Key Code Security = Skumraskföretag

Så historien om hur det gick när jag skulle säga upp min nyckelbricka hos Key Code Security

Jag har haft nyckelbricka där, men ville inte förlänga abonnemanget. 28 juli juli förra året får jag adresserad reklam från dem (mitt i semsestern alltså), för nånting, kommer inte ihåg vad det var. I det finstilta på baksidan framgår det att mitt abonnemang är på väg att förnyas och måste sägas upp minst en månad innan avtalets utgång. Jag kollar och ser att det skulle innebära uppsägning senast 10 aug. eftersom avtalet startades 10 september. Fortsätter att läsa det finstilta och ser att det behövs skriftlig uppsägning, exempelvis på mail. Jag skickar då ett mail till dem med uppsägning. 13 augusti kom fakturan trots det. Observera att fakturan skickas ut när det är försent att säga upp avtalet om man inte kommit ihåg det eller läst baksidan på reklamen. Jag blir såklart arg och ringer till dem. Efter 20 minuter telefonkö. ”Skickade du mailet 28 juli. Vi har inte läst mail så långt”. Jag häpnar eftersom det var två veckor sen, men han kollar att mitt mail kommit in och låter mig säga upp avtalet. Det jag då behövde göra är att skicka in brickan innan 10 september.

Flera problem alltså. De gömmer informationen om uppsägningstiden på baksidan av ett reklamblad. De skickar ut faktura trots att jag följt alla instruktioner för uppsägning. Man kan ju poängtera att abonnemangen löper årsvis, så det dröjer innan man får chansen att säga upp abonnemanget igen. Aldrig mera Key Code Security.

 

Etiketter: , , , ,

22 kommentarer

  1. Helena

    Hej!

    Det var verkligen tråkigt att höra dina negativa upplevelser.
    Till en början vill jag be om ursäkt för att Kundtjänst inte svarat dig när du har mailat in en uppsägning i tid. Det har varit semestertider och därför har de inte kunnat besvara mailen och behandla uppsägningar som de ska. Däremot så behöver du som du skriver inte betala fakturan om uppsägningen kom in i tid. Naturligtvis skulle du inte fått en faktura och vi ber om ursäkt för det.

    Sedan vill jag förtydliga för dig att vi inte skickar ut erbjudanden med villkor för Nyckelbricka på baksidan. Vi har en massa bra tjänster och dessa skickar vi ut erbjudanden om till våra befintliga kunder och då är det den tjänstens villkor som står på baksidan för att man ska veta tydligt vad man ingår för avtal.
    När du tackade ja till Nyckelbrickstjänsten stod de villkoren på fakturans baksida och de villkoren står också på aviseringen som skickas ut i god tid innan fakturan kommer. Aviseringen skickas alltså ut med god marginal så kunden ska kunna ta ställning till om de vill fortsätta med tjänsten eller ej. Då står det när kommande period börjar och det är alltså senast 1 månad innan man ska säga upp.
    Det framgår också klart och tydligt att det finns flera sätt att säga upp på. Antingen skriftligen via email eller brev, men man kan också ringa Kundtjänst direkt. Vid skriftlig uppsägning får man alltid en bekräftelse och säger man upp via telefon får man det om man begär det.

    På både fakturan och aviseringen står det också klart och tydligt att ”Då hyrestagaren säger upp avtalet är denne skyldig att återsända samtliga registrerade brickor”.

    Vi fakturerar årsvis då det inte är några jättesummor vi pratar om för en nyckelbricka. Vill man ha 1 st kostar det 69 kr för ett HELT ÅR och har man 4 st kostar det 199 kr för ett HELT ÅR.

    Jag kan garantera dig att vi inte är något skumrask-företag utan ett väldigt seriöst bolag som funnits sedan 1983 och har därmed 30 års erfarenhet av säkerhetstjänster. Branschen är strikt reglerad och Key Code följer de lagar och praxis som gäller för dessa områden i varje given situation.

    Ber återigen om ursäkt att du, trots att du sade upp i tid, fick en faktura och i detta fallet berodde det på semestertider.

    Vänliga hälsningar
    Key Code Security AB

    • Betraktaren X (inläggsförfattare)

      Först och främst vill jag tacka för svaret.

      Men vi är inte särskilt överens ändå. Såvitt jag kan komma på har jag aldrig varit med om att det varit försent att säga upp en tjänst när jag väl får en faktura på förlängning. Tjänster jag tänker på är till exempel försäkringar, tidningsprenumerationer eller olika typer av medlemsskap. I ert fall saknar det dessutom anledning att ha uppsägningstid. Har man skickat in sin bricka dagen innnan avtalsperioden löper ut borde det räcka. Sen tror jag att de flesta är rätt så överens med mig om att om man får ett adresserat erbjudande med förslag om att köpa fler tjänster /produkter så förväntar man sig inte att man på baksidan kommer att hitta avtalsdetaljer som är viktiga att man läser för att kunna säga upp avtalet i tid. Jag har aldrig påstått att ni bryter mot någon lag eller liknande, men tycker att era krav för att få säga upp sitt abonnemang och informationen om det är helt orimliga. Stöldskyddsföreningen har inte någon uppsägningstid till exempel, så mitt val är enkelt nu när jag ska förse mina barn med egna nycklar och jag alltså behöver nyckelbrickor igen.

    • Rain Richardsson

      Jag har skickat e-mail ringt och suttit i kö hur länge som helst spelar ingen roll om man svarar
      med knapptryckning för privat eller företag och fortsätter knapptryckandet så får man samma musik
      i öronen men finns det personal som arbetar?jag vill ha en ny nyckelbricka och kunna logga in på mina sidor ,försöker man med kundnummer så är det ogiltigt,vad håller ni på med
      Rain

  2. Helena

    Hej!

    Det finns många tjänster som fungerar så, el-avtal till exempel.
    Anledningen att vi har så är inte för att försöka lura in kunden i något utan för att kunden helt enkelt inte ska glömma av att betala in och därmed gå miste om tjänsten om olyckan är framme.
    Att man ska säga upp en månad innan står i villkoren och dessutom skickar vi ut en avi i god tid innan.
    Vi samarbetar med G4S, som är en av världens största säkerhetsbolag, och vid uppsägningar måste vi låta dem veta detta samt även företaget vi samarbetar med för att skicka ut fakturor. Det är en stor apparat och därför måste vi veta i tid innan det är dags för nästa faktura.
    Många kunder tycker det är väldigt bekvämt med det sättet vi jobbar på.

    Dessutom har vi betydligt lägre priser är SSF. 1 nyckelbricka kostar 99 kr och vårt pris är 69 kr. Det är 30% billigare. För 3 st tar de 255 kr medan du för 199 kr får 4 st brickor hos oss. För 6 st tar de 369 kr och för det paketet betalar du 299 kr hos oss, vilket är 19% billigare.

    Men du ska självklart göra det som du tycker passar dig bäst! Huvudsaken är ju att man är skyddad om oturen är framme! Hos oss lämnas hela 97% av borttappade nycklar åter inom 48 timmar, så nyckelbrickorna fungerar väldigt bra!

    Ha en fin dag!
    Key Code Security

    • Betraktaren X (inläggsförfattare)

      Jag och du kommer ju aldrig att bli överens i den här frågan, det är rätt så tydligt.
      Kan andra ha avtal utan uppsägningstid, borde ni kunna det, men om ni nu ska ha uppsägningstid trots allt vore det renhårigare att skicka ut FAKTURAN medan man fortfarande har möjlighet att säga upp avtalet och inte något som lätt kan passera som reklam och som många inte läser. En annan variant är att ha förfallodag på fakturan två veckor (eller liknande) innan avtalet löper ut, betalas inte fakturan så sägs avtalet upp.

      Trevlig helg!

  3. Anna H

    Sådant här är ju högintressant att följa som läsare! Bra av Key Code att svara synd bara att det blir argumentation av det hela!

    Kundvänlighet och goodwill kommer man långt på!

    //a

  4. Lina Magnusson

    Hej Betraktaren X

    Been there done that. Men min uppsägning kostade mig påminnelse och inkasso uppgift samt ett j**** år till. Men det var ju för att jag var dum i huvudet och läste på fakturan som kom att ”om du inte betalar innan detta datumet så löper ditt abonnemang ut”. Jag tolkade det dumt nog som ett annat avtal jag har att får de inte betalning datumet eller på den extra påminnelsen så försvinner abonnemanget. Fel fel fel. Inkasso nästa. Då går jag igenom den ynka lilla skriften på baksidan ”1 månad iförväg” problemet för mig var också att jag inte fick reda på förnyingen min innan det var för sent heller. Så när jag mailade in uppsägan fick jag ju snällt änta ett år betala mer än dubbla för skiten i samma veva som jag får gå ned i tid på jobbet och inneboenden flyttar ut. Men då ringde jag in till kundtjänst och bad dem omformulera så inte dumma idioter som jag åker dit igen, men tror hon mer skrattade åt mig så det står nog samma sak ännu. -_-

    • Betraktaren X (inläggsförfattare)

      En trist historia, verkligen. De verkar vara snabba att skicka till inkasso. Seriösa företag brukar ju skicka en påminnelse först.

  5. Pingback: Bemöta en missnöjd kund | Betraktelser av världen och vardagen

  6. Pingback: Key Code Security del 3 | Betraktelser av världen och vardagen

  7. Anders

    Jag håller själv på att bestrid en faktura som jag fått av Key Code Security. Det var en påminelse på en faktura som jag aldrig fått. De bad om ursäkt för detta *garv*. Jag mejlade dem och sade att jag aldrig velat ha en fortsättning och inte vill ha deras tjänster i fortsättningen. Key Code svarade aldrig. Sen kom originalfakturan tillsammans en ny påminnelse(!), där man hotade med inkasso(!). Jag kontaktade kundtjänst och där satt det en snorkig tjej som hånade mig i telefonen när jag sa att detta luktar ARN(Allmänna reklamationsnämnden) lång väg. Jag blev hänvisad till Arvato Finance AB som är de som skickar ut påminnelserna. Där var de mer välvilliga. De höll t.o.m med om att Arvato får väldigt mycket skäll för det som Key Security håller på med. Hon i telefonen suckade. Det verkade som hon fått hyfsat mycket arga samtal. Kanske de ångrar att de åtog sig uppdrag att ta över fakturor från Key Code. Hur som helst så sa de att jag bör bestrida fakturan och det har jag nu gjort. Funkar inte detta får jag processa. Polisanmälan har jag blivit rekommenderad att göra. Media kanske skall kontaktas. Har en idé om en facebookgrupp där alla som hamnat i krångel hos Key Code kan stötta och tipsa varandra. Jag kan tipsa om en annan blogg som skriver om detta beryktade Key Code http://rivieramoments.com/2014/06/15/key-code-securtiy-ab-hall-dig-lagt-bort-fran-dem/

    • Betraktaren X (inläggsförfattare)

      Mycket intressant historia. Jag fick min bricka av Handelsbanken för massor av år sen med första året betalt. Nu vet jag inte om de fortfarande samarbetar med Key Code men man kan ju undra om Handelsbanken vet vilka lurendrejare de lierat sig med.

  8. Hans

    En kille ringde och vela skicka hem info o keycod spärrtjänst och vips hade vi ett kontrakt!!sa upp detta omedelbart men nu kommer fakturor och ingen som svarar på mejl!Jävla Pack!

  9. Anita Järvi

    Jag uppmanar alla att inte använda sig av Keycode,… .De hade skrivit ut min räkning den 16 sep och var hos mig 20 sep…samma dag sade jag upp mitt abonnemang via mail…Idag 25 sep fick jag svar att de inte godkände min uppsägning på grund av att den måste sägas upp 1 mån tidigare….så nu måste jag betala ännu 1 år på något jag inte vill ha.vem kommer ihåg att säga upp 1 mån tidigare,man brukar ju få räkningen först,alla andra företag har ju uppsägning på 14 dagar eller så betalar man inte och då upphör tjänsten…

  10. Gunnar

    Jag fick 2 nyckelbrickor av mäklaren när vi köpte hus med 3årsavtal.
    Fick nyligen ett samtal av Key Code att dessa skulle bytas ut. okey…
    http://www.familjen-gustafsson.se/blogg/2014/10/key-code-security-ab-fick-mej-pa-daligt-humor/

    Trots att jag ringde tillbaka inom 30 minuter efter lite googlande så bet inte uppsägning via telefon!
    Det kom ändå orderbekräftelse på en tjänst som inte skulle böja ännu.

    Denna fulsäljhantering är inte seriös.

  11. HP Dahlgren

    Har också efter ett par år och mycket krångel lyckats göra mig fri från Key kode, även om det kostade en del pengar. Efter ytterligare ett år ringer en kille från Key kode och påstår att han har ett erbjudande med en uppdatering av de fyra nycklebrickor som jag har. En ren lögn alltså, eftersom jag sedan ett år inte är kund hos Key kode. Han ville bara att jag på telefon skulle bekräfta uppdateringen. Jag upplyste honom om att key kodes markandsföringsrutiner har mycket övrigt att önska och vägrade naturligtvis att bekräfta något som helst.

  12. Nicke

    En rappkäftad Keykodesäljare fick mig på kroken. Men inte förrän efter samtalet sjönk ett par saker in som uppriktigt sagt oroar mig. Säljtaktiken inleddes enligt följande (efter alla artighetsfraser):

    -Jag ser att ditt personnummer ligger tillgängligt på http://www.merinfo.se med 4 sista siffrorna och allt.
    -Jaha?
    -Merinfo.se har du hört talas om dem? De har fällts av den ena och andra instansen och är en källa för bedragare och bla bla bla.
    -Ojdå.
    -Vi kan ta bort detta, det ingår in tjänsten (ej ordagrannt, men exakt så var innebörden).
    -Jaha?

    Sedan följer en föreläsning och ID-kapningar och kontokortsköp osv osv som kan utföras när man har tillgång till hela mitt personnummer. Plötsligt skriver vi muntligt avtal (bra jobbat!) och avslutar samtalet i god ton, även om jag i bakhuvudet någonstans hör en falsk klocka ringa när ordet Keycode uttalas. Jag googlar och visst var det så, detta var ju företaget som nästan enbart genererat negativa upplevelser, mest gällande kundservice, oanträffbar kundkontakt och ritualer kring uppsägning, t ex att skicka ut en faktura så sent att uppsägning inte är möjlig osv. Allt detta har jag stött på innan, precis samma valser fast hos andra bolag. Standardprocess 1A för telefonsäljbolag. Och enda sättet att få uppmärksamhet innan saken går till inkasso är konsumentombudsmannen och polisanmälan. Been there, gjort det.

    Produkterna och tjänsterna må vara prima, det vet jag inget om. Men:

    -Vad har Keycode för ingång hos Merinfo.se som gör att de kan ta bort mitt hela personnummer ”efter samtalet”? Jo, så sa faktiskt säljaren! Är det inte primärt jag som kan få bort mitt personnummer från en site, inte någon annan? Dessutom erbjuder ju merinfo just den tjänsten, ”fullständiga personnummer” om man tecknar sig som medlem, vill säga. Om mitt fullständiga personnummer ligger kvar på merinfo.se, vilket jag kan betala för att kolla, så får konsumentombudsmannen ännu ett ärende att tas med….

  13. Mattias Forsberg

    Jag sitter själv just nu i en tvist/härva/röra med KeyCode/Arvato/Gothia Inkasso. Jag har i flera år haft abonnemang via KeyCode gällande såväl Antivirusskydd som spärrtjänst och Nyckelbrickor. Då jag med tiden insett att tjänsterna inte är något för mig så har jag via inloggning på Mina sidor självt sagt upp mina tjänster.

    När det gäller Antivirusabonnemanget så gjorde jag som flera här i tråden. Jag sade upp mitt abonnemang i ex november med bekräftelse på att abonnemanget var uppsagt och att tjänsten upphör i december. Några dagar efter uppsägning via webplatsen får jag en faktura på Antivirusabonnemanget. Då jag redan fått bekräftelse på att uppsägningen var klar och att tjänsten uppgör i december så valde jag naturligtvis att INTE betala för ett nytt år.

    Döm om min förvåning när det ett antal veckor senare kommer en ny faktura med påminnelseavgift på 60:- (Totalt 384:-). Jag ringer KeyCode som även till mig påpekade att jo, min uppsägning fanns där men att den kommit cirka 20 dagar innan slutdatum för pågående år vilket tyvärr gjorde mig tvungen att betala även 2016. Fan tänkte jag men bet i det sura äpplet och betalade fakturan.

    Som om det inte vore nog där så dök det i förra veckan upp ett brev från Gothia Inkasso med en faktura på 580:- med hänvisning till en obetald faktura gällande *trumvirvel* Antivirusabonnemang.

    Nu brann det rejält i skallen. Ringde Gothia Inkasso för att se vad dom har för uppgifter och om de kunde se min inbetalning som gjordes i November. Jodå, efter en del letande så såg de att jag betalat in 384:- MEN att den betalningen avsåg en påminnelse för KeyCodes låsbytesförsäkring. Vänta nu. Påminnelse för vad? Varför har jag i deras system en registrerad påminnelse om låsbytesförsäkring? Jag vet inte vad som har hänt, men det verkar som att påminnelsen jag betalade som jag trodde gällde Antivirus hade ett avtalsnummer och ett OCR som gjorde att jag betalade en låsbytesförsäkring. Har mailat KeyCode utan resultat och Gothia Inkasso vill ha sina pengar om inte kommer en räkning på 2000:- och en betalningsanmärkning. Fan! När man gör allt för att göra rätt så gör företaget sitt bästa för att snirkla in och förvirra kunderna i en skuldspiral.

    Jag är både uppgiven och besviken. Måste nu betal inkassoavgiften, bråka med KeyCode och försöka reda ut vad som blivit fel och se om jag kanske kanske kan få tillbaka pengarna.. SUCK !!!

    • sven-åke nilsson

      Polisanmäl dessa skumraskföretag. KO har blicken på dom. Och det är inte försent ännu!

  14. sven

    Det är bara att inse att Key Code är ett blufföretag och att affärsidén är att man skall glömma säga upp avtalet. Har just nu en tvist med dessa. Och Ghotia inkasso tycks ha startats av just Key Code när de seriösa inkassobolagen inte ville ta Key Codes ärenden längre. Det finns också en lång tråd på Flaschback där man kan läsa om detta skojarbolag.

  15. Patrik b

    Ringde in i tid och sa upp mitt avtal på key gode(hade 2 tjänster). Jag sa upp mina avtal med hjälp av mitt person nr. Men idioten på deras kundtjänst har bara tagit bort ena avtalet och tecknat ett år till på det andra. Men kommer inte ge mig där ! ARN here i come!!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>