Edward Riedl (M)

Norrbotniabanan

repliken:
Norrbotniabanan byggs!

Underhållet för befintlig järnväg är eftersatt. Först nu kan diskussionen påbörjas hur Norrbotniabanan skall realiseras.

Vänsterns Jonas Sjöstedt går (19/11) till storms mot Alliansens idéer kring Norrbotniabanan. Vi menar dock att en satsning på Norrbotniabanan måste ske seriöst och vara finansierad fullt ut. Sjöstedts idéer går rimligen endast ut på att ytterligare öka skuldbördan för svenska folket genom massiva lån via Riksgälden.
Den som sett TV-programmet "Lyxfällan" vet vad som händer om allt för stor del av dagen löses genom att låna på framtiden. Att som Sjöstedt lova allt gott åt alla hela tiden är bara ren och skär populism.
Norrbotniabanan kommer att spela en mycket positiv roll för norra Sveriges tillväxt och utveckling när den är färdigbyggd. Trafikverket har i dag ett uppdrag från regeringen att hitta en finansieringslösning vilket innebär att det kommer att krävas regional medfinansiering precis som i andra delar av landet.
När Alliansen fick regeringsansvar 2006 var Sverige det land inom EU som hade en av de mest eftersatta infrastrukturerna i unionen. Regeringen har i första hand varit nödgade att prioritera drift – och underhållssatsningar för redan befintlig järnväg. 1,2 miljarder kronor avsattes i ett första steg 2008 och närtidssatsningen 2009-10 uppgår till 11 miljarder för att öka kapaciteten i såväl Bergslagen som Norrland. Först nu kan en diskussion påbörjas om hur Norrbotniabanan skall kunna realiseras och bli en väsentlig del av den Botniska korridoren. När Sjöstedts kamrater regerade vårt land 1994-2006 satsades allt för lite på infrastrukturen. Massiva luftslott uppfördes, nödvändiga satsningar uteblev. Den sista röd-gröna budgeten 2006 innebar dessutom stora neddragningar på drift och underhåll av våra järnvägar. Det krävs nu fortsatta infrastruktursatsningar som är seriösa och fullt ut finansierade.

Edward Riedl
riksdagsledamot (M), Umeå
Elisabeth Björnsdotter-Rahm
riksdagsledamot (M), Lycksele
Maria Lundqvist-Brömster
riksdagsledamot(FP), Nordmaling
Helena Lindahl
riksdagsledamot (C), Skellefteå
Anders Sellström
riksdagsledamot(KD), Umeå

 

Artikel från alliansen i vk om Norrbotniabanan.

Edward Riedl (M).

Etiketter: ,

2 kommentarer

  1. lf

    Nja,ER det var under denna period som diskussionen gick het om det var någon ide att satsa på järnväg.Norrbotniabanan har aldrig varit viktigt för ditt parti.Och jag tror inte ditt parti drev frågan om järnväg.Vilka infrastruktursatsningar har varit fullt finansierade från början? Utveckla vad du menar med ”regional med finansiering”,och att” massiva luftslott uppfördes” uppfördes.

  2. Edward Riedl

    Svar till lf (2010-12-01 18:17)
    1. Järnväg är en viktig fråga för mitt parti. 2. Samtliga av alliansen beslutade infrastrukturprojekt har varit fult ut finansierade. 3. Regional medfinansiering betyder att regioner-kommuner-företag (via framtida nyttjande med avgifter) mfl på olika sätt är med och betalar. Öresundsbron via avgifter mm är exempel på detta. 4. Massiva luftslott uppfördes under den förra socialdemokratiska regeringen eftersom de beslutade om att infrastruktur skelle byggas utan att ha pengar till det. När vi vann valet 2006 fattades 100 miljarder till de av (S) beslutade projekten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.