Att göra rätt från början…

Har nu återvänt från Danmarksresan med byggnadsnämnden. Hela resan gick bra förutom när vi skulle hem.

Söndag morgon står vi redo att åka med SAS från Århus 6.35 för att via Kastrup och Arlanda nå Umeå 13.10. Vi var 48 i gruppen och tillsammans med övriga passagerare sammanlagt 76 stycken. Då meddelar plötsligt ’SAS-mannen’ i gaten att en flygvärdinna är sjuk och kaptenen kan därför enbart ta med 50 passagerare. SAS-mannen börjar omedelbart att erbjuda pengar till de 26 som frivilligt satte sig i en taxi för att åka till Kastrup. En resa på ca 35 mil.

SAS-mannen gjorde ingen check i passagerarlistan för att stämma av vilka passagerare som skulle kunna orsaka minsta problemet för SAS i nästa steg vilket också skulle kunna hålla nere kostnaderna för bolaget. Utgångsläget för denne SAS-man var att så snabbt som möjligt bli av med problemet och lämna över det i någon annans knä. Han lyckades med detta eftersom 26 av de våra frivilligt tog taxi.

Vi andra kom försenade med planet till Kastrup men lyckades hinna med anslutningen till Arlanda och vidare till Umeå. Allt vårt bagage blev kvar i Danmark vilket vi återfick ett dygn senare. För de övriga 26 gick det sämre. Dom anlände först på måndag förmiddag till Umeå. Efter en övernattning på Arlanda. Det visade sig att SAS-mannen i Århus inte sett till att ordna upp den forsatta resan för de som åkte taxi. Detta lämnade han sonika över till SAS-personalen på Kastrup att lösa. Följden blev strul ocj åter strul samt missnöjda passagerare.

Slutsatsen av detta är helt enkelt att oavsett vad man arbetar med eller vilket ansvar man har måste man se till helheten och göra rätt från början. Att det går fel ibland måste vi alla leva med. Att den som har ansvar för att hantera det uppkomna felet inte ser helheten och försöker göra rätt från början kostar mycket extra pengar för ett företag men kanske värre, förlorar massor av goodwill. Denna historia om SAS hantering av 26 personer från Umeå kommun kommer att leva länge. Inte p g a att kaptenen på planet från Århus enligt säkerhetsbestämmelserna inte tog ombord alla utan p g a att SAS-mannen i Århus inte såg till helheten och vågade fatta kloka beslut.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.