Edward Riedl (M)

Sänkt moms för cykelreperationer

Miljöpartiets partiledare Åsa Romson lanserade under miljöpartiets dag ett förslag om sänkt moms på cykelreperationer. I sak har jag förvisso inget emot detta. Däremot förundras jag över hur detta skarpa förslag skulle vara särskilt betydelsefullt för landsbygden vilket hon försökte påskina. De flesta jag vet som bor en bit utanför städerna änvänder sig av bil och ibland kollektiva transporter när det är möjligt. Mycket sällan är cykeln det viktigaste transportslaget för människor på landsbygden.

Edward Riedl (M).

Etiketter:

6 kommentarer

  1. John

    Men om ni arbetarpartiet M- skulle ta och öka avdraget för dom arbetare som tar jobb utanför länsgränsen så skulle det vara mera trovärdigt att ni tillhör ett arbetarparti. Men så är inte fallet . Bara politiskt svammel. Har inte hört någon från arbetarpartiet M- lagt förslaget om höjt bilavdrag. När får vi höjt avdrag för våra arbetsresor? Svara ärligt annars , låt bli.

  2. lf

    Ja, det var ju en taskspark till miljöpartiet,vad har du kommit med förslag för att rädda glesbygden.Nu har du möjligheten att komma med förslag som är till fördel för glesbygden.Nu verkar ju du enbart som Umepolitiker men du en riksdagsman för hela länet.
    Du kan ju aldrig få sympatier från hela länet.

  3. Uffe N

    Jag tycker inte sänkt moms på cykelreparationer är en bra idé. Inte för att jag tycker det är dyrt att få cykeln lagad, utan för att jag tycker att momsregler riskerar att bli en svårgenomtränglig röra som ingen (i värsta fall inte ens myndigheterna) egentligen begriper sig på.

    Om nu momsen på något skall sänkas, sänk då momsen generellt. Och låt det vara samma momssats på allt. Då blir reglerna enkla, (förhoppningsvis) begripliga och man slipper kniviga gränsfall.

    Vad gäller just sänkt moms på cykelreparationer är min första tanke att det är något som kommer att gynna storstadsborna, för de som bor i glesbygden har för långt dit de skall för att cykla.

    I värsta fall är det dessutom så att vägarna inte är cykelvänliga: det är en enorm skillnad att köra över ett gupp i bil eller cykel. Gupp som knappt känns med bil kan kännas i hela kroppen med cykel.

    Och om inte guppen i vägarna är nog för att avskräcka en cyklist så kan vägarnas bredd (eller avsaknad av bredd…) göra det: det är inte kul att cykla på en väg där man riskerar att bli omkörd av en buss/långtradare på en meters avstånd.

    Till råga på allt så är det väldigt svårt att cykla annat än sommartid här uppe. I tätorterna går det säkert, om man håller sig till de vanligaste cykelstråken, men om man bor i någon by utanför tätorten och skall in till densamma kanske det enda fungerande alternativet är bil.

    För att felcitera militären: tänk om, tänk rätt.

  4. Edward Riedl

    Svar till John (2012-07-03 20:55)
    Dessvärre har vi inte sådana förslag som du efterfrågar. Jag delar dock din uppfattning i sakfrågan. Däremot står inte mitt parti, eller något annat parti, bakom detta.

  5. Edward Riedl

    Svar till lf (2012-07-03 21:31)
    Jag har kommit med en del förslag som kraftigt skulle förbättra förutsättningarna för människor i glesbygden. Dock har aldrig tanken på att billigare cykelreperationer skulle vara avgörande för glesbygden föresvävat mig.

  6. Edward Riedl

    Svar till Uffe N (2012-07-03 23:33)
    Det finns ibland skäl som ibland väger tyngre och gör att vi differentierar momssatser med de negativa effekter det har på överskådligheten.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.