Edward Riedl (M)

Kultursnobberiet – Del 2

Igår bloggade jag om det jag uppfattar som kultursnobberi från de som utgör Umeås kulturelit, kulturskribenterna själva. Varken i det här eller det förra inlägget skrev jag att jag tycker alla delar av invigningen var som jag personligen hade önskat. Det var lite för många tal, för lite fart från början och lite för mycket fokus på det samiska. Samtidigt fanns det sådant som var riktigt bra som Dansakademin och de där roliga helikoptrarna. Men jag reagerade mer på hur kulturskribenterna skrev om invigningen. En av kulturskribenterna som gick på middagen kände sig enligt sin egen krönika som ett alibi för de etablerade när han gjorde det. Det är ett ständigt behov av kultureliten att framställa sig i underläge mot det etablerade. Dock lite oklart vad detta är ibland.

 

Anahita Ghazinezam som skriver i VK verkar dock veta vilka dessa etablerade är. Enligt hennes pressutskick inför den av henne anordnade demonstrationen var de som befann sig på kulturhuvudstadsårets invigningsmiddag inga mindre än, och jag citerar: ”Kl. 19.30 har Kulturhuvudstad ordnat en grisfest åt mogulerna och direktörerna, åderlåtarna och vampyrerna.” Slut citat. 

 

Igår bloggade jag om att jag inte uppfattar Anahita som någon underdog utan tvärtom som en del i kultureliten. Läs gärna bloggen här. Det Anahita reagerar på i min blogg är inte mitt påstående om att hon faktiskt är en del av kultureliten som har väldigt stort medialt utrymme att torgföra sina åsikter. Hon reagerar istället på att jag också skrev att hon var välbetald. Det var det som retade upp Anahita.

 

Anahita tillhör den del av kultureliten som tycker sig kunna säga vad som helst till vem som helst när som helst. Om hon är välbetald eller inte känns inte som den stora frågan för min del även om det verkar vara det hon själv hakade upp sig på. Min poäng är att hon är en del av kultureliten med större möjligheter än de flesta att göra sin röst hörd kring de här frågorna. Hon är en maktperson på kulturområdet lokalt. Hennes demonstration och försök att vara underdog på kulturområdet känns därför inte riktigt äkta. Hon är, vare sig hon vill eller inte, en stor del av den kulturelit hon demonstrerade emot. Kanske är det känsligt att påpeka just det?

 

Edward Riedl (M).

 

 

Etiketter: , , , , , , ,

30 kommentarer

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Enligt dig själv demonstrerade du emot grisfesten åt mogulerna och direktörerna, åderlåtarna och vampyrerna. Du får gärna utveckla vilka det är du menar att du demonstrerade emot ifall jag misstolkade dig.

  1. Kalle

    Men seriöst vad fan, det är ju ingen som klagar på någon ”kulturelit”. Vad fan nu det är. Den enda makt några jävla frilansare sitter på är ju den vi annat folk ger dem när vi håller med och typ dyker upp på en demonstration eller nått. Vi får vår makt tillsammans – till skillnad från den elit det klagas på – eliten som du tillhör.

    Nämligen de som faktiskt kan bestämma att köra över halva stan och slänga miljoner på att göra om hela ume till en jävla turistfälla med gated communities på galleriors tak.

    Sen kommer du och snackar om ”eliter” med typ en kolumn i VK då och då OCH kollar ”eliten” för rik. Ska du säga herr riksdagsman, du om någon är ju sveriges elit. Sorgligt men sant.

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Ditt sätt att beskriva aktivistbeteende som demokratiskt på det sätt du gör får det att rysa i mig. Jag är folkvald för ett parti som tillsammans med andra bär regeringsmakten. Det gör vi för att människor i fria och allmänna val röstat fram oss.

      När du skriver: ”Vi får vår makt tillsammans – till skillnad från den elit det klagas på – eliten som du tillhör”. Så hör jag de antidemokratiska undertonerna.

  2. Madeleine Eriksson

    Jag känner inte Anahita Ghazinezam men det ligger i sakens natur att de människor som retar makten är personer som skaffat sig en plattform och kan göra sin röst hörd. Det som är tydligt i Anahitas fall är att hon på olika sätt gör sin röst hörd, men mer än det, hon retar den politiska och ekonomiska makteliten genom att ställa grundläggande rättvisefrågor om resursfördelning och demokrati. Detta är väl fantastiskt! Och hon gör det genom den plattform hon kämpat sig till, alltså, hon reser frågor som är väldigt angelägna för människor utan plattform och makt. Och jag tror hon får ganska dåligt betalt till på köpet, och står och fryser i en demonstration tillsammans med en handfull andra idealister medan hundratals människor med självklara maktpositioner passerar förbi för ytterligare en gratis måltid. Detta kallar jag beundransvärt och äkta – och att använda det inflytande man har på rätt sätt.

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Jag ifrågasätter inte hennes rätt att reta makten bäst hon vill. Det ska hon givetvis fortsätta göra. Men på samma sätt måste andra få reagera på det hon skriver och gör.

  3. Johan

    Allvarligt talat Edward… 1) KulturELIT? På basis av att vara skribent på en lokaltidning? Du saknar ju känsla för proportioner för att uttrycka saken milt. 2) Vilken typ av stämning hade krävts för att du skulle vara nöjd med invigningen? Att samtliga 118 000 kommuninnevånare slöt upp med ett glatt humör? Att kulturskribenterna tappade upp ett varmt bad av superlativ som ansvariga politiker kunde värma sig i? 3. Du blir stött över att förknippas med ord som mogul och grisfest och det är väl begripligt. Men nu när vi vet att du känner dig kränkt och orättvist behandlad kan vi väl gå vidare och diskutera sakfrågorna? Anahita, som jag (tyvärr) inte känner personligen, är en av hundratals Umeåbor som enligt skolboksexemplet på demokratiska medborgare nogrannt studerat och väckt en diskussion om den serie beslut och processer som lett fram till kulturhuvudstadsåret. Det har utmynnat i en saklig kritik mot bristfälligt medborgerligt inflytande, olämplig inblandning av aktörer inom det lokala näringslivet, gentrifiering till följd av klubbade översiktsplaner för stadsomvandlingen som pågår osv. Mot den bakgrunden kan du kanske själv förstå frustrationen och ilskan som uppstår när du och många av dina politikerkompisar avfärdar kritiken som gnäll från en ”kulturelit” och väljer att fokusera på vad enskilda personer inom denna rörelse får sin inkomst ifrån.

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Min poäng är inte hennes lön även om den verkar vara väldigt intressant att kommentera. Jag ifrågasätter inte heller hennes självklara rätt att göra sin röst hörd. Men jag menar att hon som en del i kultureliten lokalt faktiskt har bättre möjligheter än de flesta andra att faktiskt göra sin röst hörd.

      • Johan

        Ja det där var ju inte mycket till svar och du visar inga tecken på att vilja gå vidare och diskutera de politiska frågor som konflikterna och kritiken kring kulturhuvudstadsåret bottnar i. Det blir ju överhuvudtaget fånigt med snacket om att andra ”måste få reagera på det hon skriver och gör”. Vem vill ta ifrån dig den rätten? Problemets kärna är att den politikerklick som du ingår i kritiseras på en rad mycket konkreta punkter och att du istället för att ta de frågorna på allvar diskvalificerar en av kritikerna på grund av hennes position (eller ordval) istället för att fokusera på vad hon (och andra) faktiskt säger. Det är inte seriöst. Men på pluskontot så tror jag faktiskt att dina utspel väcker folks engagemang ytterligare så det för kanske något gott med sig.

  4. N-O

    Det finns en saga som heter ”Kejsarens nya kläder” som påminner om detta .
    Vem är kejsaren och vem är den lilla flickan som vågade säga sanningen tror du ???

  5. Erik Jonsson

    Först och främst, tack för att du läser det jag skriver. Ibland vet man inte om ens tankar och idéer når ut, men det hör ju också till kulturarbetarens ständigt ovissa vardag. Att de finns de som inte håller med mig är jag också medveten om, dock brukar eventuella belackare försöka formulera ett svar baserat på texten ifråga. De gånger folk har valt att generalisera kring min ekonomiska situation, eller grupperat ihop mig med någon slags ”kulturelit”, har det varit i sammanhang som Flashback och Avpixlat. Där, som här, genom att befästa ett vi-och-dom-förhållande, samt med ambitionen att måla upp motståndarna som en inflytelserik och homogen grupp som härskar och söndrar bakom kulisserna.
    För egen del kunde jag inte bry mig mindre om det är riksdagsledamoten som författar motioner eller frilansaren som skriver krönikor i lokaltidningen som befinner sig i underläge. Jag tycker att det viktigaste att debatten är öppen, ärlig och inriktad på sakfrågor. Med min krönika ville jag föra en debatt om vad det är för kulturstad Umeås styrande marknadsför, vilka köpare de riktat in sig på samt vilka mandat de har fått att saluföra staden på detta vis – under en sluten middag. Även om frågeställningen inte nådde hela vägen fram till dig är det vad jag är intresserad av att prata om fortsättningsvis, skulle du svara. Plumpa påhopp är mindre engagerande.
    Och apropå på det måste jag be dig fundera över hur olustigt det ser ut när du går igång mot mina kollegor på Västerbottens-Kuriren, på fulla cylindrar och i blogginlägg efter blogginlägg. Det är valår i år, Riedl, så ta en stund till att tänka på hur du framställer dig själv och ditt parti. Fundera också på vilka journalisterna de facto företräder, samt vilken som är deras uppgift.
    Med hopp om en fortsatt god ton.
    /Erik

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Jag och många andra läser givetvis det du och dina kollegor skriver. Däremot är jag osäker på om du verkligen läst det som jag skriver utifrån ditt inlägg här. Jag har aldrig kommenterat din ekonomiska situation vilket du verkar tro. Däremot reagerade jag, vilket du kan läsa i min blogg, över att du hade ett sådant starkt behov av att distansera dig från de övriga som var på samma invigningsmiddag som du. Min poäng är att ni som kulturskribenter har ett större inflytande än vad ni vill ge sken av. Ni är en del av den lokala kultureliten som mer än de flesta andra har möjligheten att göra era röster hörda.

      Jag blir faktiskt väldigt bekymmrad över slutet på ditt inlägg. Menar du på fullt allvar att inga utomstående ska få reagera på det ni skriver och gör? Berätta också gärna för mig vilka du menar att journalisterna företräder. Det du skriver i slutet ser verkligen ut som ett förtäckt hot. Jag antar att du bara utryckt dig klumpigt. Men det ser inget bra ut.

      Sedan hoppas jag precis som dig på en fortsatt god ton. Men det innebär inte att jag kommer att vara tyst om jag inte håller med eller reagerar på något.

      • Erik Jonsson

        Jag försökte läsa ditt inlägg noga, och svara minst lika tydligt. Återigen, tycks det dock som att vi talar förbi varandra. Kommentaren ”De gånger folk har valt att generalisera kring min ekonomiska situation, eller grupperat ihop mig med någon slags ’kulturelit’, har det varit i sammanhang som Flashback och Avpixlat”, syftade till hur du valt att styra hela diskussionen om makt och representation i Umeå – från och med ditt första blogginlägg – till att det är kulturarbetarna som sitter på såväl inflytandet som de ekonomiska resurserna (jo, jag har noterat att du inte längre vill återknyta till ditt påstående att Anahita Ghazinezam är välbetald).
        Det viktiga är att jag tycker att du har fel. Kulturelit är ett vagt definierat begrepp och min erfarenhet är att det ofta används i sammanhang där man försöker förringa andras åsikter. De människor jag föreställer mig att du åsyftar är kanske Umeås kulturarbetare? För istället för en elit går det att tala om en stark tradition av motstånd, ifrågasättande utspritt på en massa kreativa och kunniga individer. Det som av vissa kan ses som elitistiskt i sammanhanget är kanske att de dessutom besitter en massa kunnande inom de fält de arbetar inom eller är satta att granska?
        Lyckas dessa till exempel resa en fråga i tidningen så har de endera lyckats med sina jobb som journalister eller som medborgare, men det betyder inte att vi med självklarhet påverkar de politiska besluten som tas i en stad. Det gör till syvende och sist politikerna.
        Du bollar tillbaka min fråga om vilka journalister, skribenter och krönikörer företräder och vilken deras uppgift är och, om jag förstått det rätt, med anklagelser om hot(?). Skribenterna har till uppgift att granska de ledande, och detta för läsarna skull (ergo invånarna i en stad). Ifall ingen känner sig representerad av skribenterna, eller intresserad av deras perspektiv, står de snart utan arbete.
        Jag noterar också att du är fortsatt ointresserad av att tala om sakfrågorna.

        • Edward Riedl (inläggsförfattare)

          Jag har frågat ett flertal personer kring det du skriver i slutet av din första kommentar. Samtliga gör tolkningen att du vill förmedla att jag bör passa mig inför valet eftersom det är du och dina vänner som sköter nyhetsbevakningen. Eftersom jag förutsätter att det inte var så du menade så uppmärksammade jag dig vänligt om detta. Jag antar att du bara i all hast uttryckte dig klumpigt även om jag har lite svårt att förstå vad det var du ville förmedla med dessa rader.

          För mig är inte lönefrågan det intressanta i den här diskussionen utan er förhållandevis stora makt vilket du själv ger uttryck för att ni faktiskt har. Det är för mig sakfrågan.

          • Erik Jonsson

            Eftersom att du är politiker antar jag att du är intresserad av hur den allmänna opinionen uppfattar dig? Många fördömer ditt utspel, genom att kommentera det här i din blogg eller på sociala medier, och det är folk från hela höger-vänster-skalan med mer eller mindre stort kulturintresse. Kort sagt rör du dig just nu utanför ditt kompetensområde, och bör nog vara lite försiktig med att dra allt för snabba slutsatser kring de som arbetar häcken av sig för kulturen i Umeå. Detta var vad jag avsåg med min kommentar, inget annat. För själv har jag inget att göra med bevakning av valet. Mitt arbete är att recensera böcker och föreställningar samt rapportera kring kulturen i Umeå. Såg, här i din blogg, att du gjorde studiebesök på VK förra veckan och att du därefter kunde relatera till tidningens demokratiska uppdrag. Kanske såg du också att det där fanns olika skribenter som arbetade på olika redaktioner? Så är det i vilket fall.

            Hur som helst, det är djupt problematiskt att jag måste förtydliga varje rad i mina kommentar, en-två gånger. För att fortsätta på det spåret uttrycker jag alltså att makten en lokal kulturskribent har är försumbar i jämförelse med en riksdagsledamots, inget annat. Kulturskribenter kan lyfta fram problem och ställa frågor som ligger i tiden. Deras uppgift är rättare sagt att snappa och ge ord åt åsikter som redan finns befästa hos läsarna.

            Jag tror nog att du egentligen förstår allt detta, men att du desperat försöker klamra dig fast vid din huvudtes trots att du halkat av banan för länge sedan. Det är synd för vi har en del verkligt viktiga frågor att tala om i den här staden.

  6. Jan Erik

    Bra att Edward Riedl utvecklar sin kritik och rakryggat svarar på alla frågor som ställs i detta konstkrig. Det är verkligen inte alla som gör på det viset.

    • Hargulf

      Hahaha,nä verkligen inte. Väntar ivrigt på att en(1) enda (1) politiker ska ta ansvar för de beslut de fattat och vilka konsekvenser de får. Misstänker dock att så inte kommer att ske.

  7. Bob

    Kul att man kan helt ignorera kritik om att man gissat/ljugit hejvilt om folk genom att bara upprepa ”det var inte huvudpoängen i mitt inlägg, men det var tydligen intressant att diskutera”.

    Ska testa: visste ni, bloggläsare, att Edward Riedl inte bara är moderat politiker, utan även Sovjetkommunist?

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Det intressanta är maktperspektivet för min del. Sedan förstår jag intresset hos vissa att prata om annat hellre än det.

      • Bob

        Goddag yxskaft! Det tolkar jag som att du tycker det är helt okej att ljuga ihop/gissa saker om folk, så länge man själv tycker att nåt annat är ”kärnfrågan”. Ganska ryggradslöst att inte ens kunna bjuda på en ursäkt när du uppenbarligen har helt fel.

    • Edward Riedl (inläggsförfattare)

      Hela ditt språkbruk och agerande menar jag visar på just det. Men du har i själva verket ett mycket större inflytande än de flesta andra på just kulturdebatten. Det är min poäng och det jag reagerade på. Sedan står det dig och andra fritt att bemöta det eller försöka prata om annat.

  8. Edward Riedl (inläggsförfattare)

    Svar till Erik Jonsson:

    Av någon anledning går det inte att svara under din senaste kommentar. Så jag skriver här istället.

    Din syn att jag är utanför mitt kompetensområde när jag har synpunkter på kulturdebatten visar med all önskvärd tydlighet det som är min huvudpoäng.

    • Erik Jonsson

      Med all önskvärd tydlighet? Not so much. Förklara gärna vilken motsvarande kompetens du har inom kulturområdet, så lovar jag att vila på hanen. Förklara varför en politiker som du anser sig vara nog bevandrad att uttala sig inom området kultur, utan faktiskt utbildning. Jag har sex års studier och sju års arbetslivserfarenhet. Skulle du även stövla in på en läkares kontor och börja sätta diagnoser mot dennes vilja bara för att du kände dig plötsligt kränkt och oförrättad?

  9. Erik

    1) Person X skriver offentligt bl.a. att ett antal människor är vampyrer och åderlåtare.
    2) Person Y ifrågasätter X.
    3) Åsiktsfränder till X blir upprörda och menar att Y har kränkt X.

    Det kan tyckas som dubbelmoral, men så uppfattar ju inte kretsen kring X det hela. Hur ska vi förstå det?
    X m.fl. tycker alltid att de slår uppåt, ideologiskt känner dem att det ger dem legitimitet.
    De grupperar in alla människor i ideologiska hierarkier, sen kommer den typ av angrepp vi sett.
    Deras maktanalyser är tillräckligt flexibla för att kunna definiera om människor efter behov, vips är man i en ”åderlåtande” kategori om man gjort fel ställningstagande.
    Om de skulle inse att de själva representerar grupperingar som har stor makt skulle deras självutnämnda legitimitet försvinna, så den typen av uppriktighet kommer vi aldrig att få se…

    Eller får vi? – Vem blir först inom kultureliten att erkänna att de är en av de starkaste grupperna i en sådan kollektivistisk maktanalys?

  10. Anahita Ghazinezam

    ”Hela ditt språkbruk och agerande menar jag visar på just det.”
    Jag har inget behov att positionera mig som underdog, varken genom språkbruk eller med ett agerande. Ditt tolkningsföreträde av mitt agerande är reserverat dig och det är få personer som förstår hur du resonerar.
    Jag anordnade en demonstration utanför ett VIP-fest där många makthavare var inbjudna, däribland du. Och makt – det är inte en krönika i lokaltidningen var fjärde vecka. Makt – det är att kunna skriva en motion och i förlängningen kunna ändra Sveriges rikes lag. Men jag byter gärna både lön och inflytande med dig. Frågan är: skulle du vilja byta med mig?

    ”Men du har i själva verket ett mycket större inflytande än de flesta andra på just kulturdebatten”.
    Självklart använder jag det lilla inflytande jag har – i kulturdebatten. Vilket – och här spekulerar jag – k a n s k e inte är den glaciär som omdanar Sverige årligen. Jag ordnade en demonstration och stod med åtta andra utomhus utanför VIP-festen där du och ett hundratal andra var inbjudna och mumsade biff. Men inte var det synd om oss. Vi hade väldigt roligt och skrattade gott. Det var riktigt trevliga poliser där också.

    Att du ”reagerar” på att jag har yttrandefrihet är ju lite anmärkningsvärt. Kultur och konst har varit demokratins främsta verktyg, med vilka maktstrukturer och konsensus ifrågasatts och debatterats.
    Segregering och gentrifiering är inte hållbart, och Richard Floridas kreativa klass som motor i hållbar samhällsutveckling, det tror inte ens Richard Florida längre på. Nästan ingen förstår sig på kulturdriven tillväxt, vad det är och vad det betyder, men ändå så är alla politiker märkligt överens om att det är målsättningen för samhällsplaneringen. Självklart protesterar jag då mot kulturdriven tillväxt, då jag har läst forskning och studier som visar hur kulturdriven tillväxt har påverkat arbetsrätt och bostadsutveckling i ett samhälle.

    Summa summarum:

    Jag flytt int.
    Och jag lyd int.

    hälsningar / kulturarbetaren Anahita

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.