Holmlunds A och B

I takt med att efterfrågan på produkter från Sverige snabbt minskar ökar trycket på Riksbanken att motverka ett deflationsscenario.

Inflationen som var 4 % i oktober sjönk till 2,5 % i november och är nu nere i 0,9 %. Det betyder att fortsatta räntesänkningar är att vänta från Riksbanken. Nästa sänkning kommer att vara i spannet mellan 0,5 % och 1 %, enligt bedömare.

Deflation vore det sämsta av alla scenarior. Varför ska jag köpa en vara idag om den är billigare i morgon? Tala om tvärnit i ekonomin. Det vi alla väntar på är dock när den nya balanspunkten inträffar. När kommer fallet i efterfrågan att stanna? När kommer finansmarknaden att sluta kreditkrampa?

I detta ljus ska Volvos varsel i Umeå ses. Vi måste inse att företag som säljer produkter är direkt beroende av att någon köper dessa för att kunna överleva. En del skyller på att det är regeringens fel (Lennart Holmlund t ex).

Det en regering kan göra för att fixa problemet med varslen i Umeå är att staten går in och köper på sig sisådär en årsproduktion av lastbilar. Är det så Holmlund med flera vill lösa problemet eller?

Umeå som stad måste se om sitt hus och verka för en mer mångfacetterad företagsmarknad. Detta skulle vara gjort för flera år sedan. Riskerna med stora arbetsgivare syns ju när lågkonjunkturen slår till. När det går bra suger ett stort företag upp arbetskraft och det omvända ser vi nu ske. En stad med fler små och medelstora företag inom olika branscher blir mindre känslig för konjunktursvängningar.

Hur underlättar vi för den typen av företagsbredd att få fäste i Umeå? Jo genom att skapa ett klimat som just underlättar för detta. Alliansen i Umeå har lagt åtskilliga förslag på området men blivit njuggt bemötta.

Kan Holmlund nu förstå att gör man A i rätt tid kanske B blir lite mindre problematiskt för en stad som Umeå?

5 kommentarer

  1. Hans

    känns ju tryggt att regeringen och allinasen gjort så mycket nu i dessa tider.. skattesänkningar mm vilket är jättebra när man blir arbetslös… Om nu regeringen gjort så mycket bra för företagen och det enda de skulle kunna göra för att rädda jobb just nu är att köpa en årsvolym av lastbilar.. hur kommer det sig då att gents fabriken klarar sig utan varsel?? kan det vara så att det har att göra med transport stödet som försvann och att skattesänkningar för rika istället för att lägga dessa pengar på att hjälpa människor som nu blir arbetslösa att kunna stanna kvar i umeå och kanske studera till dess att jobben kommer tillbaks förhoppningsvis?? Eller tycker även du som dina allians kompisar att det är bara att flytta dit jobben finns.. ge bort nyköpta villan här i umeå och flytta söderut?? Är det lösningen?? isåfall är eran politik INGET för mig…..

  2. Stefan

    Hur tänkte du nu, Hans?

    Du är väl medveten om att Volvo är ett privat företag, på samma sätt som tobakshandlaren runt hörnet och är således ingen svensk statsangelägenhet, per definition.

    Ett privat företag, i det här fallet Volvo Lastvagnar fattar naturligtvis sina beslut utifrån strikt affärsmässiga principer som har till syfte att minimera skadorna av en konjukturnedgång av den här kalibern. Om man då ser sig tvungen att minska sin personal i Umeå och inte i Belgien så har man garanterat mycket goda affärsmässiga skäl för detta. Ett i sammanhanget försumbart transportstöd tillhör nog inte de tyngre argumenten för Umeås del, inne i Volvos styrelserum.

    Vad många verkar missa i det här landet är att det faktiskt inte är en demokratisk rättighet att ha ett arbete. Arbetarrörelsens hårdnackade regelkrav och den socialdemokratiska ”traditionen” har bäddat för ett i många fall kärvt förhållande mellan arbetsgivare och arbetstagare, vilket tyvärr visar sig från sin värsta sida i sådana här tider.
    Blir Jag varslad så är det alla andras ansvar, utom mitt eget att lösa situationen – är det inte arbetsgivarens fel så är det sittande regering. Det är bara att läsa innantill vad Lennart Holmlund skriver i sin blogg här på vk.se.

    Jag kan garantera dig att en socialistisk regering knappast hade presterat bättre än den nuvarande alliansen, som satsar hela 1,3% av BNP i arbetsfrämjande åtgärder. Det är väsentligt mer än de flesta länder gör inom EU.
    Du och många andra verkar glömma att kredit och finanskrisen är synnerligen global och inget vi bara upplever här i Sverige.

    Vad är viktigare tycker du; att staten satsar sitt kapital på att stödköpa en massa varor hit och dit ELLER att man satsar kapital för att underlätta för befintliga företag att verka och för nya att startas? Vad vinner Du långsiktigt mer på, tror du?

  3. hans

    Hur ska vi kunna få företag att etableras här i svergie och framförallt här i norra delen när spelreglerana ser helt annorlunda ut mot andra länder där politiker gör något åt att hjälpa människor behålla jobb innan de är varslade.. varför ska staten gå in här? Ja kanske av samma anledning som skattepengar används i dag för att finansiera privata skolor, privata sjukhem, privata vårdcentraler mm. Det handar ju om att bevara jobben i sverige innan de flyttas utomlands pga bättre företagspolitik där… Ge mig ett exempel på varför stora skattesänkningar på din inkomst är viktigare än att hjälpa tex volvo ekonomisk kompensation för att kunna behålla varslade innan de försvinner från kanske tom. svenska marknaden…. Dessutom är det minst lika dyrt att de ska gå på A-kassa nu istället för att kunna göra något kreativt utav tiden när det inte kan bygga lastbilar etc…

  4. Stefan

    Du förutsätter i ditt inlägg att samtliga varslade, helt autonomnt kommer att gå med mössan i handen till A-kassan för att få leva en tillvaro med bidrag. Det är en tragisk inställning som tyvärr delas med socialdemokratins förespråkare och dess bidragslinje.

    Om vi backar tillbaka till resonemanget med statsbidrag till bolag med varslad personal, kommer vi till en intressant frågeställning nämligen; vilket bolag skall få bidrag och vilket skall inte?
    För du tror väl inte att ett bidrag till Volvo Lastvagnar för att behålla 1150 anställda i Umeå kommer att hindra en egenföretagare i, låt säga Vindeln – med 3 anställda som också är varslade, att kräva konstgjord andning, osv?
    Vart skall man dra gränsen och vem vågar äga den frågan?

    Jag förstår vad du menar, men att lägga ansvaret på staten och skattebetalarna över ett i raden av krisdrabbade bolag, som dessutom gjort vinster i storleksordningen 15 miljarder årligen är allt annat än rimligt.
    Har man för mycket resurser i förhållande till vad marknaden efterfrågar så måste man justera ramarna därefter, vilket man nu gör.

    Då menar jag att det rimliga är att satsa på proaktiva åtgärder för att underlätta för företag att verka och utvecklas i Sverige, vilket regeringen nu är i full färd med.
    Ett privat bolags förehavanden är och skall inte vara likställt med statens i en marknadsekonomi. Konjukturlägen svänger över tid och personalstyrka och efterfrågan på dess varor och tjänster med den.

  5. Nicke

    Du svarar ej på Hans fråga.. Hur ska vi få företag att etablera sig samt finnas kvar här i Sverige och framförallt i Norrland där den stora utmaningen ligger? Hur ska regeringen lösa det? Att alla ska flytta dit jobben finns som regeringen verkar vilja med deras politik är ingen lösning. Då är snart Sverige obefolkat…. Har vi råd med stora skattesänkningar som vi sett de senaste året kan vi nog kosta på oss att försöka göra reglerna gynnsamma och rättvisa för företag så vi får behålla jobben här! Det fungerar bra i Belgien och många andra länder runt omkring oss! Jag vill inte stå o se våra jobb hamnar där medans regeringen har fullt upp med att sänka inkomstskatten….

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte med automatik.
Ägaren av bloggen kan dock se ditt IP-nummer samt den epost-adress du anger.