Konvertera bilen?

Miljöpartiet har i regering infört bonus-malus som gör att när en ska köpa ny bil så är de klimatsmarta bilarna subventionerade och de tunga bilarna med stora utsläpp dyrare. På så sätt kan vi successivt ersätta vår fossila fordonsflotta med ny klimatsmart teknik med tex. elbilar och biogasbilar.

Fordonsflottan är stor och vi vill inte att bara företagen eller de som har råd att köpa en helt ny bil ska kunna köra fossilfritt. Det ska alla kunna göra. Reduktionsplikten (som också kallas bränslebytet) gör att det blir lag för de som säljer bensin och diesel att en viss procent biobaserat drivmedel ska blandas in. Den börjar gälla den 1 juli i år och när styrmedlet väl är på plats kan %-satsen successivt höjas i takt med att produktionen av biodrivmedel från svenska råvaror ökar.

Vi vill också att det ska bli enklare att konvertera sin bil. Idag kan man konvertera sin bensinbil till etanol hyfsat enkelt och tankstationerna för E85 är väl utbyggda i landet.

Nästa mandatperiod vill vi se över ekonomiska styrmedel och regelförenklingar som kan stimulera fler efterkonverteringar av fossildrivna fordon också till el- eller biogasdrift.

Behöver man bil, ska man också ges förutsättningar att köra fossilfritt – oavsett vart man bor och om man kör en ny eller gammal bil.

Etiketter: , , , , ,

2 kommentarer

  1. Kenneth

    Jag ser inte riktigt det bra med bonus-malus, då många av dom som har råd med större bilar, inte kommer sluta köpa dom bilarna. Det slår mer mot andra som har behov av en större bil, och nu får se mer på miljömässigt sämre allternativ( äldre begagnade bilar).
    Visst går det att konvertera en bensin bil, till att fungera med E85. Men det ger en högre kostnad då bränsleförbrukningen ökar och E85 blir dyrare att köra på. Reduceringsplikten gör att jag som idag kör på HVO , inte längre kommer få tag på detta miljömässigt bra bränsle. Det känns som att man agerar först, och tänker efter sen.

    • Elin Söderberg (inläggsförfattare)

      Hej Kenneth,
      Tack för din kommentar.
      Bedömningen är att bonus-malus kommer ha effekt på nybilsförsäljningen. Att de som köper ny bil i större utsträckning kommer köpa el eller biogasbil. Då vi långsiktigt inte kan ha de fordonsflottor vi har idag (än mindre större fordonsflottor) och köra dem på 1 bensin och diesel (för då måste vi stå med oacceptabla konsekvenser av klimatförändringen eller 2 biodrivmedel (för det räcker inte biomassa-produktionen till om vi samtidigt ska äta och upprätthålla robusta ekosystem som gör allt nödvändigt de gör (rena vatten, producera syre, husera pollinerande insekter osv.)) därför måste vi över tid byta ut fordonsflottan till ny teknik som inte har de gamla förbränningsmotorerna. Det är därför vi infört bonus-malus.

      Samtidigt som vi ser till att de nya bilarna som säljs innehåller ny teknik så måste vi hitta lösningar för hela flottan som finns på plats. Där är konvertering nåt jag skulle vilja att vi skapar bättre möjligheter för. E85 är idag billigare än bensin, så när du når break even (att det är lika dyrt att fortsätta köra bensin, som att konvertera och köra E85) beror ju lite på hur mycket du kör, hur bränslesnål bilen och körningen är och prisutvecklingen på bensin och E85. Där vill jag såklart driva en politik som gör att det ekonomiskt bästa är detsamma som det mest klimatsmarta. Så att de ekonomiska och miljömässiga incitamenten drar åt samma håll.

      Det stämmer att det kan bli svårt att få tag på HVO100 (dvs. ren HVO att tanka) då bränslebytet/reduktionsplikten nu dragit igång sedan 1 juli. Men mängden HVO som ersätter fossil diesel i Sverige kommer ju vara densamma och på sikt (om vi får fortsatt förtroende) öka, när den inblandas i fossila dieseln och sen successivt kan reduktionsplikten skruvas åt. Då många vill kunna visa upp att man kör 100% förnybart så hoppas jag på att vi parallellt med reduktionsplikten även ska kunna upprätthålla en marknad för B100 (dvs. 100% förnybara biodrivmedel som HVO, RME mfl).

      Det viktiga är, att med allt ovan inräknat så ska vi få igång produktion och distribution av svenska biodrivmedel. Vi har förutsättningarna att kunna producera vårt eget drivmedel. Jag vill skapa möjligheterna för att den sysselsättning som det innebär, kommer igång i Sverige. Det skulle bidra till jobb i glesbygd och till kortare transporter av drivmedlen och mycket annat positivt.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.