En humanitär stormakt

Sverige har vid flera tillfällen kallats en humanitär stormakt.

I de internationella klimatförhandlingarna, har Sverige agerat brygga mellan de mest sårbara fattigare länderna och de rikare länderna som har byggt in ett beroende av fossil energi.

När ledare från andra länder behöver mötas på neutral mark för att diskutera svåra konflikter, möts de ofta i Sverige.

Sverige är det land som inom internationellt bistånd slår vakt om kvinnors och flickors rättigheter och driver fram ökad jämställdhet.

För mig som grön är solidaritet nyckelordet för all politik. Ekonomiska klyftor, diskriminering, en välfärd som är mer tillgänglig för de rika än för dem med störst behov och utarmning av naturresurser som vi alla är beroende av, gör oss människor ofria och försämrar vår livskvalitet på så många plan. Jag vill arbeta för ett mer solidariskt samhälle, där välfärden möter upp mot invånarnas behov, ett samhälle fritt från diskriminering, där jämställdhet råder mellan kvinnor och män, där samhället utvecklas inom planetens gränser så att vi inte lämpar över miljöproblem på våra barn. En framtid att längta till.

Samtidigt finns det andra partier som idag prioriterar skattesänkningar för de rikaste istället för ökade resurser till välfärden och partier som för en politisk debatt som ytterligare stigmatiserar de redan mest diskriminerade i samhället.

Sverige har kallats en humanitär stormakt, som ett litet land längst i norr på vårt jordklot, kan vi leda utvecklingen för frihet och ett tryggt och gott liv, för alla våra invånare och även för människor i andra delar av världen. Det vill jag stärka.

2 kommentarer

  1. Brorson

    Har alla miljöpartister i Umeå gått under jorden? Ni anklagas ju nu av Anders Ågren, m, för att stödja förtryck av muslimska kvinnor. Ni anklagas för att ha dragit igång hijabuppropet. Det tror inte jag på. Man kan stödja en rättfärdig sak utan att vara arrangör. Han har ju skrivit i klartext att hijab är en del av förtryck och hänvisar till ”forskaren” Devin Rexvid. Men denne är en tyckare, som angriper oss svenskar och kräver att vi ska ända på oss. Jag har fått nog av dessa iranier, för det tycks de vara allihopa, som vill införa samma slags förtryck i Sverige som i Iran, men med omvända förtecken. Tvång att bära hijab mot förbud mot hijab.

    Det är ju precis samma mentalitet, att alla ska rätta sig efter vad staten vill Vad som förvånar är att Anders Ågren vill socialisera barnen, trots att han är moderat. Föräldrarna ska inte få bestämma över sina barn, trots att det är deras rätt och skyldighet enlig svensk lag (Föräldrabalken). Är moderaternas svar på skjutningar, sprängningar, överfallsgruppvåldtäkter och knarkhandel att något slags moralpoliser ska rycka slöjan av småflickor och förbjuda muslimsa föräldrar att uppfostra sina barn till hederliga och laglydiga medborgare?

    Sila mygg och svälja kameler. Jag är inte alls naiv. Jag tvekar inte att säga att utländska medborgare är överrepresenterade bland grova våldsbrottslingar. Jag tvekar inte heller att säga att vi har problem med våra muslimska invandrare. Men jag tror inte att vi kommer tillrätta med det genom ökade etniska och religiösa motsättningar. Och absolut inte genom att undergräva föräldra-auktroriteten bland våra muslimer.

    I fråga om brott och straff ligger mina åsikter närmare moderaternas än miljöpartiets. Men jag tar mig friheten att kritisera rena överdrifter från moderaternas sida. Jag instämmer med det mesta av moderaternas kritik mot mp, men när det tar sig uttryck i form av ren personförföljelse mot enskilda miljöpartister (som vi sett i Umeå) säger jag ifrån. Jag finner det också synnerligen anmärkningsvärt att företrädare för det gamla högerpartiet (Moderaterna) i Umeå har lierat sig med den extremvänster, som aldrig har tagit avstånd från våld och terror som politiskt medel.

    Anmärkningsvärt är också att Jam Hägglund har lyckats lura med sig Veronika Kerr, KD, i kampen mot religionsfriheten och varje människa rätt att visa sin religiösa och etniska tillhörighet. Hetsen mot muslimer är bara en förpostfäktning inför kommande förbud att offentligt visa sin kristna tro.

  2. Brorson

    Jag har skrivit nedanstående kommentar på Veronika Kerrs KD-blogg. Vore trevligt om även MP publicera denna kommentar. Jag tycker att ni har varit alltför tysta i debatten. Det är ju en av era egna medlemmar som angrips – för att hon har utnyttjat sina mänskliga rättigheter, i detta fall religions., yttrande- och mötesfriheten.

    Stödjer KD i Umeå propaganda (maskerad som föreläsning) mot religionsfriheten samt rätten att visa sin religiösa och etniska tillhörighet? Stödjer KD i Umeå det grova angreppet på föräldrarätten enligt Europakonventionen, som Sverige har förbundit sig att följa, som har uttalats offentligt i SVT Västerbotten av Anders Ågren och Jan Hägglund 1 februari? Stödjer KD i Umeå misshandel av slöjbärande gravida muslimska kvinnor med motivering att ”Sådana som du ska inte vara här”? Det s.k. hijabuppropet startade nämligen mot en sådan händelse i Stockholm 2013. Handlade det bara om att gärningsmannen inte vill se hijabbärande kvinnor i gatuvimlet, eller var det även en protesthandling mot graviditeten. Har JD i Umeå även tagit avstånd från de s.k. kippavandringarna, som har förekommit i Malmö i solidaritet med judar som offentligt vill visa sin religiösa tillhörighet?

    Stödjer KD i Umeå Anders Ågrens uttalande i nämnda TV-inslag att det blir problematiskt när barn ”tillåts” bära hijab? Ska inte ens barnets föräldrar har rätt att tillåta detta ens om barnet själv vill? Stödjer KD i Umeå Jan Hägglunds förtydligande att 10-, 11- och 12-åringar inte ens ska tillåtas bestämma själva, eftersom så unga personer inte vill något annat än det deras föräldrar tycker är rätt. Vill KD i Umeå upphäva föräldrars rätt att uppfostra sina barn i deras egen religiösa eller filosofiska övertygelse. Gäller det bara den religiösa övertygelsen, utan ska även revolutionära marxister (som Jan Hägglund) förbjudas att uppfostra sin barn i sin egen filosofiska övertygelse, exempelvis att kapitalismen ligger bakom mycket ont och bör avskaffas?

    Om det är KD Umeås mening att föräldrar ska fråntas rätten att uppfostra sina barn i någon annan övertygelse än den som staten har bestämt, vill jag veta i vilken politisk övertygelse barnen ska indoktrineras, Jan Hägglunds eller Anders Ågrens politiska övertygelse? Ska det bara gälla muslimska familjer, eller ska det också gälla judiska och kristna familjer. Ska barn tvångsomhändertas för att deras föräldrar tillåter dem att gå i kyrkan? Har KD i Umeå ens reflekterat över frågan vad som händer om muslimska föräldrar inte vågar uppfostra sina barn till hederliga och laglydiga medborgare? Jag påstår att det är just detta undergrävande av föräldra-auktoriteten inom muslimska familjer, som gör att muslimska ungdomar dras till extrema jihadistiska rörelser.

    Jag Hägglund tillhör en extrem kommunistisk rörelse, som söker konfrontation och förespråkar väpnat uppror mot det demokratiska, västerländska samhället. Det förvånar mig att moderater och kristdemokrater stödjer denna rörelse, som Jan Hägglund tillhör en gren av. Blev du förd bakom ljuset av Hägglunds stöd för ditt krav på ett särskilt rum för rituell tvagning av avlidna muslimer? Varför ska de inte ha rätt till religionsfrihet även medan de lever? Påminner om talesättet bland vita nybyggare ”En död indian är en bra indian”.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.