Publiksnitt bortamatcher i SSL-herr

Det förekommer emellanåt diskussioner på Twitter om huruvida intresset för innebandy växer genom sättet olika lag spelar innebandy på. Själv kan jag uppleva att diskussionen är alldeles för avgränsad, det vill säga, alldeles för få faktorer vägs in i resonemanget, även om en typisk spelstil givetvis kan påverka hur sporten upplevs av olika personer utifrån vad varje individ subjektivt uppskattar eller inte uppskattar. Vad gäller innebandy är i vart fall tanken att fartfylld innebandy är roligare än långsam försiktig innebandy. Få kommer nog att argumentera emot.

Det som gett upphov till att jag skriver detta inlägg handlar dock om att diskussionerna inte sällan leder till att kritik riktas mot Dalen och övergripande handlar kritiken om att Dalens sätt att spela tajt, defensiv innebandy utan att ta risker medför att färre vill titta på innebandy.

Så kan det mycket väl vara, men som jag skrev ovan upplever jag att detta endast är en faktor som vägs in, medan andra viktiga faktorer sällan tas upp i sammanhanget. Visst, de kanske diskuteras på andra ställen och i andra sammanhang, men det jag är intresserad av är vad det är som lockar folk att titta på innebandy och vad klubbarna gör bra, eller mindre bra för detta ändamål.

Jag tänkte därför börja med att visa det aktuella genomsnittet åskådare som tittar på hemmamatcherna för respektive lag i svenska superligan (SSL) på herrsidan.

Jag tänker att ett högt genomsnitt på denna lista talar för att föreningen arbetar hårt och gör ett bra jobb med att väcka intresse och locka folk till matcherna. Det är inte bara en fråga om att marknadsföra det egna laget, utan även att marknadsföra motståndarlaget – varför ska jag som åskådare välja att se just DENNA match? Vissa lag gör ett fantastiskt jobb med detta, upplever jag.

 

Publikliga hemmamatcher – Svenska Superligan Herr (hämtad från innebandy.se)
Plac.     Lag     Publiksnitt
1.     IBF Falun     1 505
2.     IBK Dalen     1 372
3.     Storvreta IBK     1 327
4.     FC Helsingborg     1 073
5.     Mullsjö AIS     1 041
6.     Växjö IBK     977
7.     Warberg IC     896
8.     IK Sirius IBK     801
9.     AIK IBF     692
10.     Karlstad IBF  690
11.     Team Thorengruppen SK     653
12.     Höllvikens IBF     651
13.     Linköping IBK     588
14.     Pixbo Wallenstam IBK     562

 

Vidare har jag dock roat mig med att själv räkna ihop varje lags publiksnitt under bortamatcherna som varit hittills och fått följande siffror:

 

Publikliga bortamatcher – Svenska Superligan Herr

1. Storvreta 1140
2. Falun 1075
3. Helsingborg 971
4. Thorengruppen 963
5. Växjö 955
6. Pixbo 953
7. Sirius 927
8. Höllviken 916
9. Warberg 881
10. Mullsjö 871
11. Linköping 846
12. AIK 839
13. Dalen 820
14. Karlstad 777

 

Ett annat sätt att mäta på

Jag har även mestadels för skojs skull gjort en jämförelse där publiksiffran för varje bortamatch jämförts med hemmalagets aktuella publikgenomsnitt sett över hela säsongen. Om publiksiffrorna en bortamatch överstigit hemmalagets aktuella publikgenomsnitt över säsongen har bortalaget fått ett plus. Om antalet åskådare på plats understigit detta snitt har i stället ett minus utdelats.

Detta ger en lite annorlunda ranking, dock med märkbart större brister än ovannämnda lista eftersom ett minus kan betyda att antalet åskådare var exempelvis 1 person lägre än hemmagenomsnittet utan att någon närmare hänsyn till detta tas. Ett minus är ett minus oavsett. Nå, ni förstår, men det är mest för skojs skull jag slänger in detta här också! Det kan dock tala för eller emot att ovannämnda genomsnitt berott på en eller flera derbymatcher, m.m. vilkas höga snitt dragit upp genomsnittet markant.

1. Falun
2. Storvreta
3. Warberg
4. Helsingborg
5. Sirius
6. AIK / Pixbo (delad plats)
7. Karlstad
8. Växjö
9. Höllviken
10. Mullsjö
11. Linköping / Thorengruppen (delad plats)
13. Dalen

 

Vad säger dessa siffror?

Själv kan jag känna att det är svårt att dra konkreta slutsatser utifrån dessa siffror, det finns en hel mängd olika faktorer som kan spela in och jag har inte koll på alla dessa. Några jag tänker på är dock exempelvis:

 

Derbymatcher?

Dessa lockar mycket mer folk och har höjt många av publiksnitten för lagen när jag sammanställde genomsnittet för bortamatcher. Det innebär förstås också att vissa lag som har byggt upp en god derbykänsla, samt geografiskt läge, historik mellan klubbarna, med mera, också kan få bättre (eller sämre) siffror av just detta. Derbyn är alltså ett bra sätt att höja intresset – något som också serieupplägget försöker fånga upp genom att prova derbygrupper.

Hur långt bort spelas bortamatchen?

Geografiskt läge spelar inte bara in i möjligheten till att skapa derbykänsla, det påverkar också bortalagets förutsättningar för att få med sig någon del av den egna publiken även på bortamatcherna.

Vilken dag?

Har det varit fråga om en veckodagsmatch eller helgmatch? Fler åskådare lockas generellt till helgmatcherna.

Marknadsföring av matchen

Hur har matcherna marknadsförts? Eventuella evenemang? Gratis inträde? Det kan locka publik, något flera klubbar arbetat med denna säsong och något som jag tror gjort att vissa matcher fått riktigt fina siffror, vilka kanske aldrig varit möjliga utan hårt arbete kring dessa bitar. Det blir också en fråga om vilka matcher som specifikt väljs för de olika evenemangen. Väljer man gratis inträde när matchen avser möte med ett lag som historiskt sett lockar mindre publik – eller väljer man i stället att marknadsföra detta i samband med att favoriter kommer på besök?

Mediabevakning

Hur beskrivs lagen i medierna? Ett lag som får mycket publicitet lockar kanske fler åskådare än ett ”osynligt” lag. Här blir det förstås viktigt med profiler i lagen, även motståndarlagen, något SSL.se börjat arbeta med och något vissa klubbar är ganska duktiga på att göra. Jag minns bland annat att jag läst en del sådant på AIK:s hemsida med positiva känslor.

Särskilt viktiga matcher?

Har matcherna som spelats varit särskilt viktiga matcher? 6-poängsmatcher? Det är exempelvis inte en slump att publiksnitten ökar ju längre säsongen löper och att lagen i botten av tabellen får märkbart högre siffror när de möts sinsemellan än när de möter vissa andra lag.

 

Ja, det finns säkert massa faktorer jag inte tänker på att nämna här. Lagens spelstil tänker säkert vissa. Jag tänker att siffrorna visserligen inte ger svar på särskilt många frågor, men de ger en viss uppskattning över vilka lag som generellt lockar publiken till hallarna och vilka lag som har svårare för att göra just detta. Vad det beror på exakt lämnar jag osagt, eftersom jag inte har någon aning, men jag tänker att det kan vara en blandning av en mängd olika faktorer där spelstil absolut kan vara en av dem, men knappast lär vara den enda faktorn som spelar in.

 

Varför skriver jag detta inlägg?

Jag skriver bland annat detta inlägg därför att jag personligen inte tror att vi gör innebandyn någon tjänst genom att lyfta fram exempelvis en klubbs val av spelstil som den huvudsakliga anledningen att publiksnittet inom innebandyn minskar. Att stärka en negativ bild av vissa klubbar får nog dessvärre snarare motsatt effekt. I stället för att enbart fokusera på andra lags brister bör de som har möjlighet att påverka lägga fokus på hur man kan arbeta för att föra innebandyn framåt i stället.

Vill man som oberoende person uttrycka sin åsikt om att Dalens spelstil är urtråkig att titta på är det förstås helt okej. Vi måste få ge uttryck för våra upplevelser och så länge diskussionerna förs konstruktivt och i rätt riktning är även detta av godo för sporten. Vi måste få tycka olika! Dalen kanske dessutom behöver tända till och våga spela mer offensivt, eller väljer kanske å andra sidan att inte göra det därför att de tror starkt på idén om det tajta försvaret. Det är dock inte huvudfrågan i mitt inlägg.

Det känns däremot desto mer beklämmande när innebandyprofiler (involverade i innebandy på ett sätt vi åskådare sällan är) lägger fokus på att uttrycka sig negativt om andra lag eller domare (vilka får obefogat hård kritik allt för ofta..), snarare än på att hitta alternativ och lösningar för att föra innebandyn framåt.

 

Jag vill dock ge ett positivt exempel över hur SSL.se marknadsförde matcherna mellan Falun och Dalen:

”Ligans offensivt starkaste lag möter det lag som släppt in minst mål i SSL. Vilka lyckas bäst med sin spelidé?” – eller något i den stilen. Syftet är förstås att försöka väcka intresse och jag gillar det.

Bra SSL.se! Och uppenbarligen bra jobbat Falun också – som lyckades locka dit 1332 personer trots att ”SSL:s tråkigaste lag” (enl. Jonas Gustavssons enkät) var på besök.

 

Föra innebandyn framåt

Vare sig vi hejar på sköna Wibax Patriots herrar i Piteå, eller skickliga Endres damer nere på Gotland, vill vi nog alla samma sak: att innebandyn ska växa och få det erkännande denna underbara sport förtjänar. För att det ska vara möjligt krävs publicitet och popularitet i olika sammanhang och ett ganska självklart sådant är förstås att folk tar sig ner och kikar på matchern i arenor, hallar och gympasalar. Lyft fram profiler och hitta sätt att höja upplevelsen innebandy, både på och utanför planen!

Det är rimligen också denna passion för sporten som driver folk till att uttrycka sina tankar, känslor och åsikter om hur det ska gå till. Tyckande är förstås subjektivt och medför att åsikterna ofta ger uttryck för olika upplevelser av samma sak, vilket är för det mesta positivt. Utan att analysera, spekulera och vrida och vända på saker och ting är det lätt att stanna upp och sluta utvecklas. Framför allt är det dock viktigt att rikta blickarna mot ett gemensamt mål – att väcka intresset hos alla de som ännu inte förstått hur fantastisk innebandyn faktiskt är.

 

En kommentar

  1. Pingback: Publikgenomsnitten SSL(herr) – hemma och borta | Kämpa Dalen!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.