Hemavan och den service som erbjuds

* Hemavan på gång men inställningen till service håller ej måttet

Befinner mig just nu i Hemavan under sportlovet. Härlig skidåkning och mycket bra preparerade backar. Ute hela dagen i friska luften ökar aptiten på mat och sömn. Känns bra att ladda batterierna på detta sätt. Det byggs för fullt i Hemavan. Nya hus växer som svampar ur jorden. Det behövs verkligen för att Hemavan ska få den volym av folk som krävs för att fortsätta utvecklingen av skidområdet.

Jag förundras ändå över den brist på service som erbjuds i Hemavan. Nu byggs det och investeringsviljan är hög. Då måste servicenäringen hänga med. Det gäller allt från hastigheten på liftarna till afterskin.

1. Oavsett hur mycket folk det befinner sig i liftsystemet har alla betalat samma summa för liftkorten. En del anser det kostar mycket andra inte. Oavsett det så anser jag och säkert fler med mig att liftarna ska hålla en viss hastighet. Det är oerhört irriterande när liftarna går betydligt saktare än vanligt när det är lite folk (för att det ska sparas på elförbrukningen). Jag och alla andra har betalat för att åka skidor och inte sitta extra länge i liftarna. Skärpning Strömma (som äger liftsystemet). Kunderna blir sura och kanske åker de till ett annat område nästa gång. Snålheten bedrar visheten.

2. Nivån på afterski-banden är riktigt låg. Oavsett ställe, söder om Hemavan, skulle inte acceptera den låga musikala nivån på afterskimusiken som finns här. Detta är ju en del av skidåkningen. Håller den inte måttet väljer många andra ställen. Speciellt när Hemavan marknadsför sig mot Stockholmare måste nivån höjas.

Jag tror det handlar om inställningen från varje medarbetare till vilken uppgift man har och vilken betydelse den uppgiften har för helheten. Där behöver Strömma höja nivån en del. Oavsett vem jag möter som arbetar i Hemavan med turism ska denne person inse sin roll i helheten. Liften ska snurra för att folk ska kunna åka skidor inte snurra sakta för att spara på strömmen. Afterskin ska leverera band med musikalisk kvalitet för att få folk att trivas. Musik ska inte levereras med syftet att kostnaden ska vara så låg som möjligt för då slutar publiken att komma.

Det handlar med andra ord om överlevnad på sikt för en skidort som Hemavan i konkurrens med andra skidorter. Det innebär att värderingarna som ska bära detta syfte ska genomsyra alla anställda i Hemavan. Här finns det mer att göra för att nå det målet. Vad gör Strömma åt det?

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.