Edward Riedl (M)

Sjöfartspolitiken är viktig för hela Norrland

Igår hade vi en tv-sänd offentlig utfrågning om sjöfartspolitiken i riksdagen. Jag ställde då frågan om svaveldirektivet till Trafikverkets representant där. Självklart vill vi alla ha en bättre miljö och långsiktigt måste även sjöfarten minska sina utsläpp. Men det blir problemtatiskt ifall Sverige går längre och snabbare än andra länder som våra företag konkurrerar med. För Norrland med gruvor, skog och annan tung basindustri som är beroende av sjöfarten för att nå exportmarknaderna runt om i världen slår detta extra hårt. Jag kommer att jobba för att inte Sverige ska drabbas hårdare av de nya kraven än andra länder med de tuffare kraven enligt den internationella överenskommelsen i IMO.

Edward Riedl (M).

Etiketter: , , , , , ,

8 kommentarer

  1. Lars Gidløf

    Till Er som læser Riedels blogg och gør tummen upp .

    Før det førsta vet herr Riedel ingenting om sjøfartspolitik, denna blogg han har idag handlar inte om sjøfartspolitik utan miljøpolitik. Det ær inte Trafikverket som har haft detta med svaveldirektivet utan regering och riksdag, och de kunde gått emot det tidigare men det gjorde dessa ”duktiga” politiker inte.

    Sjøfartspolitik handlar om vi i Sverige, med Europas længsta kust skall ha någon handelsflotta och kæra læsare, det har vi inte længre, mycket tack vare denna regering,framførallt herr Borgs agerande. Svenska redare har flaggat ut till Danmark,Færøarna och Finland i en allt snabbare takt, regeringen bara ser på men klart, de har ju sænkt restaurangmomsen.

    Sen så gæller detta med svaveldirektiv, alla sæger att den kommer førdyra allt, knappast sæger jag, vår pappersindustri export går mestadels till Europa, konkurrens mest från Finland och de har samma direktiv,dvs samma kostnader. Om pappret kommer från USA eller Kanada så måste dessa fartyg, gå øver på lågsvavlig bunker innan de angør hamn, c:a 1-2 dygn innan vilken kontinenthamn som helst. Detta gæller æven malmtransporter som kommer från Brasilien tex. Vår malmexport går mestadels till Europa, och transporteras via Narvik,. dær inte dessa regler gæller, så før exporten till USA så kan de gå på høgsvavligt brænsle hela vægen.

    Redan idag væljer en del redare att køra på lågsvavligt,hur kan det komma sig? Skillnaden i pris mellan høgsvavligt och lågsvavligt brænsle ligger på c.a 3-400 USD/ton. Sen får inga fartyg under några omstændigheter ha sina generatorer gående på høgsvavlig olja i hamn.

    Undrar om Riedel før en gångs skull svarar,som han sæger han gør, på kommentarer, men tvivlar, okunskapen ær alldeles før stor hos denna politiker som Ni ger tummen upp.

    Kan jag få stælla Er en fråga? På vilka grunder ger Ni han tummen upp? Vad ær det Ni beundrar?

  2. Klarsynt

    Det är bra Edward att du tänker på basnäringarna i Norrland som du skriver i din blogg.

    Fortsätt då på den linjen och försök få regeringen och framför allt få ditt eget parti att tänka på basnäringarna i Norrland genom att satsa på Norrbotniabanan NU!

    Lyft blicken från persontrafiken på järnväg till att sätta godstrafiken i centrum och finns det bara en väg att gå – bygg Norrbotniabanan NU!

    Låt EU:s godsled bli verklighet NU!

  3. Klarsynt

    Det är bra Edward att du tänker på basnäringarna i Norrland som du skriver i din blogg.

    Fortsätt då på den linjen och försök få regeringen och framför allt få ditt eget parti att tänka på basnäringarna i Norrland genom att satsa på Norrbotniabanan NU!

    Lyft blicken från persontrafiken på järnväg till att sätta godstrafiken i centrum och finns det bara en väg att gå – bygg Norrbotniabanan NU!

    Låt EU:s godsled bli verklighet NU!

  4. Edward Riedl

    Svar till Lars Gidløf (2012-10-19 16:09)
    Din tilltro till din egen begåvning är stor. Lika så din bristande tilltro till alla andras kunskap i olika frågor. Något mer svar på din kommentar är överflödig.

  5. Edward Riedl

    Svar till Klarsynt (2012-10-21 10:25)
    Jag är lika positiv som dig kring Norrbotniabanan. Men vi måste också ha en seriös finansiering. Att oppositionspolitiker vill börja bygga utan pengar är en sak. Men i regeringsställning måste vi ta ansvar. Annars slutar det som för Grekland mfl.

  6. Lars Gidlöf

    Hej

    Du skriver inte mycket till svar, men vad har trafikverket med svaveldirektivet att göra??? Inget, din kunskap är 0. Om nu du har rätt ang Trafikverket, varför har jag då i mitt yrke alltid fått kontakta Transportstyrelsen?

    En som inte har något svar kommer alltid,liksom du gör Edward,med beskyllningar. Jag har trots allt nog bra mycket mer kunskap om detta än de flesta i Sverige, kunskap inhämtad från verkligheten Edward, inte massa studiebesök,utan verkligheten, från både Sverige,UAE,Korea och Kina bl a.

    Så,återigen, vad har Trafikverket med svaveldirektivet att göra?

    Vågar du svara??

  7. Lars Gidlöf

    Hör gärna av dig då du ska prata,träffa väljare i Umeå,så kanske du,men det vågar du inte, vill ta en diskussion om detta,bland åhörare kanske tom??

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.