Vet hut Holmlund!

Det är direkt löjligt av Lennart Holmlund att skrämmas om att 1000 jobb på Volvo Lastvagnar i Umeå är i farozonen. Det är också rent oansvarigt av det ledande kommunalrådet att gå ut med denna typ av påståenden. Han skapar en oro helt i onödan grundat på helt felaktiga grunder. Rent logiskt kan vem som helst inse att en verksamhet av den storlek och volym som Volvo Lastvagnar representerar inte flyttar från Umeå p.g.a. ett minskat transportstöd på 15 miljoner. I deras verksamhet med den omsättning dom har är detta nästan felräkningspengar.

Skulle ändå överväganden inom Volvokoncernen ske om att flytta produktionsenheter, från Umeå till andra ställen, är detta grundat på helt andra parametrar än dessa 15 miljoner. En stunds eftertanke resulterar snabbt i den slutsatsen.

Kanske vet kommunalrådet något som vi andra inte ännu vet och försöker redan nu skylla det som komma skall på andra än sin egen person och parti. Kanske försöker Holmlund dra billiga och oärliga politiska poäng genom att använda alla arbetare på Volvo Lastvagnar som murbräcka för sina insinuationer. Genom att skapa split och splittring och oroa en mängd människor försöker han sätta fokus så lång från verkligheten som möjligt och svärta ned regeringen. Det verkar inte finnas någon insikt om att han samtidigt skapar en mängd negativ energi bland både arbetare och ledning på Volvo.

Oavsett vad syftet är och vad Holmlund är ute efter eller eventuellt har vetskap om är det ett direkt oansvarigt beteende. Som kommunstyrelsens ordförande i en kommun av Umeås storlek kräver jag ett mer moget beteende. Vet hut Holmlund!

25 kommentarer

  1. Hoss

    Eftersom du anser att Holmlund har så totalt fel, då har du förmodligen annan information, och frågan blir ju självklar, vad vet du, och vilka löften ger du om Volvos framtid i Umeå.
    Svar önskas

  2. Volvofru

    De är väl ingen hemlighet att Volvojobben här uppe ständigt är i fara? Herregud vi ska tacka för varje dag fabriken får vara kvar för de är trots allt ett under att Volvo har kvar fabriken i Umeå.
    Att lägga ner Volvo i Umeå och flytta den någon annanstans skulle inte märkas i Volvos budget förutom att dom skulle tjäna en massa på de.

  3. Sune Eriksson

    Tyvärr har du fel Anders, jag har pratat med fackrepresentanter för Volvo, en flytt av monteringen är närmare än vad du tror. Fortsätter fabrikerna i Gent o i Ryssland att utöka sin volym så försvinner den från Umeå. Då blir bara lackeringen o plåten kvar. Detta är rena fakta.

  4. hans

    Efter vad jag har hört med av en bekant som jobbar på volvo så är holmlunds gissningar högst relevanta för detta har man varit rädd för en längre tid på volvo.. Man tror att detta med transportstödet kan vara droppen som får bägaren att rinna över i dessa tuffa tider och då menar jag tuff konkurenns mellan olika fabriker inom koncernen helt enkelt..

  5. En som ångrar alliansrösten

    Som vanligt är denne företrädare för alliansregeringen ute och cyklar – det är helt klart att Volvo är mycket missnöjd med högerhäxan Olofsson och den regering hon sitter i.

    15 miljoner är pengar även för Volvo – Umeå ligger långt från de stora marknaderna för Volvo.

    Med en Norrbotniabana och en bro över till Vasa så skulle Umeå och resten av Norrland kunna konkurera på ett mera jämligt sätt med andra delar av Europa – tills dess så måste ett transportstöd värd namnet finnas kvar!

    HH Olofsson, Reinfeldt, Sellström och andra borgeliga politiker måste sansa sig och se de risker man utsätter företagen i Norrland för – avgå – utlys nyval omgående – se på oponionssiffrorna som presenterades idag – ni har inte mycket stöd kvar!

  6. Stefan I

    Oavsett vem som har ”mer rätt” eller fel tycker jag din åsikt och det tänk du lägger fram stämmer helt överens med min åsikt. Att skapa oro bland dels umebor men framför allt volvoarbetarna, i egenskap av kommunalråd, kan ej resultera i något gott. Verkningsgraden på deras produktion, dvs på individnivå, lär garanterat sjunka då detta skall ältas parallellt sinsemellan de anställda. Att dessutom behöva gå till arbetet med en förstärkt oro i magen, pga av Herr Holmlund, gör inte heller saken bättre. Som kommunalråd, kan jag tycka att man noga skall tänka igenom saker och ting innan man uttalar sig, framför allt i skriftlig form då det tenderar att nå ut till fler åhörare (Internet etc). Att dessutom låta någon göra en dubbelkoll av det man producerar skall vara ett direkt krav! Något som i detta fall ej verkar existera, vilket i sig också är en skrämmande iakttagelse.

  7. KL

    Om jag läst siffrorna rätt så har Volvo en omsättning på 285 miljarder. (2007 års bokslut) Att påstå att 15 miljoner i transportstöd skulle avgöra är horribelt. Hur mycket kommer inte Volvo tjäna på sänkta arbetsgivaravgifter för ungdomar och den generella sänkning som är på gång från regeringen?

    Gällande transportstödet så har ju det gjorts om så att det ska gynna småföretag istället, som har problem att nå marknader. Många av dessa har ju fått mer. Brukar vi inte säga att de små måste få stöd istället för de enorma?

    Den eventuella neddragningen av personal beror på två saker:
    1 Ny produktion i Ryssland och Belgien.
    2 En vikande världskonjunktur.

    Att Holmlund försöker skylla på regeringen tror jag de flesta förstår, det är ju hans skyldighet som sosse. Icke desto mindre så är det lite pinsamt genomskinligt.

  8. volvo jobbare

    Högern och bönder och dom som tror på sager fortsätter att visa sin okunighet i det mesta transportstöd är viktigt om vi skall ha kvar några industrier här uppe i norr inte bara för volvol värden ligger som bekant inte här som tur var sitter dom bara kvar 2 år till minskat stöd måste dras inn på annat sätt .

  9. Fabian Bomm

    Du borde nog ta dig ut i verkligheten. enkel matematik. om du har en fabrik i mitten av europa. som producerar lika mycket som en i umeå( vilket gent tack gode gud inte gör än ) så måste umeå täcka en del av transportkostnaden för att det inte ska vara för intresant att flytta monteringen . det handlar inte om att hytterna måste fraktas utan transport kostnaderna för råvaror och delar som tillverkas på annat håll. det är högst märkligt att inte våra politiker är mer bildade än att de kan förstå detta.

    man blir tamme mörkrädd.

  10. Kuno

    Jag håller på att bli fullständigt hysterisk på debatten om Umeås potentiella tillväxt eller undergång.

    De som hörs i debatten är ett ljusår ifrån det som verkligen avgör Umeås framtid, nämligen tillväxten i de småföretag som har spetsiga produkter riktade mot världsmarknaden.

    Det finns inte en chans i h***e att Umeå här uppe nära Nordpolen ska kunna vara framgångsrikt om vi inte får en fenomenalt effektiv kombination av kompetens (forskningsnära), entreprenörskap (dvs den närmast maniska viljan och förmågan att ”bygga”) och affärsmässighet (att tjäna reda och grova pengar på det man gör).

    Vi måste få fram gasellföretag som växer från start till 40-50 personer på 4-5 år, med en stor del högutbildade, och som tjänar grova pengar som återinvesteras i innovation, FoU och ytterligare småföretag.

    Detta förutsätter nästan uteslutande att det finns FÖREBILDER, och eftersom det är lite glest med dessa i Umeå måste man lyfta fram framgångarna extra tydligt, men också bjuda in goda förebilder utifrån.
    Så sent som precis nyss kom halvårsrapporten från Vitec, med enormt stark organisk tillväxt, och kanonsiffror gällande ekonomin.

    Jag läser hellre 1000 ggr om vad sådana som Lars Stenlund på Vitec har att säga om Umeås utveckling än jag läser vad alla betong- och gnällpolitiker bloggar om! Det är dessutom upp till VK att lyfta fram förebilder som verkligen har något relevant att säga, för bevakningen av politikerbloggarna håller bara snett högre kvalité än de flesta av kommentarerna som ligger i anslutning till artiklarna på vk.se – dvs lååågt.

  11. KL

    Ursäkta volvojobbare, läste du mitt inlägg? Vilka var dina argument? Transportstödet har ju ökat för många småföretag tack vare att det nu finns ett tak för hur mycket de stora jättarna kan ta ut. Det blir sålunda mer till de små.

    Om du inte håller med, argumentera gärna varför.

  12. Bobbo Bas

    Som fd. Volvo anställd under 90-talet så kände man ju till dom enorma transport avstånden. Marknaden ligger långt bort. Ta en titt på kartan den som inte förstår.
    Alla som jobbar på lastvagnar ska vara glada för att fabriken fortfarande finns kvar
    Bara en tidsfråga innan allt läggs ner!

  13. Urban Bengtso, idékonsult

    Påstådda hot om förlorade jobb och därpå medhåll av pessimistiskt slag, riskerar blir självuppfyllande om inte nyskapande krafter väcks.

    Nyskapande är då att se vad Volvo Lastvagnar kan göra utöver dagens produktion. T ex bygga vagnar till spårtaxi à la SkyCab som redovisades i ett framtidsseminarium i fjol i Umeå.

    Eller tillsammans med innovatörer och forskare utveckla produktionsprocesser och finna framtidstekniska produkter som tillverkas i Umeå.

    Kanske görs sådant redan, i så fall vore det bra att det blir känt så att optimism om fortsättning vinner över nuvarande ”hot-pessimism”.

  14. Hoss

    Håller delvist med dig Urban. men att ersätta dagens produktion med produkter av näranog samma karaktär, och dessutom som har den riktiga marknaden någon annastans, ungefär som läget idag.
    Nej, finns inte den politiska vilja att hjälpa till med att korta resvägarna, då är det kört för volvo, men självklart för all produktion som har sin marknad i andra världsdelar, och då kan man raljera om några miljoner hit och dit.

  15. Politisk obunden

    Jag kan hålla med om att Holmlund ska veta hut, men det är han banne mig inte ensam om!

    Anders Sellström LOVADE sänkt bensinskatt om vi gav de borgerliga makten i valet.

    Så gjorde vi.

    Hur gick det då med Herr Sellströms löfte?

    Jo, efter 14 månader vid makten hade Sellströms partivänner röstat igenom HÖJNINGAR av bensinskatten. I två omgångar dessutom med 70 + 24 öre.

    Frågan är om Anders ljög eller bara skojade…..

    Herr Holmund är som sagt inte ensam om att veta hut….

  16. Gurra

    Vad jag tycker är horribelt, är mängas okunskap i den så kallade arbetsgivaravg. som så många vill sänka eller ta bort. Det man säkerligen inte inser, är att denna avgift är en bit av den arbetskraftens avståda löneutymme.
    Denna avgift skall betala våran pension, sjukförsökring, efterlevnad, föräldraförsäkring mm.
    Allså denna avgift som så många arbetsgivare gnäller över, är en form av lön, inget annat…och vem vill sänka sin lön, och tro ni mig inte, Googla på Arbetsgivaravgiftens historia.

  17. TC

    Det är inte det minskade transportstödet som är huvudorsaken till att monteringen troligtvis flyttas från Umeå utan det är det faktum att nya monteringsanläggningar byggs närmare stora marknader med många kunder i närheten o när det gäller anläggningen i Ryssland så finns det gott om billig arbetskraft. Umeå ligger långt ifrån stora marknader med många kunder och befolkningen i Umeåtrakten är för liten för att Volvo ska ha lätt att hitta kompetent personal så Umeå har idag inga fördelar alls i jämförelse med andra orter så även ett så relativt obetydligt litet bidrag som transportsstödet kan bli den avgörande anledningen för att monteringen ska flyttas till någon av de nya anläggningarna ifall det minskas för Volvo ges då möjligheten att skylla nedläggningen på regeringens företagsfientliga politik istället för att erkänna att flytten planerats enda sedan den dag då Umeå beordrades att införa det löpande bandet på monteringen.

  18. virus

    Det är bara att inse att denna fläskbit som har kastats ut av holmlund har blivit ett bra hjälpmedel för pajas fasoner mellan politiker. Nej kära politiker se till och lev i verkligheten och flumma inte omkring och tyck en massa utan att ha något kött på benen. Tyvärr är det så här inom industrin, att allt är kortsiktigt med snabba pengar åter till ägarna oavsett transportbidrag, det finns ingen empati eller heder längre utan allt skall forceras till det yttersta och får man inte som man vill då kommer alltid hotet om flytt av arbete till andra länder oavsett hur bra företaget går. Se exempelvis Gislaveds gummifabrik som flyttade till portugal vilka förmåner fick man inte där som man inte kunde få i sverige, fabriken gick bra och var lönsam men vad hjälpte det. Nej det är andra krafter som styr var jobben skall ligga bara avkastningen blir mycket bättre oavsett det är mörka eller ljusa bidrag.

  19. Realisten

    I den konkurrensansatta marknaden, i vilken Volvo utan tvekan tillhör, är avsaknaden av närhet till denna marknad en klar nackdel för Volvo i Umeå!

    Räkna inte med att Volvo kommer att ta några ”arbetsmarknadsmässiga” hänsyn i frågan! Vi behöver bara se på hur andra underleverantörer till Volvo och Saab, hur dessa under senare år har lagt ned enheter i ”periferin” och flyttat närmare sina kunder!

    Tråkigt, men mycket troligt, så kommer därför även Volvo i Umeå att på sikt försvinna ”tack vare” den fria och konkurrensansatta marknaden!

  20. Gossen

    Ja och helt rätt att Volvo kommer försvinna inom en snar framtid. Vi anställda vet detta för har man en sådan dålig inställning mot sina anställda så dröjer det inte länge.

    Att så fort någon är långtidssjukskriven eller får en arbetsskada på Volvo Lastvagnar så är du inte vatten värd. Hur jag vet det ? Ja! jag är själv en av dem många utsatta som har blivit illa behandlad eller fått kicken med avgångsvederlag på Volvo Lastvagnar. Och ingen vill lyssna på sanningen om detta.

    Och detta är också en orsak till att Volvo stänger för gott.
    För att företaget missköter sina anställda ,men det är ingen nyhet heller.

    Vk vill ju inte skriva om detta. Undrar varför??

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.