Finns ingen ersättning för bensinen

Maud Olofsson uttalade sig med anledning av de höga bensinpriset. Hon sade att det vi måste göra är att övergå till alternativa drivmedel.

Problemet är bara att det går inte.

Av hela transportsektorns energianvändning är ca 2% el (tågen) och 2% gas och etanol, sammanlagt 4% förnyelsebara bränslen (om vi antar att all gas är biogas och all el inte kommer från kolkraftverk i tyskland (inget av dessa antaganden är dock sant)). Resten är olja.

För att då ersätta ca 4% av oljan så måste de alternativa drivmedlen öka med 100%. Detta är inte rimligt!

Det enda rimliga alternativet för att använda mindre olja är att köra mindre!

Då detta gäller även för lastbilar/båtar/flyg så får det ju en stor påverkan på vår ekonomi. Saker blir dyrare att frakta, med prisökningar som följd. Får vi då en snabb ökning av oljepriset, så får vi snabbt ökade kostnader för transporter, vilket ger snabbt ökande kostnader för allt som kräver transporter – dvs allt! Detta är mycket påfrestande för vår ekonomi!

 

Källa:

ÅF – energifaktaboken.

 

Etiketter: , , ,

6 kommentarer

  1. Nisse

    Sverige är avlångt, något som innebär stort behov av transporter, inte minst ifall vi vill att hela landet ska blomstra. Sannolikt, kommer inre norrland att avfolkas och arbetskraften bestå möjligen av veckopendlare från andra delar av landet.

  2. Erik Marklund

    Svar till Nisse (2011-03-06 10:28)
    Därför så kommer tågtransporter vara viktiga i framtiden. Ett bygge av norrbottninabanan, upprustning och elektrifiering av tvärbanorna och inlandsbanan är viktiga steg för att säkra transporterna norra sverige mot ökande oljepriser.
    Att anta att det finns billig bensin och diesel om 20 (10?, 5???) år har jag anledning att tro att det är att anta för mycket.

  3. Nisse

    Tågtrafik är ineffektivt och innebär kostsam infrastruktur. Vilka är det som förespråkar en ev. norrbotniabana, jo särintressen, som aldrig själva skulle nyttja denamma. Nej, kommuniktaioner och transporter måste gå att lösa på andra sätt.

  4. Erik Marklund

    Svar till Nisse (2011-03-06 14:09)
    Om man studerar vilka alternativ vi har som inte kräver några fossila bränslen inser man att järnvägen är det vettigaste alternativet. Biodrivmedel är inte utbyggbara till den skala som behövs.
    Så som stomnät är järnvägen en stor del av lösningen, och till distributionsnätet kan man använda det tillgängliga biodrivmedlen.

    Sjöfarten är bland de mest effektiva transportsätten för långa transporter, sett per ton. Sen kan man tänka sig i framtiden att man går över till t.ex. fusionsdrift för fartyg när (om) det utvecklas.

  5. Nisse

    Järnväg är ingen nödvändighet för eldrift. Nyligen kom en rapport om eldrivna långtradare a la trådbuss. Kostnaden för bygge av kontaktledning mm är bara ett par procent av kostnaden före ett järnvägsspår, och därmed kostar en elektrifierad ”snålmotorväg” a la E4 Söderhamn bara en tredjedel/km av vad en järnväg kostar. Järnväg och biltrafik är i grunden inga konkurrenter, och man har i dag för höga tankar om tåg som en universallösning. Tåg är ett masstransportmedel, och järnväg alldeles för dyrt att satsa på för små och splittrade flöden. Kombitrafik löser t.ex. inte heller behovet av vägkapacitet då fjärrbilar på väg går på natten när vägarna är nästan tomma, medan vägarna behövs minst lika mycket som förr på rusningstid på dagarna för att det gods som transporterats på järnväg eller väg skall köras ut och hämtas in hos kunderna. Sen är sjöfarten inte alls så bra i fråga om energieffektivitet- det är bara bulk och tanksjöfart som har riktigt bra värden. Container har bara ca 2-4 ggr bättre energieffektivitet än lastbilar (hög fart, gods högt över vattenlinjen=mycket ballast behövs). Trailerfaärjor är ofta sämre än lastbilar, men i vissa fall ngt bättre om de går sakta och år riktigt stora. Bilfärjor (finlandsfärjor) och kryssningsfartyg är ännu sämre, kan jämföras med snåla personbilar, och järnvägsfärjor är sämst i klassen. Tågfärjorna Hälsingborg-Malmö var riktigt dåliga då de var stora fartyg men bara tog ca 300 ton gods i godsvagnar och gick tomma var tredje resa eftersom tågen kom i ”otakt”

  6. Erik Marklund

    Svar till Nisse (2011-03-06 18:59)
    Du har en poäng med investeringskostnaden för eldrift, det hade jag faktiskt inte tänkt på.
    Sen en sak som talar för tåg är att dom är ofta mycket säkrare än vägfordon. Sen kan snabbtåg ersätta en del av inrikesflyget.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.