Vårda ett varumärke

Åsele som den kommun den är har säkerligen inte ett varumärke. Skulle vi fråga folk vi känner så skulle vi få en hel del med vad vi ser som varumärke. För mig blir det helt snabbt Slädhundsspåren i Gafsele o Åsele Marknad.

Skulle jag fundera runt det som finns och syns för förbipasserande så skulle de bli kyrkan, Åsele Wärdshus, Ångermanälven, Lappguben- Jägerlappen, Trädgårdsföreningens blomsterplanteringar å så fotbollsplanerna…. Listan kan göras lång och det är skillnad på sommar och vinter.

Funderar runt vad det är som jag som besökare berättar när jag kommer hem om platsen Åsele.
Samma fundering blir det fast tvärt om – vad vill vi att besökarna i Åsele ska berätta…

Jag vet inte mycket om Bjurholms kommun men en sak vet jag att det är länets minsta men med en mycket hög ranking i Näringslivets årliga företagsranking. Kan det vara ett av Bjurholms varumärken, en snackis som vårdas.

Jägerlappen har för mig funnits hela mitt liv. När jag pryade på Nickes Bod fanns den och då doftade den beckolja. Nu finns den efter Konstvägen Sju älvar, Åsele genomfart. Skulle vi vårda det varumärket skulle vi gynna ortens färghandlare, höja vår näringslivsranking genom att handla lokalt och ge den en ansiktslyftning.

En gång har jag varit med om att politiker av alla färger och blommor gemensamt dragit ris vid kyrkberget – genomfarten. Alla var där, ingen nämnd o ingen glömd. Vi drog och brände ris i högar och snyggade till. En dag att minnas som en dag vi gemensamt vårdade ett av Åsele varumärken.

En kommentar

  1. Katarina Henriksson

    Kommunens varumärke innehåller helheten.
    Gafsele slädhundsklubb har sitt varumärke. Åsele Marknad är sitt eget varumärke. Dessa två är endast delar i kommunens varumärke. Precis som kyrkan, Jägerlappen och allt annat.

    Bjurholm har bokstavligen arbetat på sitt varumärke.
    Det finns en pdf-fil på 53 sidor som handlar om just det. Arbetet med varumärket Bjurholm.

    Det är liksom det man må göra. Ett starkt varumärke kommer aldrig av sig själv. Oavsett om det gäller en kommun, en förening eller en handelsvara.

    Jag tycker att det är så fascinerande att det verkar finnas så lågt intresse av att ta reda på vad det är som gör att andra kommuner är framgångsrika och sedan försöka applicera detta koncept på den egna kommunen. Det må ju vara betydligt enklare att göra så än att hålla på med trial and error metoden hela tiden.

    Men, det är klart. Bjurholm är ju en Moderat kommun.
    Man kanske bara kan ta efter de kommuner som har samma Styrning.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.