hockeyspelare misshandlas med flit på plan, det är ju olagligt, men ändå tillåts hockey?
    Vi har fotbollshuliganer som förstör sporten, men ändå fortsätter vi att kasta pengar till fotbollen?

    Att jämföra skyttevapen mot streetrace är ju inte heller rätt, ett vapen är ett vapen och ett fordon är ett fordon.

    Äpplen och päron min vän.

  18. Edward Riedl

    Svar till Amstaff (2009-09-16 14:52)
    Det finns mycket som är farligt precis som du beskriver. Poängen är att i möjligaste mån undvika det utan att ta bort livets goda som ibland givetvis är förknippat med viss fara. Men att bryta mot lagen och utsätta andra medmänniskor för livsfara är inte ok, det är olagligt och det skall stoppas av polisen.

    Men motorsport som sker under ordnade former har jag ingenting emot.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.