Inom EU förs nu diskussioner om att förbjuda offentligt stöd till flygplatser. Om det skulle bli verklighet är det inget annat än ödesdigert för Norra Sverige och landsbygden i vårt avlånga land. Det som kan tyckas vara ett bra förslag för andra delar av Europa, där konkurrensen mellan olika trafikslag och flygplatser är knivskarp, betyder inte att det är fördelaktigt för ett land som Sverige där vi har stora avstånd och är mer glest befolkade. Vi är beroende av en fungerande flygtrafik i norra Sverige – det inte minst med tanke på näringslivet, turismen och för boende i området.
Som Centerpartist kommer jag att göra allt jag kan för att motverka ett eventuellt beslut i den riktningen för Sveriges del. Jag har under förmiddagen varit i kontakt med Näringsdepartementet som säger att man jobbar intensivt med frågan i regeringskansliet.
Men som löken på laxen fick jag alldeles nyss höra att oppositionen (S, V och Mp) tillsammans med stöd från Sverigedemokraterna nu drivit igenom ett förslag i Trafikutskottet som handlar om att man ska återreglera marknaden för flygtrafikledningen. Det innebär att det, om S, V, MP och SD:s förslag går igenom i kammaren om ett par veckor, bara är Swedavia som får verka som får ta hand om flygledningen på flygplatser runt om i Sverige. Det i sin tur innebär ytterligare ett slag mot mindre flygplatser och ytterligare merkostnader för många kommuner och landsting som idag driver flygplatser!
Driften av flygledningen är en av de största kostnaderna för en flygplats och vad händer om en liten flygplats måste avbryta sitt kontrakt som man har med någon annan utförare än Swedavia? Vad kommer det att kosta en liten flygplats när det bara kommer att finnas en utförare att välja på? Det handlar om miljoner! Dessa pengar skulle kunna användas till många andra saker som exempelvis sjukvård och skola. Är oppositionen så förblindade av den socialistiska ideologin att man struntar i kostnaderna för t ex kommuner – kommuner som många gånger har det tufft med ekonomin!
Senaste kommentarerna