Edward Riedl (M)

Kilometerskatten från S och MP hotar Norrland!

kilo

 

Jag skriver i dagens VK om hur S och MP- regeringens förslag på kilometerskatt slår hårdare mot Norrland än mot övriga Sverige efter som vi har längre avstånd! Men hela Sveriges konkurrenskraft försämras när det blir dyrare med transporter.

 

Edward Riedl (M).

2 kommentarer

  1. Ulf Parde

    EU-reglerna förbjuder differentiering av den tänkta vägslitageavgiften till att bara gälla utländska åkare.
    Ska man införa en sådan skatt måste den gälla alla – alltså även svenska fordon. Däremot går det bra att differentiera skatten efter fordonens miljöklass.

    Att det förhåller sig så vet man i bl a Tyskland. Där fanns planer på att införa en motorvägsavgift för enbart utländska bilister. Men EU-reglerna satte stopp för dessa planer. Antingen för
    alla eller ingen är det som gäller, klargjorde EU för tyskarna. Så nu väljer man alltså att införa motorvägsavgift för alla bilister – alltså även för tyskarna själva. I stället kompenserar man
    de tyska bilägarna med att minska fordonsskatten. Det går bra.

    Samma sak kan göras i Sverige om denna vägslitageavgift nu ska införas för lastbilar. Man kan alltså kompensera genom att minska dessa bilars fordonsskatt i stället. Fördelen med vägslitageavgift är alltså att då får vi in även från utländska åkare. Koncentrera er i stället på att ordentligt kompensera svenska åkare genom att minska andra avgifter/pålagor.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.