103 miljarder, Ådalsbanan, Samrådet om ÖN

* 103 miljarder
Statens överskott för 2007 blev 103 miljarder. 85 miljarder bättre än 2006 då socialdemokraterna tillsammans med vänsterpartiet och miljöpartiet styrde. Tack vare en ansvarsfull politik som alliansregeringen fört och för kan statsskulden nu minska i motsvarande utsträckning. Det ger lägre räntekostnader och därmed mer resurser till det vi gemensamt behöver satsa på. Riskexponeringen för Sverige som land minskar också i takt med att skulderna till långivarna minskar. Vi stärker alltså landets möjligheter att hantera problem och lågkonjunkturer när dessa kommer (det gör dom alltid förr eller senare).

* Ådalsbanan
Vi tackar för det glädjande beskedet från alliansregeringen att Ådalsbanan prioriteras när investeringarna för vägar och järnvägar ska klubbas. Flaskhalsen Ådalsbanan kommer därmed inte att vara ett hinder när Botniabanan tas i bruk. Nu kan väl inte ens Lennart Holmlund sura!

* Samrådshandlingarna angående ÖN
Vi har nu i NP (kommunstyrelsens näringslivs- och planeringsutskott) fått samrådshandlingarna angående ÖN. En tjock lunta att läsa. Dessa är nu en del i underlaget för att ta fram ett utställningsmaterial som man kan yttra sig över ännu en gång innan beslut fattas. Tyvärr har en majoritet av partierna redan bestämt vad som ska gälla på ÖN. Socialdemokraterna, moderaterna och folkpartiet är alla för en hård exploatering av speciellt den norra delen av ÖN. Centern vill ha en medelhård exploatering tillsammans med vänsterpartiet. Vi kristdemokrater står fortfarande för att norra delen av ÖN inte ska exploateras på annat sätt än genom ett skapande av ett Umeås "Central Park". Ett rekreationsområde till gagn för alla Umeåbor. Som det ser ut nu kan inget annat än en riktigt stor folkopinion stoppa planerna på byggandet av ett Lycksele på Ön. Det är den nivån det handlar om.

Att en del inbillar sig att boende på ÖN inte blir ett dyrt boende har inte förstått vad det handlar om. Här kommer prisbilden att slå rekord i Umeå. Dels p g a byggkostnaderna kommer bli relativt höga och dels på att läget innebär att marknadspriset blir maximalt. Trafikproblemen blir också väsentliga när kanske uppemot 9000 boende ska använda sin bil då och då. Är det verkligen detta Umeåborna vill ha? Jag tvivlar.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.